Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

3 obetalda månader till skuldsanering

Okej @Kattmatt ... jag förstår att du är nere på botten och kravlar runt i självömkan och tänker att du ska bara ge upp. Samt att du går in i retoriken "jag är världens hemskaste människa".
Vi alla (ja inte ALLA ... men ett väldigt stort antal inklusive mig själv) har varit där. Och mitt största råd till dig är nu att bestämma dig för om du har nått botten eller inte. Behöver du falla ännu mer - eller räcker det som det är nu?
För uppenbart behöver du nå botten innan du kan börja vända uppåt. Sedermera så ... du har ALLTID ett val. Ofta när man är djupt nere i skiten är de val man har få och inget av valen är så där jävla bra. Men något av valen är alltid lite bättre än det andra.

Jag har fattat det som så att den totala skulden du ligger efter med är 65 000 kr (3 "missade" betalningar till skusan på ca 12 000 kr/st och 1 "missad" klumpsumma-inbetalning på 29 000 kr). Se då till att låna 53 000 kr av din vän och skriv ett skuldbrev där ni bestämmer start om avbetalning på lån (rek att ni sätter upp en betalplan som matchar de betalningsfria månader du har - dvs du betalar in 12 000 juni och dec fram tills skuld är avbetalad). Sedan betalar du in med en gång för 2 av de missade 3 månadsbetalningarna, samt den missade klumpsumma-inbetalning på 29 000 kr. Sedan nu i december betalar du in den tredje missade betalningen.

Det är en vettig lösning - men det är bara du som kan börja agera. Ingen annan.
Tror du att jag hinner om jag betalar på måndag? Alltså hinner innan saneringen hävs? Många här tror ju att den hinner avslås och då sitter man ju i klistret ännu mer

Jag hade definitivt lånat av din vän till 2 betalningar som jag skickat in på en gång och själv betalat 3e betalningen nu i december när du får lön.

Det är inget snack om saken och inget att fundera över. Kommer du in med pengarna i december har du god chans att rädda detta.
Tror du verkligen de går att rädda innan den hävs?

Tänker samma som dig , antingen är man redo för saneringen å tar vara på sin chans eller bör man nog vänta, inte första inlägget man läser på detta forum eller Fejjan om man struntar i o betalar , ja vad händer med de övriga som du struntar i o betalar ? Jo de hamnar hos KFM till slut...

Sök Mer samtals hjälp å gå på möten å prata med någon , så fort tanken eller sug på spel kommer, GÖR NÅT ANNAT ! De finns en magisk regel för oss spelmissbrukare , Suget Sitter i runt 30 minuter, gör något för å avleda dig själv , ta en promenad eller städa ellrr diska

Skaffa SpelPaus å Gameban! Ge upp spelet för vi kommer aldrig bli mångmiljonär, de enda som blir de är spelbolagen .
Mycket bra skrivet

Jag skulle ändå vara tveksam, vännen kan behöva kludda på ganska mycket innan den får tillbaka pengarna.
Är man i en skuldsanering och prioriterar en massa annat än att betala på skuldsaneringen är det inte mycket som talar för att det kommer betalas bara pga att man har ett skuldebrev
Klart vänner familj kan kludda till det. Men man borde om man är en normalt fungerande människa (hen) betala det som är viktigt hyra el mobil och skuldsanering. Man borde väl lära sig när man har skuldsanering att de är vägen tlll frihet så att säga

Tror du att jag hinner om jag betalar på måndag? Alltså hinner innan saneringen hävs? Många här tror ju att den hinner avslås och då sitter man ju i klistret ännu mer
Heller försöka och ha en chans att behålla sanering. Att inte göra det leder ju oundvikligt till att förlora saneringen.

Din sanering hävs ju inte bara sådär från en dag till en annan. Krävs ju oxå att nån av dina borgenärer begär omprövning alt upphävning och det är ju oxå en process som inte bara avgörs samma dag det inkommer en omprövning.
Betala in allt du kan på måndag och resten i december så visar du att du försöker.

Ett sätt att försöka komma ur det är ju att begära omprövning. Jag antar förvisso att det avslås när man vill få omprövning pga att man spelat bort pengar och gett bort pengar till andra i stället för att betala som man ska.

Tror du verkligen de går att rädda innan den hävs?
Svar ja! - det tror jag! Laga kraft är inget beslut som man lättvindigt avbryter.

Men chanserna för dig kommer att minska snabbt destå längre du väntar med att agera. Generellt sätt är det 4-5 missade betalningar som gäller för att avbryta sanering.

Du har inte fått någon omprövning ännu om avbruten skuldsanering. Om det kommer en sån omprövning blir den mest troligt nekad och du fortsätter som vanligt om du har betalat ikapp innan omprövningen kommer.

Kommer det en omprövning om avslutad sanering och du inte har betalat ikapp så ser det mycket värre ut.

Nästa gång KFM skickar ut rapport till borgenärerna och skriver att du är ikapp så är det inte ens säkert det blir en omprövning. KFM häver inte ditt beslut utan omprövning.

Jag hade agerat redan i helgen via din vän om du vill bli skuldfri. Annars kan du ha utmätning resten av livet om du väntar för länge. Få saneringen med laga kraft 2 gånger är nästan omöjligt.

Låna allt utom typ 12000 nu omedelbart och skicka in pengarna. Övriga 12000 betalar du in via decembers lön. Då tror jag du kommer klara dig!

Och inse att du inte kan spela mer. Spelpaus idag maxtid utan att tveka

Skrev ihop en avtalsmall som ni kan använda och får fylla snabbt om ni vill ha skuldebrev på lånet och göra lånet juridiskt bindande.

Jag vill dock återigen poängtera hur viktigt tiden är här. Det kan komma en omprövning nästa vecka eller om 2 veckor eller i januari. Destå mer pengar du har betalat in av det du ska. Destå större chans har du att klara dig. Om det är något som du inte har tid med så är det att vela. Ta ett hårt beslut kommande dagar om du ska betala in eller inte. Jag hade betalat in om möjligheten finns - definitivt!

Det finns bara 1 mega prioriterat mål här: Att försöka rädda saneringen. Alla andra konsekvenser, som att du blir skyldig din vän 50.000 är och kanske inte kan betala igen på länge i sammanhanget är helt obetydligt. Oavett vad ovan kommentarer säger så är det värt varje chans. Återigen - gör du detta så lovar du dig själv också att aldrig mer spela bort en krona

Bilagor

• Kattmat - Skuldebrev.docx
    19.8 KB · Visningar: 46
Senast ändrad:
Skrev ihop en avtalsmall som ni kan använda och får fylla snabbt om ni vill ha skuldebrev på lånet och göra lånet juridiskt bindande.

Jag vill dock återigen poängtera hur viktigt tiden är här. Det kan komma en omprövning nästa vecka eller om 2 veckor eller i januari. Destå mer pengar du har betalat in av det du ska. Destå större chans har du att klara dig. Om det är något som du inte har tid med så är det att vela. Ta ett hårt beslut kommande dagar om du ska betala in eller inte. Jag hade betalat in om möjligheten finns - definitivt!

Å herregud.

Jag vill med en ganska tydlig bestämdhet avråda från att använda mallen.

Eller till och med väldigt tydlig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp