Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ta bort utmätningsförsök . Går det ?

Nix, men du får inte ens ett lån på till exempel 5000 kronor två och ett halvt år senare, som finns över på nästa lön med den anmärkningen, så visst är den missvisande då kontexten inte förklaras i en trubbig kreditkoll.

Det är inte kronofogdens bedömning som jag ifrågasätter utan tillämpningen av den av kreditbedömarna.

Nix, men du får inte ens ett lån på till exempel 5000 kronor två och ett halvt år senare, som finns över på nästa lön med den anmärkningen, så visst är den missvisande då kontexten inte förklaras i en trubbig kreditkoll.

Det är inte kronofogdens bedömning som jag ifrågasätter utan tillämpningen av den av kreditbedömarna.

Nä det kan tyckas hårt, det är kreditupplysningsbolagen du får gå på

Nej du har inte fått den pga löneutmätning, du har fått den för att kronofogden inte hittade någon lösning på att få skulden betald där och då.

Du kan säkert begära rättelse om du kan visa att det var fel, dvs att du faktiskt hade något så du kunde betalt bort alla skulder på en gång.
Okej så om man vid utmätningsförsök via lön eller kapital har möjlighet att betala bort hela skulden, vilket hände i mitt fall. Så är det inte så illa?

Det som är illa med utmätningsförsök och kronofogden får inte in pengar för att täcka skulden, det är då det ger utslag?
För jag har haft två utmätningar där båda skulder betalades, för mig syns inget på UC.

Okej så om man vid utmätningsförsök via lön eller kapital har möjlighet att betala bort hela skulden, vilket hände i mitt fall. Så är det inte så illa?

Det som är illa med utmätningsförsök och kronofogden får inte in pengar för att täcka skulden, det är då det ger utslag?
För jag har haft två utmätningar där båda skulder betalades, för mig syns inget på UC.
Jag vet varför uc kallar det utmätningsförsök.
Det är frågan om avslutad tillgångsundersökning.
Hittar man egendom som täcker hela skulden eller att det finns möjlighet att lösa skulden på en månads löneutmätning avslutas inte utredning

Jag vet varför uc kallar det utmätningsförsök.
Det är frågan om avslutad tillgångsundersökning.
Hittar man egendom som täcker hela skulden eller att det finns möjlighet att lösa skulden på en månads löneutmätning avslutas inte utredning
Vad menar du med avslutas inte utredningen? Jag hade 4000kr skuld som dom kunde utmäta och betala bort direkt.
Varför ser inte jag någon anmärkning på mig då? Eller syns detta under någon annan kategori?

Vad menar du med avslutas inte utredningen? Jag hade 4000kr skuld som dom kunde utmäta och betala bort direkt.
Varför ser inte jag någon anmärkning på mig då? Eller syns detta under någon annan kategori?
Då fanns tillgångar som täckte skulden, då avslutar man inte utredningen

Då fanns tillgångar som täckte skulden, då avslutar man inte utredningen

Är jag dum nu, men jag förstår fortfarande inte vad du menar. Som i mitt fall så fanns tillgångar för att släcka hela skulden. Fortsätter dom ändå utreda? Jag hänger inte med.

Vad är det för utredning vi pratar om?

Nä det kan tyckas hårt, det är kreditupplysningsbolagen du får gå på
Ja, de har ju sin bedömning. En säger "mycket god kreditvärdighet" medan en annan säger "låg" just på grund av att det inte fanns utmätningsbara tillgångar som kunde täcka skulden på 375000 (som alltså är betald nu ett och ett halvt år senare).

Men vem orkar bråka...

Är jag dum nu, men jag förstår fortfarande inte vad du menar. Som i mitt fall så fanns tillgångar för att släcka hela skulden. Fortsätter dom ändå utreda? Jag hänger inte med.

Tillgångsutredning. Nej den fortsätter inte, den bara stannar av om man hittar tillgångar som täcker skulderna.
De avslutas och en rapport upprättas som uc registreras som utmätningsförsök antingen när tillgångar som täcker skulden inte hittas, eller om borgenärerna avstår från utmätning.

Har du en skuld på endast 4000 kr så upprättas det inte en s.k tillgångsutredning som visas som misslyckat utmätningsförsök. Du kan reglera den med en löneutmätning
Svar har jag fått av kfm tidigare
Småsummor upp till ca 30000 kan man bli av med med en utmätning av lön på ca 3 månader

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp