Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Lånade ut bilen till familjemedlem i en dag. KFM tog den?

Om du de facto äger bilen torde det vara en smal sak att bevisa detta i tinget.

Hur ska det vara det?
Bevisbördan ligger på mig. Det skulle ju vara om man har kamera i bilen eller något.
Annars är det ganska utmanande att kunna bevisa att min granne inte lånar bilen 5 av 7 dagar i veckan.
Hade KFM haft bevisbördan är det en sak men om jag ska göra det är det svårare.

Hur ska det vara det?
Bevisbördan ligger på mig. Det skulle ju vara om man har kamera i bilen eller något.
Annars är det ganska utmanande att kunna bevisa att min granne inte lånar bilen 5 av 7 dagar i veckan.
Hade KFM haft bevisbördan är det en sak men om jag ska göra det är det svårare.
Jag har i mitt eget fordon minst 20 kvitton betalda med mitt kort. Jag betalar försäkringen, skatten, parkering i app osv osv. Kanske till och med finns loggade polisiära kontroller.

Om vi vänder på frågan lite för att sätta allt i perspektiv. Förstår att lagstödet finns osv. men hur ofta slår polisen i registret om man stoppas i en rutinkontroll, man ser ut som vilken Svensson som helst och kör en vanlig Svensson-bil. Om inget sticker ut, finns det ens anledning för polisen att göra en slagning? Låter osannolikt. Var länge sen jag blev stoppad nu, men vill minnas att jag blåste och visade upp körkortet. Fick det tillbaka direkt som jag minns det utan att nån kollade upp något. Kan inte tänka mig att polisen har som sitt mission nu att till varje pris hitta medborgare med skuldsaldo.

Fyllstyrning och fortkörning är en annan sak så klart.

Tycker d är helt ok att låna en bil varje dag, har du inte köpt den är den inte din.
Läs utsökningsbalken 4:18. Kör du en bil dagligen är den i din besittning och kan utmätas.
Det kommer med allra största sannolikhet även bedömas så vid en överklagan.

Så är det säkert får man tro. Då får jag hålla mig under radarn ett tag till när jag lånar bil (även om jag för den delen aldrig kör för fort eller full heller för den delen). Det skulle vara om jag blir invinkad i en vanlig rutinkontroll. Vilket jag aldrig varit faktiskt..
Två lästips
1. Utmätningsordningen
2. NJA 2008 s. 444

Läs utsökningsbalken 4:18. Kör du en bil dagligen är den i din besittning och kan utmätas.
Två lästips
1. Utmätningsordningen
2. NJA 2008 s. 444
Svårt att bedöma om man vågar låna bil då. En dag i veckan ? Mer, mindre? Nån gång om året? Känns som det får bli i ur-akuta lägen.. Åka o handla får göras m buss….

Om du de facto äger bilen torde det vara en smal sak att bevisa detta i tinget.
Fast Lasseman skrev ju tidigare att i fallen där någon annan lånat bilen en gång så är det bara i 20% av fallen som ägaren får tillbaka sin bil oavsett?
Och bevisbördan bör inte ligga på någon annan än anklagande part, men vi vet ju redan att skuldsatta har sämre rättigheter än kriminella.

Jag har skuldsanering, kör en bil som är värd 95 tusen och bilen står på frugan. Jag har blivit stoppad x antal gånger sedan vi köpte bilen i maj 2022 då frugan inte har körkort och dom tror att någon har snott bilen eller att hon kör utan körkort. Därför blir jag stoppad:facejoy:Polisen har inte beslagtagit frugans bil för att jag har skuldsanering. Dom har bara slagit på blåljusen, stoppat mig och frågat "är det din bil?" och jag säger "nej, det är min fru som äger bilen, hon har fått din i gåva av sin mormor och morfar" och sedan låter dom mig köra vidare.

Svårt att bedöma om man vågar låna bil då. En dag i veckan ? Mer, mindre? Nån gång om året? Känns som det får bli i ur-akuta lägen.. Åka o handla får göras m buss….
Så resonerade HD i ett prejudikat. Bättre att ta sin kunskap ur rättskällor än löst tyckande i stil med "så kan man ju inte göra!"
Med det sagt är man givetvis fri att ha åsikter om saken.

Jag har skuldsanering, kör en bil som är värd 95 tusen och bilen står på frugan. Jag har blivit stoppad x antal gånger sedan vi köpte bilen i maj 2022 då frugan inte har körkort och dom tror att någon har snott bilen eller att hon kör utan körkort. Därför blir jag stoppad:facejoy:Polisen har inte beslagtagit frugans bil för att jag har skuldsanering. Dom har bara slagit på blåljusen, stoppat mig och frågat "är det din bil?" och jag säger "nej, det är min fru som äger bilen, hon har fått din i gåva av sin mormor och morfar" och sedan låter dom mig köra vidare.
Ingen verkställighet sker under beslutad skuldsanering.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp