Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Lånade ut bilen till familjemedlem i en dag. KFM tog den?

Den stora frågan är när ”polisen” får feeling o kollar m KFM…,Obehagligt..,
Alltså om det handlar om att komma över gömda tillgångar fr brottslingar så kan jag tycka att det är bra att polis och kf samamrbetar. Kom nyss på att jag läste för bara nån månad sen att de hade stoppat nån bil eller om det var flera bilar nånstans i Södra Sverige och kommit över massa klockor och smycken plus de dyra bilarna.
Men i det här fallet som kebabrullen beskrev så är det inte bra att vanligt folk kommer i kläm.

Är väl standard att alla med skulder skriver över sina bilar på vänner/släktingar, så förstår varför lagen kom till…

har en bekant med rejält med skulder och både hans och sambons bil är skrivna på en moster…

Får tyvärr tråkiga konsekvenser för personer som faktiskt bara lånat ut sin bil till en skuldsatt person.

Är det här vanligt förekommande? Alltså såna situationer? För i slutändan står bilen på en annan person som inte har skulder eller ngt annat med Kf att göra. Det är det som är det intressanta, man kan väl se att vi är skrivna på samma adress t ex. och att sambon äger bilen.

Det är ganska vanligt att någon annan är registrerad på bilen

Alltså om det handlar om att komma över gömda tillgångar fr brottslingar så kan jag tycka att det är bra att polis och kf samamrbetar. Kom nyss på att jag läste för bara nån månad sen att de hade stoppat nån bil eller om det var flera bilar nånstans i Södra Sverige och kommit över massa klockor och smycken plus de dyra bilarna.
Men i det här fallet som kebabrullen beskrev så är det inte bra att vanligt folk kommer i kläm.

Om det var vanligt folk, det vet jag inte.

Besittning kan inte tillämpas /åberopas om fullmakt fr ägaren finns att bilen är lånas ut?
En fullmakt är inte något som är relevant. En fullmakt är för att företräda någon för att göra något visst typ.

Utsökningsbalken, kapitel 6
Biträde av Polismyndigheten
12 a § Om egendom som har påträffats i Polismyndighetens verksamhet utmäts, får Kronofogdemyndigheten begära biträde av Polismyndigheten för att ta egendomen i förvar enligt 2 och 4-8 §§. Detsamma gäller om sådan egendom ska tas i förvar enligt 12 §. Lag (2022:799).

Lång tråd utan hänvisning till den lag som trädde i kraft 22 08 01.
Står ingenting om brottsmisstanke i lagtexten.
Då var det utrett.

Utsökningsbalken, kapitel 6
Biträde av Polismyndigheten
12 a § Om egendom som har påträffats i Polismyndighetens verksamhet utmäts, får Kronofogdemyndigheten begära biträde av Polismyndigheten för att ta egendomen i förvar enligt 2 och 4-8 §§. Detsamma gäller om sådan egendom ska tas i förvar enligt 12 §. Lag (2022:799).

Lång tråd utan hänvisning till den lag som trädde i kraft 22 08 01.
Står ingenting om brottsmisstanke i lagtexten.
Då var det utrett.
Lagen är det inget fel på, det är väl formuleringen som kan väcka lite följdfrågor. I tex en husrannsakan känns det ju som en självklarhet (lagtexten uttrycker ju att egendomen redan bör utmätas, dvs att det redan är verkställt) men att spontant beslagta fordon som ägs av någon annan vid tex en hastighetskontroll (polisens verksamhet) känns fortfarande lite långsökt.
Fast å andra sidan är det väl endast så det kan upptäckas, hela grejen med att skriva fordon på andra.

Undrar hur det blivit om jag tex lånat en väska för 50tkr och blir stoppad på stan för uppseendeväckande beteende, eller red runt på en tävlande högt värderad travhäst och blir stoppad för att vi inte har reflexer eller vadsom.

Undrar också hur det hade blivit om jag lånar en bil av tex en förälder utan att meddela, den beslagtas för utmätning och föräldern sedan rapporterar den stulen.

Senast ändrad:
Lagen är det inget fel på, det är väl formuleringen som kan väcka lite följdfrågor. I tex en husrannsakan känns det ju som en självklarhet (lagtexten uttrycker ju att egendomen redan bör utmätas, dvs att det redan är verkställt) men att spontant beslagta fordon som ägs av någon annan vid tex en hastighetskontroll (polisens verksamhet) känns fortfarande lite långsökt.
Fast å andra sidan är det väl endast så det kan upptäckas, hela grejen med att skriva fordon på andra.

Undrar hur det blivit om jag tex lånat en väska för 50tkr och blir stoppad på stan för uppseendeväckande beteende, eller red runt på en tävlande högt värderad travhäst och blir stoppad för att vi inte har reflexer eller vadsom.

Undrar också hur det hade blivit om jag lånar en bil av tex en förälder utan att meddela, den beslagtas för utmätning och föräldern sedan rapporterar den stulen.
Att genomföra husrannsakan sker mer sällan än kontroll av förare av fordon, båda är polisiär verksamhet.
Utmätning beslutas av Kronofogdemyndigheten, säkerställandet av den påträffade egendomen genomförs av polisen, Kronofogdemyndigheten begär biträde med säkerställandet.

Att genomföra husrannsakan sker mer sällan än kontroll av förare av fordon, båda är polisiär verksamhet.
Utmätning beslutas av Kronofogdemyndigheten, säkerställandet av den påträffade egendomen genomförs av polisen, Kronofogdemyndigheten begär biträde med säkerställandet.
Jo jag fattar :D

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp