Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ok! Men jag har några skulder nu som jag nu släppt men de meddelar dom med antar jag? Har några inkasso som kommer gå vidare till kf nu och lån som går till inkasso.
Du behöver inte kontakta någon du är skyldig pengar, kfm lägger ut i POIT och kontaktar de borgenärer du uppgett att du har (tror jag)..
Du skickar in ansökan, väntar på inledande, börjar betala, väntar på beslut (samtidigt som du fortsätter betala), får beslut, väntar tre veckor för laga kraft och sen är det "bara" härda ut fem år, även om du skulle ha turen och få en kortare betalplan.
Så mao, lite förenklat, du behöver inte och har absolut ingen skyldighet att kontakta dina borgenärer :)

Du behöver inte kontakta någon du är skyldig pengar, kfm lägger ut i POIT och kontaktar de borgenärer du uppgett att du har (tror jag)..
Du skickar in ansökan, väntar på inledande, börjar betala, väntar på beslut (samtidigt som du fortsätter betala), får beslut, väntar tre veckor för laga kraft och sen är det "bara" härda ut fem år, även om du skulle ha turen och få en kortare betalplan.
Så mao, lite förenklat, du behöver inte och har absolut ingen skyldighet att kontakta dina borgenärer :)
Ok! Vad bra! Har en del som kommer förfalla nu till både inkasso och kf men då har de koll på läget! Det är som sagt en månad nu sen jag sökte, men dröjer säkert en månad till innan man hör något antar jag?
Det står att det är 7 mån innan man kan få ett beslut , tar det så lång tid? Eller kan de gå fortare?
denna väntan med att få samtal eller inte veta med inledande är så jäkla jobbig!

Om du inte meddelar det själv så lär någon av borgenärerna upptäcka det och meddela kfm.
Ja, du får ett samtal från din handläggare där ni lite mer noggrant går igenom din situation.
I samband med inledande får du veta om din betalplan sträcker sig i fem år eller mindre.
Jag fick inte veta hur länge min betalplan sträcker sig i samband med inledande, bara att jag skulle betala 0

Tänkte på detta med sparande under skuldsanering. Ni som har detta vad sparar ni i? Hur ser andra banker på att endast öppna ett sparande i deras bank när man har sanering?
Jag har inget sparkonto alls just nu. Men tänkte starta upp ett.

Vad är bäst? Jag har Skandiabanken. Där kan man öppna ett vanligt sparkonto. Men även välja ett fondspar.. eller ska man kanske till och med satsa på pensionspar och öppna upp ett sådant?
Jag är inte jätteinsatt i detta, eller inte insatt alls om jag ska vara ärlig. :) och kommer inte vara några jättesummor jag sparar.
Kommer lägga undan bufferten direkt på 1000:-/månaden och sedan kanske kasta in nån 500:- om det blir "över" och sedan föra över den summan som är
betalningsfri Juni/Dec till sparkontot samt även om jag jobbat extrapass nån gång.
Så totalt kan det handla om kanske 30.000kr-40.000/året.

Så alla tips mottages gärna! :)

Svaret finns säker någonstans i tråden , men frågar ändå om någon orkar att svara. Skickas in min ansökan 1 juli, ringde i måndags bara för att höra om de börjat titta på den , vilket de gjort, så hoppas på att få ett besked snart, om de går vidare med min ansökan .
Och min fråga är när man får besked om hur mkt man skall betala, är det då samma summa som de tar vid löneutmätningen ??

Svaret finns säker någonstans i tråden , men frågar ändå om någon orkar att svara. Skickas in min ansökan 1 juli, ringde i måndags bara för att höra om de börjat titta på den , vilket de gjort, så hoppas på att få ett besked snart, om de går vidare med min ansökan .
Och min fråga är när man får besked om hur mkt man skall betala, är det då samma summa som de tar vid löneutmätningen ??
Du får en summa vid inledande som du ska betala in, den är i det stora hela samma som vid löneutmätning men du får även en buffertpeng så du får behålla lite mer än vid utmätning. Du kan även få en summa för sjukvård/läkemedel runt 270 kr om jag inte minns fel.
När du får ditt förslag till skuldsanering som du får om det inte blir avslag efter inledande så kan den summan ha justerats upp eller ner.

Tänkte på detta med sparande under skuldsanering. Ni som har detta vad sparar ni i? Hur ser andra banker på att endast öppna ett sparande i deras bank när man har sanering?
Jag har inget sparkonto alls just nu. Men tänkte starta upp ett.

Vad är bäst? Jag har Skandiabanken. Där kan man öppna ett vanligt sparkonto. Men även välja ett fondspar.. eller ska man kanske till och med satsa på pensionspar och öppna upp ett sådant?
Jag är inte jätteinsatt i detta, eller inte insatt alls om jag ska vara ärlig. :) och kommer inte vara några jättesummor jag sparar.
Kommer lägga undan bufferten direkt på 1000:-/månaden och sedan kanske kasta in nån 500:- om det blir "över" och sedan föra över den summan som är
betalningsfri Juni/Dec till sparkontot samt även om jag jobbat extrapass nån gång.
Så totalt kan det handla om kanske 30.000kr-40.000/året.

Så alla tips mottages gärna! :)
Jag öppnade ett nytt konto på Länsförsäkringar innan jag fick inledande. Jag för över det som blir över av lönen efter att räkningarna betalats i Swedbank. Jag har en liten skuld i Swedbank så jag vill inte att de ska ha med att göra vad mina resterande pengar går till. Tänker enbart behålla Länsförsäkringar efter att min sanering är slut.

Ok! Vad bra! Har en del som kommer förfalla nu till både inkasso och kf men då har de koll på läget! Det är som sagt en månad nu sen jag sökte, men dröjer säkert en månad till innan man hör något antar jag?
Det står att det är 7 mån innan man kan få ett beslut , tar det så lång tid? Eller kan de gå fortare?
denna väntan med att få samtal eller inte veta med inledande är så jäkla jobbig!
Jag har inte koll på deras handläggningstider men jag ansökte 1 september förra året och fick inledande i slutet på november. När de väl kollat på min ansökan gick det dock av farten faktiskt.
Jag minns att väntan var hemskt jobbig men det är väl värt det om man får sanering :)
På bilden nedan ser du inledande och när beslut blev taget.
Screenshot_20210926-152916_Chrome.jpg

Jag fick inte veta hur länge min betalplan sträcker sig i samband med inledande, bara att jag skulle betala 0
Märkligt att dom gör så olika för jag fick veta i samband med inledande hur mycket jag skulle betala och hur länge om ansökan blev godkänd.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp