Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Otroligt bra tillfälle till att söka skuldsanering! Speciellt om du är ikapp med lånen idag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu har han väl ändå flera ggr förklarat?

Dels verkar kvalitén på de som jobbar vid kommunen skiftande.
Sedan finns det en anledning till varför personlig brev togs bort.
Sedan verkar TS i detta slänga med lite ord, som inte stämmer överens med verkligheten.

Jag skickade med ett personligt brev. Såg till att hålla det extremt kort.
Tror faktiskt inte jag hade behövt det, kfm ringer ju upp och ställer de frågor de behöver veta.
PERSONLIGT BREV HAR ÅTER IGEN ALDRIG PLOCKATS BORT!

Punkt 13 i ansökningsformuläret om skuldsanering säger ordagrant följande:

"13. Svara på frågorna så att vi kan bedöma om det är rimligt att du ska få skuldsanering. Du kan också svara i ett personligt brev som du skickar med ansökan."
Jag valde att skicka ett personligt brev då jag hade många punkter till min fördel att ta upp, vilket jag även pratade med kommunens handläggare om först, som tyckte det var både en bra idé och kan vara avgörande.

Det är bara Lasseman som hatar att läsa, har fått felaktig information och kallar de personer som skickar ett personligt brev för rättshaverister.

Det är självklart du ska skicka personligt brev om du har gjort vissa saker som är till din fördel och kan tala för allmän skälighet.
I en allmän skälighet (som har riktlinjer, men är odefinierat) så ingår både personliga förutsättningar och ekonomiska förutsättningar.

Är du aktiv elitidrottare ska det givetvis stå med. Då det visar på vinnarskalle och professionellt tränad mentalitet, talar för skälighet och för att du kan ta dig igenom en skuldsanering samt att det är en permanent lösning.
Är man en aktiv grov alkoholist så är det lagligt, men inte i din fördel. Det kan visa på att du gett upp, kommer att fortsätta göra misstag och chansen för återfall är stor. Det ska tala emot skuldsanering när det kommer till dina personliga förutsättningar.

Personliga förutsättningar är av definition med i allmän skälighet. Har man personliga förutsättningar som man tror ökar sin allmänna skälighet hos den handläggare som granskar sin ansökan så ska man självfallet skriva ett personligt brev till sin fördel.

"13. Svara på frågorna så att vi kan bedöma om det är rimligt att du ska få skuldsanering. Du kan också svara i ett personligt brev som du skickar med ansökan."
Jag valde att skicka ett personligt brev då jag hade många punkter till min fördel att ta upp, vilket jag även pratade med kommunens handläggare om först, som tyckte det var både en bra idé och kan vara avgörande.

Det är bara Lasseman som hatar att läsa, har fått felaktig information och kallar de personer som skickar ett personligt brev för rättshaverister.

Det är självklart du ska skicka personligt brev om du har gjort vissa saker som är till din fördel och kan tala för allmän skälighet.
I en allmän skälighet (som har riktlinjer, men är odefinierat) så ingår både personliga förutsättningar och ekonomiska förutsättningar.

Är du aktiv elitidrottare ska det givetvis stå med. Då det visar på vinnarskalle och professionellt tränad mentalitet, talar för skälighet och för att du kan ta dig igenom en skuldsanering samt att det är en permanent lösning.
Är man en aktiv grov alkoholist så är det lagligt, men inte i din fördel. Det kan visa på att du gett upp, kommer att fortsätta göra misstag och chansen för återfall är stor. Det ska tala emot skuldsanering när det kommer till dina personliga förutsättningar.

Personliga förutsättningar är av definition med i allmän skälighet. Har man personliga förutsättningar som man tror ökar sin allmänna skälighet hos den handläggare som granskar sin ansökan så ska man självfallet skriva ett personligt brev till sin fördel.
Blir det en kväll av väggar med texter nu?
Nej, jag kallar inte folk som skickar brev rättshaverister. Jag kallar dig för rättshaverist för att du agerar precis som en sådan.

Senast ändrad:
Varför lägga så mycket vikt vid det "personliga brevet"??
När man blir uppringd har man möjlighet att diskutera hur, när, vad,...
Att skriva en essä om sin vandrande pinnes depression är jag lite tveksam till.
Jag skrev ett personligt brev. Handläggaren hade läst det och tyckte det var tydligt och bra. Det vart inte mycket frågor i samtalet eftersom jag hade skrivit rätt detaljerat i brevet. Vet inte varför det skulle vara negativt. Jag drog dock ingen snyft historia eller liknande.

Började skissa på ett ikväll när släkten var klistrade till Bingolotto. Sen om jag skickar med det återstår att se.

Personligt brev har tagits bort från e-tjänsten så nån anledning finns det nog att det togs bort där, känns som att skicka in ansökan med snigelposten är påväg bort inom en snar framtid. Oavsett om man skickar in ett personligt brev så får du ju möjlighet att berätta i ditt samtal hur och varför du hamnat i den här situationen. Tror du överanalyserar och krånglar till det med småsaker, vill man skriva ett personligt brev och tycker det känns bra så varför inte men man måste också respektera de som anser att det är ganska onödigt.
Jag skickade in via nätet och ingen kontakt med skuldrådgivare och det gick alldeles utmärkt, läs på vad skuldsanering är och hur det funkar så kommer det förhoppningsvis gå bra .

Varför lägga så mycket vikt vid det "personliga brevet"??
När man blir uppringd har man möjlighet att diskutera hur, när, vad,...
Att skriva en essä om sin vandrande pinnes depression är jag lite tveksam till.
Alla är olika, vissa har lättare att få fram det de vill i text.

Alla är olika, vissa har lättare att få fram det de vill i text.
Håller verkligen med. Exakt så!

Jag skrev ett första utkast
Renskriver utkastet, tar tips av ChatGPT
Funderar någon dag på vad jag vill lägga till/ta bort, stukturera om
Skriver ett andra utkast, lägger till bra tips från personliga brev till jobbansökan som kan ge ett positivt intryck
Renskriver det igen
Reviderar brevet igen till ett tredje utkast, formulerar vissa stycken/flyttar något för en bättre röd tråd
Funderar någon dag till på saker jag ska lägga till eller ta bort, ändringar jag vill göra.
Reviderar igen, byter ut vissa ordval som säljer in mig starkare och en mer psykologiskt positiv effekt och intryck

Sådär höll jag på till en kanske 5e eller 6e version av brevet innan jag var nöjd och skickade in det. Ett tips är att när man är klar, ta minst en dag på dig att fundera. Ofta kommer man på något i efterhand man ville lägga till eller ändra. Har man skickat in det så är det svårare att motivera mindre ändringar. Sen när man är "klar" igen så får man gärna vänta ytterligare en dag för att se om man kommer på något.

Tog mig säkert 2 veckor och 50 timmar innan jag blev helnöjd med mitt personliga brev som jag då skickade in till min ansökan. Sen i samtalet så hade jag brevet framför mig och visste var nyckelargumenten var som jag ville trycka på i samtalet.

Ett personligt brev kan du lägga ner hur mycket tid du vill före du skickar in det. I ett samtal så är det väldigt mycket svårare att vara lika förberedd.
Dessutom så får man ett SMS med tid när mötet/samtalet ska ske. Då är det enkelt att ha allting framför sig och kan ha planerat allt i lugn och ro.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp