Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Fråga så ringer jag och frågar

Jag har extremt mycket pengar i min tjänstepension. När jag var skuldsatt så försökte jag få loss 20% för att betala mina skulder, men det gick inte. Det hade varit en bra lösning för mig, eftersom jag ändå haft en rejäl peng kvar.
Jag har inte extremt mycket, men tillräckligt för att bli skuldfri. Det hade varit en befrielse. Då hade man kunnat satsa på att bygga ett sparande och investerat i fonder osv. Jag är nog hellre skuldfri med lägre pension än skuldsatt resten av livet. Det ger ju en viss sinnesro, även om ekonomin är stram.

Nu har jag ungefär 35 år kvar innan pensionsålder så det finns ju utrymme för att kunna bygga en liten tjänstepension också. Förhoppningsvis kan man ändå förtidspensionera sig om man arbetar flitigt några år. Den som lever får se.

Jag hade velat haft något liknande där att man kan ta ut tjänstepensionen när man vill. Antingen i en klumpsumma eller utbetalning per månad. Tar pengarna slut innan du går i pension då gör dom det. Men väljer du att ta ut pengarna i en klumpsumma så får du betala en viss skatt och du kan sätta tillbaka allting också. Ungefär som ett litet buffertkonto.

Jag vet, drömmar och visioner men ibland får man ha det:facejoy:
Leovegas skulle nog gilla det upplägget också. "ska bara spela tillbaka det jag förlorat lite mer" och vips är tjänstepensionen borta.

Ja, de pengarna är verkligen låsta och för en viss summa är det bra, annars skulle nog många bli "fattigpensionärer". Jag sätter inte in några pengar alls längre på min tjänstepension utan sparar på annat sätt. Kan egentligen be om utbetalning från 58 års ålder, men jag avstår eftersom jag tjänar tillräckligt på mitt företag. Kan välja på hur lång tid som man vill ta ut pensionen på, men drar på det, så man vet om man är frisk. Tänker att blir man rejält dålig med cancer eller så, så blir det 5 år, annars är jag hyggligt frisk vid 68 års ålder så blir det nog livsvarigt.
Visste inte man kunde välja bort det, tjänstepensionen betalas in av arbetsgivarna?

Jag har inte extremt mycket, men tillräckligt för att bli skuldfri. Det hade varit en befrielse. Då hade man kunnat satsa på att bygga ett sparande och investerat i fonder osv. Jag är nog hellre skuldfri med lägre pension än skuldsatt resten av livet. Det ger ju en viss sinnesro, även om ekonomin är stram.

Nu har jag ungefär 35 år kvar innan pensionsålder så det finns ju utrymme för att kunna bygga en liten tjänstepension också. Förhoppningsvis kan man ändå förtidspensionera sig om man arbetar flitigt några år. Den som lever får se.
Samma här, hellre skuldfri och fattig pensionär.

Jag hade velat haft något liknande där att man kan ta ut tjänstepensionen när man vill. Antingen i en klumpsumma eller utbetalning per månad. Tar pengarna slut innan du går i pension då gör dom det. Men väljer du att ta ut pengarna i en klumpsumma så får du betala en viss skatt och du kan sätta tillbaka allting också. Ungefär som ett litet buffertkonto.

Jag vet, drömmar och visioner men ibland får man ha det:facejoy:
Tror inte det är så bra, många kan inte hantera det. Däremot är jag för att man ska kunna ta ut "överskott" för att betala skulder som hamnat hos KFM, men att det ska finnas ett bra belopp kvar eller om du är allvarligt sjuk, med dålig prognos för överlevnad, så ska du också kunna ta ut alla pengar i förskott, idag blir tyvärr många nekad
Visste inte man kunde välja bort det, tjänstepensionen betalas in av arbetsgivarna?
Jag är anställd i mitt eget företag, så jag kan numera välja själv, annars går det inte hos företag som har kollektivavtal.

Ring tidigt. Pga lite omdispinering av folk är det nu regelmässigt 1-1.5 timmas telefonkö förutom de första som tar sig fram. Rätt många får inte ens stå i kön.
Kan bara ringa på lunchen men tack för tips.

Jag fick inte ens använda mitt ips för att betala skulderna. Har skrivit om det i andra trådar. DET sög, mina egna pengar som jag själv sparat. Det blev ett nej även när jag överklagade. Skulle inte rekommendera att ha ips för du vet aldrig vad som händer livet. Bättre spara i fonder som du själv bestämmer över.
Just nu står jag i telefonkö till Kf!

Jag fick inte ens använda mitt ips för att betala skulderna. Har skrivit om det i andra trådar. DET sög, mina egna pengar som jag själv sparat. Det blev ett nej även när jag överklagade. Skulle inte rekommendera att ha ips för du vet aldrig vad som händer livet. Bättre spara i fonder som du själv bestämmer över.
Just nu står jag i telefonkö till Kf!
Ett IPS är betydligt enklare att utmäta.
Om en tjänstepension/pensionsförsäkring kan mätas ut några gånger per år på sin höjd i hela riket gissar jag att IPSspar utmäter man några per dag över hela riket.

Så länge det är länge sedan man betalat in, och/eller att man betalat in väldigt varierade belopp över åren, så brukar det gå att utmäta
De som betalar in 200 kr i månaden, fortsätter att göra det och gjort så sedan 1997 går inte utmäta

Hoppas du har lång lunch..

Ett IPS är betydligt enklare att utmäta.
Om en tjänstepension/pensionsförsäkring kan mätas ut några gånger per år på sin höjd i hela riket gissar jag att IPSspar utmäter man några per dag över hela riket.

Så länge det är länge sedan man betalat in, och/eller att man betalat in väldigt varierade belopp över åren, så brukar det gå att utmäta
De som betalar in 200 kr i månaden, fortsätter att göra det och gjort så sedan 1997 går inte utmäta
Ingen logik m a o. Att jag/vi som sparat regelbundet ska straffas och jag/vi får inte använda våra pengar för att bli skuldfria men de som sparat sporadiskt får! Inte en krona mer i ips.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp