Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Hej, är ny på forumet, hur funkar det med UC kreditbetyg? har läst runt lite men förstår inte riktigt, där står 0-100% vad av 0 är bra o 100 inte så bra. Sen läser jag att har man över 5.0 är de svårt med lån, men då är de långt till 100. Hoppas ngn vill och orkar förklara
Tack

Detta är UC:s betygsskala:
Betygsskala
Utmärkt: 0,1%
Mycket bra: 0,2-0,9%
Bra: 1,0-4,0%
Mindre bra: 4,1-25,0%
Svag: 25,1-99,9%

När Kreditbetyget beräknas så tar den hänsyn till all information i din kreditupplysning. Information som kreditengagemang (antal, belopp, utnyttjandegrad), anmärkningar (antal, belopp, ålder), inkomst, civilstånd, fastighetsinnehav mm.

Informationen i kreditupplysningen vägs samman och jämförs med övriga personer över 18 år i Sverige. Resultatet ger en indikation på risken att få en betalningsanmärkning på 12 månaders sikt. Alla personer över 18 år har en risk att hamna på obestånd, en del har en väldigt liten risk medan andra har en högre risk, det är den risken som en kreditgivare ska förhålla sig till vid en kreditbedömning.

Det är dock viktigt att poängtera att Kreditbetyget inte tar hänsyn till dig som person utan beräknas utifrån den informationen som UC har tillgång till. Kreditbolag och andra kreditbedömare använder oftast kreditupplysningen som en del av sin bedömning.

Det är alltså din sammanlagda information jämfört med övriga personer över 18 år i Sverige som ger dig ditt kreditbetyg och vilken risk du har för att få betalningsanmärkning på 12 månaders sikt. Beroende sen på hur dina krediter utvecklas jämfört med andra så kan du hamna i annan jämförelsegrupp och ditt betyg baseras på det.

Sen jämförs du med andra i Sverige med liknande förutsättningar som dig, min grupp ser ut så här:

Din grupp
14% av alla svenskar tillhör samma grupp
50% är män och 50% kvinnor
Medelinkomsten ligger på ca 114 000kr/år
2% i gruppen har en betalningsanmärkning
Ni har i genomsnitt 4 krediter/lån per person

Jämför dig själv med Sverigelistan på UC Kreditbetyg.
Andel/Antal Sverige Din grupp
Män: 49,7% 50%
Kvinnor: 50,3% 50%
Medelålder: 49 år 34 år
Betalningsanmärkning: 7% 2%
Skuldsaldo hos KFM: 4% <1%
Antal krediter i genomsnitt: 3 st 4 st
Antal frågor i genomsnitt: 0,9 st 1,2 st

Hej, är ny på forumet, hur funkar det med UC kreditbetyg? har läst runt lite men förstår inte riktigt, där står 0-100% vad av 0 är bra o 100 inte så bra. Sen läser jag att har man över 5.0 är de svårt med lån, men då är de långt till 100. Hoppas ngn vill och orkar förklara
Tack

Ju högre procent desto sämre kreditbetyg. Har du 50% i kreditbetyg, så anser UC att det är 50% risk att du får betalningssvårigheter inom det närmsta året. Så du vill ha så lågt betyg som möjligt.

Betygsskala

När Kreditbetyget beräknas så tar den hänsyn till all information i din kreditupplysning. Information som kreditengagemang (antal, belopp, utnyttjandegrad), anmärkningar (antal, belopp, ålder), inkomst, civilstånd, fastighetsinnehav mm.

Informationen i kreditupplysningen vägs samman och jämförs med övriga personer över 18 år i Sverige. Resultatet ger en indikation på risken att få en betalningsanmärkning på 12 månaders sikt. Alla personer över 18 år har en risk att hamna på obestånd, en del har en väldigt liten risk medan andra har en högre risk, det är den risken som en kreditgivare ska förhålla sig till vid en kreditbedömning.

Det är dock viktigt att poängtera att Kreditbetyget inte tar hänsyn till dig som person utan beräknas utifrån den informationen som UC har tillgång till. Kreditbolag och andra kreditbedömare använder oftast kreditupplysningen som en del av sin bedömning.

Det är alltså din sammanlagda information jämfört med övriga personer över 18 år i Sverige som ger dig ditt kreditbetyg och vilken risk du har för att få betalningsanmärkning på 12 månaders sikt. Beroende sen på hur dina krediter utvecklas jämfört med andra så kan du hamna i annan jämförelsegrupp och ditt betyg baseras på det.

Sen jämförs du med andra i Sverige med liknande förutsättningar som dig, min grupp ser ut så här:

Din grupp

För att man ska ha en chans till att få tex ett samlingslån beviljat gäller det för det mesta att man har ett antal förfrågningar som ligger under 10 stycken vissa långivare vill att man ska ha under 5 förfrågningar och man bör ha ett kreditbetyg som är bra, vissa långivare beviljar också lån till dem som har mindre bra kreditbetyg men till högre ränta.

Tack

0-100 procent är ett mått på sannolikheten att en person drabbas av betalningsanmärkningar. Har du 1-5 procent, är du oftast välkommen hos dom större bankerna och kan därför beviljas ett större belopp till lägre ränta. Högre procent än så gör dig mindre attraktiv. För att hamna så lågt som möjligt på den skalan ska man försöka undvika att det görs allt för många kreditupplysningar hos UC, inte ha lån som överstiger årsinkomsten eller är i närheten och inte ha ett stort underskott.

Har jag glömt någonting hoppas jag att någon annan fortsätter listan.

Senast ändrad:
Tack alla för era svar, de ser rätt lugnt ut då för mig. Hur är de t.ex hos bilhandlare om man köper bil? Kollar de uc risk eller en helhetsbedömning

Senast ändrad:
Betygsskala

Din grupp

Extremt irriterande att jag har 4,1 i betyg då 4,0 är bra istället för mindre bra. Får bort 2 ff inom ett par veckor, hoppas det kan påverka. Är det nån som tror att det är nån skillnad att söka med 4,0 kontra 4,1 ?

Min uppfattning är att det är betyget i siffror som gäller. Vilken grupp man är i är ju en produkt av siffrorna och gruppen meddelas inte på upplysningen som lämnas

Min uppfattning är att det är betyget i siffror som gäller. Vilken grupp man är i är ju en produkt av siffrorna och gruppen meddelas inte på upplysningen som lämnas

Låter som det mest logiska men om så inte är fallet så vore det trist att ha försökt med negativt resultat. Men somnade säger så borde inte 4,1 kontra 4,0 spela nån större roll. Tack för svar!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp