Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Otroligt bra tillfälle till att söka skuldsanering! Speciellt om du är ikapp med lånen idag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Exakt hur skulle kommunernas budget- och skuldrådgivare se vilka som har ansökt om skuldsanering ?
Om man sökt via handläggare på kommunen så ser ju handläggaren det i sin journal? Men dom har tystandsplikt

Om man sökt via handläggare på kommunen så ser ju handläggaren det i sin journal? Men dom har tystandsplikt
Om jag har hjälpt X att ansöka om skuldsanering kan jag också "se det".
Att påstå att budget- och skuldrådgivare på samma sätt som Kronofogden kan se vem som har sökt skuldsanering är felaktigt.

Än så länge ser det bra ut, utan att veta övriga förutsättningar. Kvalificerad insolvenst är första kravet som du uppfyller om du inte har monsterlön.

Det du måste ha är dock brytpunkter.

Det som orsakat problemet måste du ha slutat med. Säg att det kommer från spelberoende. Då måste du ha slutat spelat och helst slutat för minst 1 år sen.

Du måste sluta ta lån: Senaste lånet bör minst vara 6-12 månader gammalt kan jag tänka mig. Och längre tid det går sen senaste lånet destå bättre.

Du måste sluta nyttja krediter: Många har dock blivit beviljade om man nyttjat krediter fram till ansökan. Men inte om man nyttjat krediter efter ansökan.

Har du skatteskulder så är det bra att betala bort dom före ansökan. Då det är extra svårt att få skuldsanering med större skatteskulder.

Sen är det positivt att ha sökt via kommunens skuldrådgivare. Man bokar en tid och dom hjälper man fylla i ansökan.

Mycket rekommenderat är också att släppa alla skulder i samband med ansökan. Då behåller du allt du sparat om du blir beviljad. Säg att du har ut 28000 efter skatt på lön om gissningsvis 40.000 brutto?. Efter hyra, el, fack, transport, mobil vanliga räkningarna kanske du har kvar 18.000? Kan du leva på 7000 i månaden och spara 11.000 i 6 månader så behåller du dessa ca 66.000 i sparande när skuldsaneringen startar om du blir beviljad.

Sen behåller du ca 6200kr i månaden på 800kr buffert under skuldsaneringen netto efter hyra och räkningar för skuldsanering. 2 månader per år är också betalfria då du behåller allt. Så har du sparat på det sättet 60.000 när saneringen startar kommer skuldsaneringen bli pissenkel och du är skuldfri efter 5 år. Det är därför jag slår ett slag för att söka nu då väntetiderna är så långa. Släpper man allt hinner man spara ihop rätt mycket om man blir beviljad. Utmätningen hinner inte starta innan beskedet.

I normala fall får man besked om skuldsanering inom 1-2 månader och hinner inte spara så mycket innan den startas.

1.5 miljon skulder är säkert 3 miljoner med ränta. Du sparar säkert en 15 år av ditt liv som skuldfri genom att sikta mot beviljad skuldsanering.
Jag betalar 40-45 varje månad och har ut cirka 45, har betalt så i cirka 5 år nu varje månad

Jag betalar 40-45 varje månad och har ut cirka 45, har betalt så i cirka 5 år nu varje månad
Det kvalificeras som insolvent eftersom du lever under existensminimum. Har du brytpunkter ska du defintivt söka om du inte är skuldfri inom överskådlig tid. Antar det mesta är räntor och inte amortering som du betalar.

Annars skaffa brytpunkter. Det är ett bra nyårslöfte. Motivationen är då skuldsanering och bli skuldfri efter 50 betalningar på 5 år efter start. 10 av månaderna betalar du som sagt ingenting.

Japp. Stämmer men man skall också börja tänka på att man kan få sitta utan ett positivt svar på skuldsaneringen och få löneutmätning i 10 år med lite otur. Så rekommenderar alla att överväga.

Ja, uträkningarna kan väll vara svårt att estimera exakt. Jag rekommenderar personligt brev. Dessa är inte borttagna i formuläret och vill man skicka in ett längre personligt brev så rekommenderar kommunens handläggare att man kan skicka det via post.

Det kan finnas flera faktorer på åtgärder man vidtagit, Om man har positiva faktorer att räkna med, betalningar man gjort och hjälp som man sökt som är positivt för skäligheten. Sen skiljer det sig en del från handläggare till handläggare vad som ska och inte ska räknas in i skäligheten.
Ja du kommer väl fortsätta rekommendera det oavsett hur mycket någon förklarar att man inte gör så mycket med det annat än att köerna blir lite längre möjligen.

Man ska inte lite allt för mycket på vad folk från kommunen tipsar om heller.

Inte lätt i varje fall.

Vet inte hur det är med lagen om offentlig handling. Ringer man specifikt och frågar KFM om X sökt skuldsanering kanske dom måste svara på frågan. Men aldrig hört talas om att någon ringt och frågat det. Inget som syns att man sökt på Google/Ratsit/MrKoll/Merinfo etc.

Kronofogden, Kommunens handläggare och efter ett tag bankerna kan se det dock. Men kommunens handläggare har sekretess och bankerna har banksekretess. KFM går väll tekniskt under offentlig handling men inte något som syns på hemsidan. Arbetsgivare får inte heller ta del av uppgifterna.
Kommunernas handläggare har ingen insyn i det. KFM ser. Det frågas om det då och då, men inte i samma utsträckning som skuldsaldon och bf.

Vad innebär tekniskt under offentlig handling?

Kommunernas handläggare har ingen insyn i det. KFM ser. Det frågas om det då och då, men inte i samma utsträckning som skuldsaldon och bf.

Vad innebär tekniskt under offentlig handling?
Så kan en privatperson få reda på av KFM om någon skickat in en ansökan ? Lika väl som skuldsaldon och bf?

Så kan en privatperson få reda på av KFM om någon skickat in en ansökan ? Lika väl som skuldsaldon och bf?
Självklart
En skuldsaneringsansökan gallras inte heller på samma sätt så den kan man få veta under lång tid efter. Betalningsförelägganden är sökbara på personnummer i 3 år plus innevarande år tror jag, längre bak än så så behöver man mål eller utslagsnummer. Skuldsaldon är lite svårt att förklara hur långt bak man kan se, men vet man vad man ska fråga om så går det få fram uppgifter som i alla fall indirekt skvallrar skuldsaldon minst 5 år, tror det är mer också.
Skuldsaneringsansökan går att få fram sedan första skuldsaneringslagen och den är väl från 96 eller något sånt

Självklart
En skuldsaneringsansökan gallras inte heller på samma sätt så den kan man få veta under lång tid efter. Betalningsförelägganden är sökbara på personnummer i 3 år plus innevarande år tror jag, längre bak än så så behöver man mål eller utslagsnummer. Skuldsaldon är lite svårt att förklara hur långt bak man kan se, men vet man vad man ska fråga om så går det få fram uppgifter som i alla fall indirekt skvallrar skuldsaldon minst 5 år, tror det är mer också.
Skuldsaneringsansökan går att få fram sedan första skuldsaneringslagen och den är väl från 96 eller något sånt
Även uppgifterna som man angivet i ansökan?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp