Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kronofogden har ringt om ansökan

Skulle ompröva det där direkt i januari 2023 för att inte riskera skuldsaneringen.
Jag fick in på kfm och gjorde en förbehållsberärkning och då skulle vi betala 1000 kr mer mot tidigare. Då får borgenärerna mer pengar än tidigare. Får en fin slutlön från min nuvarande i arbetsgivare, i januari utbetalt nästan 85 tusen kronor. Lön för december + semesterersättning.

Inte jag heller, får väl se vad dom säger kring bilen.
Ja den summan om 85000 är mkt pengar du bör ompröva för att inte riskera din sanering. Det kan då bli att du får betala in en engångssumma.

Ja den summan om 85000 är mkt pengar du bör ompröva för att inte riskera din sanering. Det kan då bli att du får betala in en engångssumma.

Jag ska alltså skicka in två omprövningar i januari då? En omprövning för min slutlön och en för minskad inkomst för mig och ökad inkomst för min fru. Kommer aldrig att ske. Jag kommer att nu i november skicka in en omprövning om jag får tjänsten som mejeriansvarig. Då tar jag tjänstledigt från mitt nuvarande jobb (ifall de godkänner det och plockar ut en slutlön ifall man får det i samband med tjänstledighet) och börjar på mitt nästa jobb den 3 januari. Den 25 januari får jag då min slutlön från min arbetsgivare och i februari lön från min nya arbetsgivare. De 85.000 kr som jag får ska täcka kostnaden för saneringskostnaden (10.192 kr/månaden) som är nu till att omprövningen är klubbad och godkänd för mitt nya jobb och för min fru´s ökade inkomst.

Senast ändrad:
En fundering.

Om man får skuldsanering men där man har betalplan på 3 år istället för 5 år.

Ska man fortfarande ompröva sin skuldsanering om man skulle få en väsentligt högre inkomst år 4 dvs efter att betalplanen löpt ut?

En fundering.

Ska man fortfarande ompröva sin skuldsanering om man skulle få en väsentligt högre inkomst år 4 dvs efter att betalplanen löpt ut?

Det skulle jag göra.

En fundering.

Ja

Men det är ju ganska skevt. Eller missar jag något.

Låt säga att Lisa får skuldsanering. Eftersom att lisa har fyra barn så är KFM givmilda och säger betalplanen skall vara på tre år. Okej så långt är alla med. Hennes betalperiod är alltså 3 år. Hon ska betala 10.000 kronor i månaden i tre år.

Men. Efter 3 år och 1 månad får då Lisa plötsligt 5.000 kr mer i månadslön, ska hon då betala 15.000 kr i månaden istället för 0 kronor om hon omprövar?

Då är det ju ganska mycket bättre för Lisa att inte få den här löneförhöjningen på 5.000 kronor för då får hon ju behålla 10.000 istället för att betala 10.000 (plus 5.000 i löneförhöjning)

Vad missar jag?

Men det är ju ganska skevt. Eller missar jag något.

Låt säga att Lisa får skuldsanering. Eftersom att lisa har fyra barn så är KFM givmilda och säger betalplanen skall vara på tre år. Okej så långt är alla med. Hennes betalperiod är alltså 3 år. Hon ska betala 10.000 kronor i månaden i tre år.

Men. Efter 3 år och 1 månad får då Lisa plötsligt 5.000 kr mer i månadslön, ska hon då betala 15.000 kr i månaden istället för 0 kronor om hon omprövar?

Då är det ju ganska mycket bättre för Lisa att inte få den här löneförhöjningen på 5.000 kronor för då får hon ju behålla 10.000 istället för att betala 10.000 (plus 5.000 i löneförhöjning)

Vad missar jag?
Detta undrar jag verkligen också. Har själv fått en betalplan på 3 år nu och kommer eventuellt/förhoppningsvis ta ett steg upp i min karriär om ett par å så det är inte omöjligt att jag skulle hamna i det där scenariot. Finns det nån här som omprövat efter 3-/4-årig betalplan och har facit? :thinking:

Det låter liksom inte logiskt.

Säg du har 30.000 netto i månaden. Din månadsbetalning år 1-3 är då 10.000 kronor i månaden till KFM.
Säg att du fortsätter tjäna 30.000 i månaden - då kommer då få behålla alla 30.000 efter år 3 till att göra vad du vill med. Däremot....
...börjar du tjäna 35.000 netto i månaden. Då blir plötsligt din månadsbetalning 15.000 till KFM?

Det låter liksom inte logiskt.

Säg du har 30.000 netto i månaden. Din månadsbetalning år 1-3 är då 10.000 kronor i månaden till KFM.
Säg att du fortsätter tjäna 30.000 i månaden - då kommer då få behålla alla 30.000 efter år 3 till att göra vad du vill med. Däremot....
...börjar du tjäna 35.000 netto i månaden. Då blir plötsligt din månadsbetalning 15.000 till KFM?
Nä och motiveringen till att man fick 3 år från början är väl oftast att barnen inte ska behöva leva på existensminimum så länge...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp