- Meddelanden
- 31 418
- Mottagna reaktioner
- 16 473
- Poäng
- 11 677
Nej det är ingen sån offerkoftatanke bakom det hela.Ingen logik m a o. Att jag/vi som sparat regelbundet ska straffas och jag/vi får inte använda våra pengar för att bli skuldfria men de som sparat sporadiskt får! Inte en krona mer i ips.
Utgångsläget är att IPS inte ska utmätas, det är ett sparande för pensionen, som man ska ta ut när man är pensionär, eller för att gå tidigare i pension. Det är grundprincipen.
Undantaget är egentligen designat för att man inte ska kunna gömma undan pengar på IPSsparandet, för att undvika utmätning. Om man satt in 200 i månaden och vips när utslagen börjar fylla brevlådan sätter in 100k på ett bräde, för att inte kfm ska utmäta dom från bankkontot, i det läget blir hela sparandet utmätningsbart.
Principen är om jag nu minns det rätt att det ska finnas minst ett års inbetalningar som överstiger dubbla genomsnittet av inbetalningar från sparandets start till senaste årsskifte.
På så vis blir av bara farten fler och fler sparanden utmätningsbara eftersom snittet sjunker, då de allra flesta slutat pensionsspara på IPSsparandet.

det började väl bli dags nu.