- Meddelanden
- 31 503
- Mottagna reaktioner
- 16 520
- Poäng
- 11 977
Jo det vet jag. Inkommer en skuld/fordran t KFM så måste man kunna bestrida? Den ”införlivas/verkställs” väl inte i tex en pågående löneutmätning? O jag fattar inte att hen fortsätter driva sina ärenden - stod d inte i domen att hen inte förstått vad rimlighet är pga nån diagnos (el nåt sånt). Då borde hen väl fått det (orimligheten i sina räntesatser/hitte--på-skulder) förklarat för sig under domstolsförhandlingarna?.
Jag vet inte om det är i det läget man gör en special på just denna, men ja man kan normalt inte bestrida, men man kan invända mot verkställighet. I den processen prövas dock inte saker som hänt före utslaget meddelats, det får man inte, så i praktiken kan man alltså inte pröva om skulden är rimlig eller inte, utan man kollar på om utslaget är korrekt utfärdat, det blir avslag på de allra flesta, skulle gissa på 99% av alla invändningar. Det vanligaste jag känner till att få bifall på i invändningar är vid avhysningar när det i vissa fall kan ha uppstå nya hyresförhållandena.
Den läggs till en löneutmätning också, men pengar betalas inte ut under tiden invändningen prövas.
Hans diagnoser har ingen betydelse när man prövar en invändning mot verkställighet.