Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skatteåterbäring Skuldsanering

Jag fick erfara det. Jag omprövade under inledande - fick avslag.
Däremot när nya beslutet skulle fattas så ökade handläggaren min lön. Vilket var på min begäran.

Däremot är det också knepigt för jag kommer ligga på cirka 65.000 i lön oktober/november/december men där jag i januari/februari/mars kommer sitta med en lön på 45.000 kanske men en skuldsanering som är baserat på 15-20.000 mer...
om det bara är dessa 3 månaderna hade jag inte omprövat. Det resulterar i 30k mer ut på året för dig vilket är under 4000. Är det såhär varje år?

om det bara är dessa 3 månaderna hade jag inte omprövat. Det resulterar i 30k mer ut på året för dig vilket är under 4000. Är det såhär varje år?

Jag har fortfarande inledande och inget beslut så jag vet inte om jag kan få påbackning nästa år om min inkomst skulle bli högre än vad jag uppgivit?

Jag lär få beslut någon gång i slutet på november antar jag och vinner inte laga kraft förrän i december.

Men problemet är att KFM räknat på en hög lön - vilket jag kommer ha 2024 - men 2025 kommer jag inte ligga på dessa höga nivåer och då blir det pannkjaka.

Jag har fortfarande inledande och inget beslut så jag vet inte om jag kan få påbackning nästa år om min inkomst skulle bli högre än vad jag uppgivit?

Jag lär få beslut någon gång i slutet på november antar jag och vinner inte laga kraft förrän i december.

Men problemet är att KFM räknat på en hög lön - vilket jag kommer ha 2024 - men 2025 kommer jag inte ligga på dessa höga nivåer och då blir det pannkjaka.
Ahh!
Då blir det direkt in med omprövning när den vunnit laga kraft! Hoppas att det löser sig smidigt!

Ahh!
Då blir det direkt in med omprövning när den vunnit laga kraft! Hoppas att det löser sig smidigt!

Om man gör en omprövning - måste borgenärer godkänna min omprövning?

Du, min skuldsanering har varit allt annat än smidig :D

Jag fick inledande i februari... redan varit i tingsrätten och vänt... nu är betalplanen ute hos borgenärer en andra rund.

Usch. Otroligt jobbig process.

Men om du redan vet om att lönen blir lägre borde ju det kunna tas hänsyn till i betalplanen. Precis på samma sätt som när folk går i pension eller barn fyller 21.

Men om du redan vet om att lönen blir lägre borde ju det kunna tas hänsyn till i betalplanen. Precis på samma sätt som när folk går i pension eller barn fyller 21.

Det kan man tycka, problemet är att hade KFM lagt en lägre nivå så hade jag missat det i år och då kan en borgenär ompröva 2025 och säga titta han tjänare mycket mer under 2024.

Om man gör en omprövning - måste borgenärer godkänna min omprövning?

Du, min skuldsanering har varit allt annat än smidig :D

Jag fick inledande i februari... redan varit i tingsrätten och vänt... nu är betalplanen ute hos borgenärer en andra rund.

Usch. Otroligt jobbig process.
En omprövning är inget dem måste godkänna, jag tror bara dem får information om vad som ändras om någon ändring sker.
Om du själv omprövar och det inte är en massiv föränding i inkomst som skulle göra att du skulle kunna betala dina skulder så är det bara beloppet som ändras.
Om borgenärer däremot begär omprövning för att du tjänar för "mycket" så kan din betalplan förlängas.

Men det finns ju också olika belopp att ta hänsyn till.
Påverkas ens ekonomi negativt pga ändrad inkomst med mer än 500:- i månaden så ska man ompröva.
Positivt så är gränsen mellan 4000-5000 i månaden.

Sen är det 4 månaders väntetid. Så du lär ju vilja prata med din handläggare redan nu kanske :D

Det kan man tycka, problemet är att hade KFM lagt en lägre nivå så hade jag missat det i år och då kan en borgenär ompröva 2025 och säga titta han tjänare mycket mer under 2024.
Nej, men det framgår då i betalplanen tex att Xx betalar 15000 kr/ mån 202401-202407 och 12000 kr/ mån 202408- till whenever pga framtida förutsedd ändring i betalförmåga.

Nej, men det framgår då i betalplanen tex att Xx betalar 15000 kr/ mån 202401-202407 och 12000 kr/ mån 202408- till whenever pga framtida förutsedd ändring i betalförmåga.

Så var det min fru och mig. Vi fick en betalplan från mars 2021 till juni 2023 på 15.800 kr i månaden men gjorde omprövning och fick istället 10.800 kr i månaden mars 2021 till mars 2026.

Nej det är lite det jag är inne på. Men har man inledande vilket jag nästan tolkar det som TS har/hade så vet jag att dem säger att man inte ska sätta sprätt på extra pengar.
Man blir ju också nyfiken på vad TS har gjort med 65k, verkar inte direkt som att man är redo för en skuldsanering om man sprätter pengarna direkt när dem landar på kontot.
jag har självklart kvar pengarna och kommer batala in det nästa betalning

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp