Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kronofogden har ringt om ansökan

Jag har ställt frågan till KFM (kundtjänst) eftersom jag har nollplan som studerande, med avsikt att börja jobba år 4 (där betalplanen är förkortad ett år) och jag fick svaret att det blir en icke-fråga och avslag eftersom betalplanen är avslutad, därmed inte relevant ens.
Kommer dock ändå att ompröva (tror jag).
Var du studerande när du ansökte?

Min anhöriga som fått inledande funderar på att börja plugga om ett år. Brukar det godtas utan vidare eller behöver man några särskilda skäl att vidareutbilda sig för att inte saneringen ska upphävas?

En dum fråga kanske men.. Jag har ju fått veta vad jag ska betala per månad när inledande beskedet kom. men ingen mer detaljerad betalplan. Dessutom skulle jag komplettera uppgifter så den summan lär ändras.

Visst kommer betalplanen inom några veckor efter inledande. Eller kommer det närmare slutgiltiga beskedet om sanering istället? Förstår det ä olika fall till fall men en hum iaf.
Har gått 5veckor nu sen inledande

Det tog 9+veckor för mig. Jobbig väntan men det var en borgenär de fick påminna att skicka in.
Bara att vänta, det kommer när det kommer.
Nu ännu en väntan på beslut och besked.

Ah ok, du frågade om du missade något och jag försökte svara på det.

Du måste ju hålla med om att det är ganska knepigt utformat?

Säg att jag blir beviljad skuldsanering och får betalplan på tre år.

Efter tre år och 1 månad säger min chef, du Terry! Nu ska du få 5.000 kronor mer i lön!! Det kommer innebära att istället för jag ska få behålla hela min lön nu måste betala dessa 5.000 PLUS kanske 10.000 eller vad det nu kan vara. Medan om jag säger till min chef, du chefen höj inte min lön. Då får jag behålla hela min nettolön.

Min anhöriga som fått inledande funderar på att börja plugga om ett år. Brukar det godtas utan vidare eller behöver man några särskilda skäl att vidareutbilda sig för att inte saneringen ska upphävas?
Att sänka sin lön under en skuldsanering är nog inte så bra och det finns en risk att man inte godkänner det.

Efter tre år och 1 månad säger min chef, du Terry! Nu ska du få 5.000 kronor mer i lön!! Det kommer innebära att istället för jag ska få behålla hela min lön nu måste betala dessa 5.000 PLUS kanske 10.000 eller vad det nu kan vara. Medan om jag säger till min chef, du chefen höj inte min lön. Då får jag behålla hela min nettolön.
Varför måste jag det? Jag får väl ha egna åsikter.

Jag svarade i alla fall på det jag uppfattade att du frågade, du verkar dock tycka att du frågat något annat.

Nej du kan ju naturligtvis tycka att det vore rimligt att gröna små UFO:n satt i kassan på ICA också det är ju ett fritt land där vi har yttrandefrihet.

Nej du kan ju naturligtvis tycka att det vore rimligt att gröna små UFO:n satt i kassan på ICA också det är ju ett fritt land där vi har yttrandefrihet.
Ja men så tycker jag inte heller.

Jag var 100% arbetslös efter konkurs vid inledande, kvalificerat insolvent även om jag haft kvar min lön på 42tkr löd resonemanget.
Om man inte blir uppsagd och går tex på a-kassa först ett tag eller behöver sänka sin sysselsättning/inkomst av dokumenterade hälsoskäl osv tror jag det är riskfyllt att medvetet sänka sin inkomst.

Som andra har svarat tänker jag att det är väldigt riskabelt att medvetet sänka sin lön, speciellt som den bara har inledande ännu. Men sen vet jag ju inte, har din anhörige ändå tänkt sej kunna betala samma summa till KFM?

Jag är i ett liknade scenario. Arbetar på ett livsmedelslager där vi har ackord och ska hålla en viss nivå på vår prestation när vi plockar. Plockar jag bra så går min lön upp och plockar jag mindre bra så går min lön ned. Min chef kan självklart se min statistik och sjunker den för att jag inte vill tjäna så mycket så frågar min chef "ser att du har plockat dålig en period här, vad beror det på?" och då kan inte jag svara "nämen, jag har skuldsanering och kan inte ligga på samma höga nivå som innan jag fick skuldsanering."

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp