Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bestrider krav från Kfm och förlorar = betalningsanmärkning?

Vet ej, men om du kommer hem i slutet av nästa vecka så skicka in kvitto nr 2 inom 5 dgr och mejla kronofogden också (särskilt om du ämnar bestrida skulden)

Under dessa 14 dagar måste skulden helt regleras till inkassobolaget, annars beslutar tingsrätten om Tredskodom och du måste betala skulden och rättegångskostnad, det är en avgift om 700-1000 kr beroende på storlek av skuld och ärende. Men du har även fått en betalningsanmärkning om du inte har betalat.

Det kan alltså bli uppemot en tusenlapps extra kostnad om man bestrider ärendet men inte betalar? Har nu så jäkla mycket skulder att jag överväger att bara släppa allt till Kronofogden och leva med alla anmärkningar man kommer få istället, känns bara hopplöst att kämpa med dessa skulder hela tiden nu. Tänkte om det är värt att ändå bestrida och försöka köpa sig lite tid och kanske kunna betala av lite innan det blir utslag, men om det bara innebär extra kostnader i Tingsrätten ifall man inte kan betala så är det kanske inte värt det...

Det största problemet för mig är dock att jag också precis startat enskild firma där jag nu har all min inkomst och släpper jag allt så blir väl utmätningen på alla pengar som kommer in där, även de pengar som egentligen ska gå till skatt osv så i slutändan kommer jag väl åka på en skatteskuld och bli av med f-skatten och hela inkomsten så ingen får några pengar ändå, snacka om moment 22!

Det kan alltså bli uppemot en tusenlapps extra kostnad om man bestrider ärendet men inte betalar? Har nu så jäkla mycket skulder att jag överväger att bara släppa allt till Kronofogden och leva med alla anmärkningar man kommer få istället, känns bara hopplöst att kämpa med dessa skulder hela tiden nu. Tänkte om det är värt att ändå bestrida och försöka köpa sig lite tid och kanske kunna betala av lite innan det blir utslag, men om det bara innebär extra kostnader i Tingsrätten ifall man inte kan betala så är det kanske inte värt det...

Det största problemet för mig är dock att jag också precis startat enskild firma där jag nu har all min inkomst och släpper jag allt så blir väl utmätningen på alla pengar som kommer in där, även de pengar som egentligen ska gå till skatt osv så i slutändan kommer jag väl åka på en skatteskuld och bli av med f-skatten och hela inkomsten så ingen får några pengar ändå, snacka om moment 22!

Vill tipsa om forumet fattiga riddare, hoppas det är okey att göra det, där kan man lära sig mycket om att vara skuldsatt och hur man går tillväga

kvitto nr 2

hej
om jag skickar in kvitto nr 2 har jag fortfarande 10 dagar på mej att bet/bestrida

Men han undrade om han har 10 dagar på sig att bestrida efter han skickat in kvitto 2, det bör han väl ha?

Jo det har man, men frågan är inte så enkel, väntar man 10 dagar är risken att man åker på delgivning i hemmet, eller att kronofogden iallafall kontaktat delgivningsman, ökade kostnader oavsett om de kommer eller inte.På delgivningskvittot nr 2 står inom fem dagar.

Delgivningskvitto

Det har ingen betydelse vilket delgivningskvitto du/ni skriver under, allt handlar om datumet ni skriver under på och from det datumet har ni 10 dagar på er att bestrida/betala innan KFM gör utslag men som jag skrev innan, händelseförloppet för KFM är följande.

Först skickar de ut ett betalningsföreläggande samt delgivningskvitto i samma brev. Om inget kommer in till KFM efter 6-7 dagar så skickar de en påminnelse med ett rött brev med svart text där det står att ni ska skriva under annars kan delgivningsman skickas ut, men det är FEL för KFM måste skicka en tredje påminnelse efter 5 dagar nu med röd text igen men nu med texten att om inte KFM får in delgivningskvittot inom 5 dagar så kommer en delgivningsman ut.

Så det går att vänta till brev nr 3, det har jag gjort jämt. Sen bestrider jag efter 8-9 dagar och sen inväntar jag brevet från Tingsrätten och 2-3 veckor senare har jag betalt min skuld.

Så gällande delgivningskvittot så spelar det INGEN som helst roll vilket ni skriver under, det är datumet ni anger vid underskrift som är avgörande för det är från det datumet ni har 10 dagar på er att bestrida eller betala, gärna göra båda, men finns inte pengarna så bestrid ändå i väntan på att pengarna rullar in.

Till Oregistrerad, dessa skulder är endast onda ting... Jag har varit så djupt i träsket med sms lån upp över öronen, nu har jag ett endaste lån kvar och det är hos Vivus på tot 4000, med mitt sätt att hantera betalningen så kan jag köpa mig ett tidsperspektiv till Jul då den förfaller 23:e augusti, men jag kommer att betala in den vid löning så är jag ÄNTLIGEN fri dessa smslån för det är bara SKIT!!!

Jag har haft en jävla massa hjälp att komma ur denna skit och det är en bit kvar men sms-lånen är borta iaf, som det låter i ditt fall om du vet att du inte kommer att kunna betala bort något så låt allt gå till KFM, ta utslagen och ansök om skuldsanering, du lever på existensminimum i 3 år men efter 3 år så är allt avskrivet och du kan börja om ditt liv igen. 3 år är ingenting, det kommer förmodligen att ta betydligt längre att försöka bli fri det på egen hand utan hjälp och försöka med att rädda situationen.

Lycka till för ingenting är förstört bara för att man har begått några misstag.

Till Oregistrerad, dessa skulder är endast onda ting... Jag har varit så djupt i träsket med sms lån upp över öronen, nu har jag ett endaste lån kvar och det är hos Vivus på tot 4000, med mitt sätt att hantera betalningen så kan jag köpa mig ett tidsperspektiv till Jul då den förfaller 23:e augusti, men jag kommer att betala in den vid löning så är jag ÄNTLIGEN fri dessa smslån för det är bara SKIT!!!

Jag har haft en jävla massa hjälp att komma ur denna skit och det är en bit kvar men sms-lånen är borta iaf, som det låter i ditt fall om du vet att du inte kommer att kunna betala bort något så låt allt gå till KFM, ta utslagen och ansök om skuldsanering, du lever på existensminimum i 3 år men efter 3 år så är allt avskrivet och du kan börja om ditt liv igen. 3 år är ingenting, det kommer förmodligen att ta betydligt längre att försöka bli fri det på egen hand utan hjälp och försöka med att rädda situationen.

Lycka till för ingenting är förstört bara för att man har begått några misstag.

Skuldsanering är väl 5 år??

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp