- Meddelanden
- 167
- Mottagna reaktioner
- 87
- Poäng
- 237
Jag tror att dom bara försöker få klart ärendet och litar på din gamla handläggares bedömning.
Om din nya handläggare har tagit över säg 100+ skuldsaneringsansökningar i olika faser från gamla handläggaren så måste det vara ett mardrömsjobb att sätta sig in i alla ärenden på djupet och förstå alla tankar kring hur din gamla handläggare motiverat och tänkt.
Så min gissning är att om en gammal handläggare slutat så lämnas den personens ärende vidare och då är nog målet bara att få klart allt som lämnas över ifall det inte är några större avvikelser som kommer upp.
Kanske har fel då jag inte vet hur rutinerna ser ut (ska poängteras). Men jag skulle gissa att man försöker undvika att byta handläggare så långt det går.
Jag skulle vilja säga tvärtom, ska en handläggare fatta beslut är det den personen som behöver tycka att ärendet har tillräckligt underlag (information) för att kunna ta ett välmotiverat beslut. Och därför behöver den ha en egen uppfattning i ärendet för att kunna fatta beslut.
Sen är det troligen mer vanligt att den nya delar uppfattning med tidigare handläggare men så länge lagen ger ett bedömningsutrymme kommer det vara variationer i bedömningar i många myndighetsbeslut beroende på vem som fattar beslutet.
Jag skulle också säga att det är osannolikt att en person får 100 påbörjade ärenden på en gång. Om en person skulle sluta, vara tjänstledig etc är det troligast att personens ärende fördelas ut till ett större antal kollegor.
Men precis som du kan jag inte kfm rutiner utan utgår från min erfarenhet.
(är beslutsfattare på annan myndighet)