Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Jag tror att dom bara försöker få klart ärendet och litar på din gamla handläggares bedömning.

Om din nya handläggare har tagit över säg 100+ skuldsaneringsansökningar i olika faser från gamla handläggaren så måste det vara ett mardrömsjobb att sätta sig in i alla ärenden på djupet och förstå alla tankar kring hur din gamla handläggare motiverat och tänkt.
Så min gissning är att om en gammal handläggare slutat så lämnas den personens ärende vidare och då är nog målet bara att få klart allt som lämnas över ifall det inte är några större avvikelser som kommer upp.

Kanske har fel då jag inte vet hur rutinerna ser ut (ska poängteras). Men jag skulle gissa att man försöker undvika att byta handläggare så långt det går.

Jag skulle vilja säga tvärtom, ska en handläggare fatta beslut är det den personen som behöver tycka att ärendet har tillräckligt underlag (information) för att kunna ta ett välmotiverat beslut. Och därför behöver den ha en egen uppfattning i ärendet för att kunna fatta beslut.

Sen är det troligen mer vanligt att den nya delar uppfattning med tidigare handläggare men så länge lagen ger ett bedömningsutrymme kommer det vara variationer i bedömningar i många myndighetsbeslut beroende på vem som fattar beslutet.

Jag skulle också säga att det är osannolikt att en person får 100 påbörjade ärenden på en gång. Om en person skulle sluta, vara tjänstledig etc är det troligast att personens ärende fördelas ut till ett större antal kollegor.

Men precis som du kan jag inte kfm rutiner utan utgår från min erfarenhet.
(är beslutsfattare på annan myndighet)

Nåja, jag får fortsätta lita på magkänslan om att detta kommer gå vägen. Gör det det inte, så löser det sig ändå förr eller senare.

Junilönen är här. Med retroaktiv löneökning, semesterersättning och betalningsfri månad till KFM. En otroligt skön känsla. I år blir det semester! Och det blir ett litet sparande!

Inkomst: 28000:-
Fasta utgifter: 10300:-
Övrigt nödv. 500:-
Mat 2500:-
Semester 7500:-
Sparande 2000:-
Kvar: 6000:- varav förmodligen ytterligare lite kommer läggas på sparande.

Under posten semester ingår allt; hotell, resa, mat, nöjen under resan.
Det har varit stundtals tuffa tider det senaste året. Tight ekonomi, lära sig ett nytt förhållningssätt, men också försöka prioritera tillräcklig guldkant för att orka fortsätta framåt. Jobbet har varit tufft, jag har till och från känt mig redo att säga upp mig oavsett konsekvenser. Tack och lov är jag trots min impulsivitet en trygghetsnarkoman och skulle aldrig ta ett sådant beslut förhastat.
Min NPF utredning har nu blivit klar, jag fick en tid med kort varsel och gjorde sista delen i veckan. I augusti ska jag tillbaka för att få slutsvaret. Och herregud vad jag har hunnit överanalysera precis allting in absurdum. Nu vet jag inte längre ens vad jag själv tror att det ska landa i. Det som såg så tydligt ut under hela utredningens gång känns inte längre tydligt nu. Men men, jag är faktiskt tacksam att jag får svaret som först efter min semester, så behöver jag inte ta ställning till ev behandling osv under semestern utan kan koppla bort det.

Ångesten som varit så påtaglig sista veckorna har sakta börjat klinga av. Jag vet att det kommer dagar då den kommer växa sig större igen. Jag vet att det kommer dagar då ekonomin knappt går ihop, då jobbet känns övermäktigt och vardagen grå. Men just här och nu, tänker jag njuta av semester och lugn och ro.

Nåja, jag får fortsätta lita på magkänslan om att detta kommer gå vägen. Gör det det inte, så löser det sig ändå förr eller senare.

Junilönen är här. Med retroaktiv löneökning, semesterersättning och betalningsfri månad till KFM. En otroligt skön känsla. I år blir det semester! Och det blir ett litet sparande!

Det har varit stundtals tuffa tider det senaste året. Tight ekonomi, lära sig ett nytt förhållningssätt, men också försöka prioritera tillräcklig guldkant för att orka fortsätta framåt. Jobbet har varit tufft, jag har till och från känt mig redo att säga upp mig oavsett konsekvenser. Tack och lov är jag trots min impulsivitet en trygghetsnarkoman och skulle aldrig ta ett sådant beslut förhastat.
Min NPF utredning har nu blivit klar, jag fick en tid med kort varsel och gjorde sista delen i veckan. I augusti ska jag tillbaka för att få slutsvaret. Och herregud vad jag har hunnit överanalysera precis allting in absurdum. Nu vet jag inte längre ens vad jag själv tror att det ska landa i. Det som såg så tydligt ut under hela utredningens gång känns inte längre tydligt nu. Men men, jag är faktiskt tacksam att jag får svaret som först efter min semester, så behöver jag inte ta ställning till ev behandling osv under semestern utan kan koppla bort det.

Ångesten som varit så påtaglig sista veckorna har sakta börjat klinga av. Jag vet att det kommer dagar då den kommer växa sig större igen. Jag vet att det kommer dagar då ekonomin knappt går ihop, då jobbet känns övermäktigt och vardagen grå. Men just här och nu, tänker jag njuta av semester och lugn och ro.
Ja helt rätt njut av semester o lev i nuet. Framtiden vet vi ändå inget om

Ni som har läkemedel på recept som ingår i högkostnadsskyddet, men för närvarande inte har en pågående högkostnadskydds-period. Se till att hämta nåt av era läkemedel senast måndag så en ny period startar. Då omfattas man fortfarande av den gamla trappan. Perioder startade efter det kommer att omfattas av nya, dyrare trappan.

Ni som har läkemedel på recept som ingår i högkostnadsskyddet, men för närvarande inte har en pågående högkostnadskydds-period. Se till att hämta nåt av era läkemedel senast måndag så en ny period startar. Då omfattas man fortfarande av den gamla trappan. Perioder startade efter det kommer att omfattas av nya, dyrare trappan.
Verkar vara svårt att få ut medicin just nu? Många slut på lager och längre leveranstid?

Verkligen skönt med betalfri månad. Fick som dig också lite retroaktiv löneökning.

Står i valet och kvalet om man ska boka en resa till hösten (hade vart skönt då det är ett par år sen sist) eller om man ska hålla i pengarna på sparkonto så bör resten av detta år gå smärtfritt.
Betalar ca 15.000 på skuldsaneringen och minst en halv betalning (ca 7500kr) kommer jag lägga på sparkontot till en regning dag oavsett. Kanske blir något mindre om en resa blir av. Men tycker det är en bra tumregel med skuldsanering att betalfria månader så försöker man lägga undan en halv betalning om man kan.

Senast ändrad:
Verkligen skönt med betalfri månad. Fick som dig också lite retroaktiv löneökning.

Står i valet och kvalet om man ska boka en resa till hösten (hade vart skönt då det är ett par år sen sist) eller om man ska hålla i pengarna på sparkonto så bör resten av detta år gå smärtfritt.
Betalar ca 15.000 på skuldsaneringen och minst en halv betalning (ca 7500kr) kommer jag lägga på sparkontot till en regning dag oavsett. Kanske blir något mindre om en resa blir av. Men tycker det är en bra tumregel med skuldsanering att betalfria månader så försöker man lägga undan en halv betalning om man kan.
Jag förstår. Att komma iväg på en resa kan ju ge så himla mycket!
Angående sparande så är jag lite tveksam till att spara allt för mycket. Jag har ju ännu inte fått skuldsanering slutgiltigt beviljad, och går jag tillbaka till utmätning igen istället så lär ju eventuella pengar på ett sparkonto ryka. Därför håller jag mig hellre till en mindre summa kontant just nu. Om saneringen beviljas så kommer dock det första jag gör vara att öppna ett sparkonto.

Hej, hur långt tid tar det från att man fått papper att fylla i inkomster tills löneutmätning?

Ni som nyligen fått beslut om skuldsanering, hur lång tid tog det från förslaget till beslutet? Alltså inte laga kraft utan beslut som kommer innan. Vet att det sen tar ytterligare 3 veckor.
För mig har det nu gått 8 veckor sen jag fick förslaget, så jag hoppas att det snart kommer ett beslut. Tänk om detta kan gå hela vägen, det skulle betyda så oerhört mycket! Inte "bara" att veta att jag blir skuldfri 2030, utan också att få lov att ha ett sparande och inte oroa sig för utmätning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp