Här ska ni få mitt tillvägagångssätt för att förhala hela processen. Jag kan rutinerna utan och innan.
Först lånar man pengar av ett bolag, 30 dagar går och du kan inte betala, 8 dagar går och en påminnelse om att det ska betalas plus 50 kr tillkommer om att det ska betalas inom 8 dagar. efter tot 17 dagar kommer ett inkassokrav där du har 8-10 dagar på dig att betala skulden alt ringa till de och "dela" upp betalningen på 2-3 månader är aldrig något bekymmer. När du nu får första avbetalningen så betalar du inte för du har ändå inte råd. men du har köpt 30 nya dagar plus ny påminnelse 8 dagar och sen lessnar inkassobolaget och skickar hela skulden plus avgift på 640 kr plus ränta ca 100 kr till KFM, nu har det gått ca 100 dagar från att du först lånade pengarna tills det nu har gått till KFM.
KFM skickar ut ärendet till dig med ett brev om att du ska skriva under, behåll brevet med handlingarna men släng delgivningskvittot, 7 dagar senare kommer det en påminnelse med rött brev med svart text om att de vill ha in delgivningskvittot, det slänger du också. 5 dagar senare så får du en sista påminnelse med ett rött brev, vit text och en gul markering om att du har 5 dagar på dig att skicka in delgivningskvittot annars skickar de ut en delgivningsman. Här skriver du under kvittot med nästa dags datum och skickar in till KFM, ex du skickade in delgivningskvittot den 10:e juni men skriver datum 11:e juni på underskriften. Nu har du köpt 18 dagar till under tiden hos KFM men här är det viktigt nu att senast den 21:a juni, 10 dagar efter datum för underskrift på delgivningskvittot måste du skicka in ett mail till kronofogden@kronofogdemyndigheten.se där du anger ärendenumret och att du bestrider ärendet för att full betalning är erlagd men du inväntar återkallelse från inkassobolaget, skriv summan du betalat in och att den är inbetald runt 10-12 juni som detta exempel speglar sig på i tiden.
5 dagar senare får du en bekräftelse av KFM om att de slutat handlägga ärendet hos KFM och skickat ärendet vidare till tingsrätten. ca 10 dagar senare får du brev från Tingsrätten om att ärendet ligger hos de för vidare handläggning. Här har man 14 dagar på sig att komma in med bevisning eller delgivning på att skulden är reglerad. Efter 12 dagar ringer man till Tingsrätten och meddelar att man inte har fått själva brevet med handlingar utan man har fått "det andra brevet" som skickas 2 dagar efter det första om förenklad delgivning som innebär att du behöver inte skriva under något, tingsrätten fortsätter ändå efter 14 dagar. Du säger att du har fått det andra brevet men inte det första och vet inte riktigt vad det handlar om, men påtala att skulden är betald o s v. Då skickar tingsrätten ut nya handlingar och du har nu 14 nya dagar på dig att komma in med bevisning. Under dessa 14 dagar måste skulden helt regleras till inkassobolaget, annars beslutar tingsrätten om Tredskodom och du måste betala skulden och rättegångskostnad, det är en avgift om 700-1000 kr beroende på storlek av skuld och ärende. Men du har även fått en betalningsanmärkning om du inte har betalat.
Betalar du skulden under de 14 dagar du nu har fått så skickar du in kvittot till Tingsrätten men ändrar datum för betalningen genom paint eller något annat ritprogram där du kör en print screen över betalningen i din internetbank, klipper och klistrar lite med datumen så du får till att betalningen är gjord mellan 10-12 juni. Sen skickar du in detta till tingsrätten som mottager bevisningen och skickar detta till inkassobolaget för att de ska få ta del och komma in med ytterliggare anspråk om att pengar inte har inkommit men det gör de aldrig för de har ju nu fått sin betalning och avskriver målet och du har aldrig fått någon betalningsanmärkning i ärendet om du har följt hela detta led.
Oärligt helt klart, kan man åka på dit på det? svar nej. Detta är arbetsrutinerna för myndigheterna och de måste gå inom dessa rutiner annars begår de tjänstefel.
Om skulden var på 3600 kr så får du plussa på dessa avgifter 50 kr påminnelse, 160 kr inkasso, 640 kr KFM och ränta för att inte betalat sin skuld på totalt ca 150-155 dagar på ca 360-400 kr så totala skulden du betalar efter 150-155 dagar blir ca 4850 kr för 3000 spenderade kronor.
Om det är värt det kan man fråga sig men har man ändå lånat så har du instruktioner ovan om hur du köper dig ett lån på 150-155 dagar utan att få en betalningsanmärkning.
Hoppas det hjälper någon.
Hej
Nu har jag fått en tredje påminnelse om delgivning på två skulder dvs. delgivningen gäller två olika skulder. Det står att jag måste skriva på omgående och skicka ut annars kommer en delgivningsman att uppsöka mig.
Frågor
- Kostar det extra om delgivningsmannen kommer?
- Borde jag skriva på delgivningen sedan innan 10 dagar kontakta KFM skriftligen och bestrida för att köpa mig tid?
Så som jag har förstått det så kan jag alltså skriva på delgivningen dvs. skriver på idag med morgondagens datum 7 augusti, sedan innan 17 augusti ska jag ha skriftligen bestridit dessa ärenden
och i sin tur kontaktar KFM de som har ansökt till KFM och bekräftar att jag har bestridit skulden.
Dom i sin tur vänder sig mot tingsrätten och tar upp ärendet där? ...
Jag kan betala skulden vid löning dvs. den 24/8 så hur gör jag för att komma undan bet anmärkning och billigast ???
Hjälp!!