- Meddelanden
- 31 507
- Mottagna reaktioner
- 16 521
- Poäng
- 11 977
Håller verkligen med. Exakt så!
Jag skrev ett första utkast
Renskriver utkastet, tar tips av ChatGPT
Funderar någon dag på vad jag vill lägga till/ta bort, stukturera om
Skriver ett andra utkast, lägger till bra tips från personliga brev till jobbansökan som kan ge ett positivt intryck
Renskriver det igen
Reviderar brevet igen till ett tredje utkast, formulerar vissa stycken/flyttar något för en bättre röd tråd
Funderar någon dag till på saker jag ska lägga till eller ta bort, ändringar jag vill göra.
Reviderar igen, byter ut vissa ordval som säljer in mig starkare och en mer psykologiskt positiv effekt och intryck
Sådär höll jag på till en kanske 5e eller 6e version av brevet innan jag var nöjd och skickade in det. Ett tips är att när man är klar, ta minst en dag på dig att fundera. Ofta kommer man på något i efterhand man ville lägga till eller ändra. Har man skickat in det så är det svårare att motivera mindre ändringar. Sen när man är "klar" igen så får man gärna vänta ytterligare en dag för att se om man kommer på något.
Tog mig säkert 2 veckor och 50 timmar innan jag blev helnöjd med mitt personliga brev som jag då skickade in till min ansökan. Sen i samtalet så hade jag brevet framför mig och visste var nyckelargumenten var som jag ville trycka på i samtalet.
Ett personligt brev kan du lägga ner hur mycket tid du vill före du skickar in det. I ett samtal så är det väldigt mycket svårare att vara lika förberedd.
Dessutom så får man ett SMS med tid när mötet/samtalet ska ske. Då är det enkelt att ha allting framför sig och kan ha planerat allt i lugn och ro.
50 timmar jobb för något som bara kommer skumma igenom en gång? Jaja..