Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kronofogden har ringt om ansökan

@Lasseman Du kanske kan svara, ringde KFM och frågade om hur det fungerar med provision. Jag har idag 34k innan skatt och rörlig provision, vissa månader har jag inte ens chans att tjäna 1kr i provision och ibland kan det hända att jag tjänar 15k i provision, beror helt på vilka kunder jag har inbokat och om eller det finns möjlighet att sälja något, oftast är allt redan insålt och då jag somsagt 0 chans att öka lönen.

hur ställer sig detta gentemot skuldsanering? Jag menar att om man räknar med att jag får 15k för att jag har sålt månad 1 och de räknar på det så går jag med 0 provision i 4 månader. Hur blir detta då? Eller vice versa, för hon sa att man alltid ska rapportera in med att handläggningstiden är 4 månader.

blir det något schablon då eller blir det så att jag får spara allt överblivet och betala engångssumma 1 gång i halvåret?
Vad svarade KFM när du ringde?

Man kan aldrig vara säker på att någon ”vet” på ett forum, framför allt när personen inte arbetar på den rätta enheten enligt min mening, frågan här är ju vilken regelordning som tillämpas. Förkortade betalplanens giltighet eller vad skuldsaneringslagen säger ang omprövning. Svaret jag fått av skuldsaneringsenheten (där ingen här arbetar vad jag vet), är att omprövning efter avslutad betalplan leder till avslag.

Stort tack för ditt bidrag till tråden. Jag misstänkte nämligen det var så.

Vad svarade KFM när du ringde?
Att de inte visste riktigt då det är case by case, men tycker iaf de kan ge en fingervisning?

Känns lite som de som sitter på KFM måste dubbelkolla allting med högre chef innan dom kan ge något konkret svar på rätt mycket. Förståeligt då det är en djungel och ingen kan ju kunna allt.
Många är nog som lasseman, kan litegrann om väldigt mycket.

men cred ska dom ha som orkar ta alla samtal dag ut och dag in

Att de inte visste riktigt då det är case by case, men tycker iaf de kan ge en fingervisning?

Känns lite som de som sitter på KFM måste dubbelkolla allting med högre chef innan dom kan ge något konkret svar på rätt mycket. Förståeligt då det är en djungel och ingen kan ju kunna allt.
Många är nog som lasseman, kan litegrann om väldigt mycket.

men cred ska dom ha som orkar ta alla samtal dag ut och dag in
Jag kan fatta att det är så olika utfall när det gäller just skuldsanering, beslut från början fattas ju ofta baserat på en människas kanske livstidsresa och där samtidigt flera aspekter i realtid även ska räknas in.
Men visst är det säkert lurigt att sitta i kundtjänst när det gäller sådana här frågor, det borde dock inte vara så väldans många sådana samtal.

hur ställer sig detta gentemot skuldsanering? Jag menar att om man räknar med att jag får 15k för att jag har sålt månad 1 och de räknar på det så går jag med 0 provision i 4 månader. Hur blir detta då? Eller vice versa, för hon sa att man alltid ska rapportera in med att handläggningstiden är 4 månader.

blir det något schablon då eller blir det så att jag får spara allt överblivet och betala engångssumma 1 gång i halvåret?

Dom drar ett genomsnitt för det gjorde dom min fru. Hon jobbade som timvikarie hos min mamma och tre månader om året fick hon ut 13-14 tusen efter skatt och tio månader fick hon ut 4-5 tusen efter skatt. Då drog dom ett snitt på 7500 kr i månaden efter skatt.

Nu har min fru fått ett nytt jobb som timvikarie på ett äldreboende (undersköterska) och jobbar allt mellan 80-100 timmar i månaden, hon får ut 14 nu efter skatt cirka.

Detta undrar jag verkligen också. Har själv fått en betalplan på 3 år nu och kommer eventuellt/förhoppningsvis ta ett steg upp i min karriär om ett par å så det är inte omöjligt att jag skulle hamna i det där scenariot. Finns det nån här som omprövat efter 3-/4-årig betalplan och har facit? :thinking:
Varför fick du på 3 år? Får man fråga ifall du har barn och vad din ålder är?
Har själv skickat in ansökan till skuldsaneringen och väntar nu.. är 38 och har inga barn.

Varför fick du på 3 år? Får man fråga ifall du har barn och vad din ålder är?
Har själv skickat in ansökan till skuldsaneringen och väntar nu.. är 38 och har inga barn.
Jag är 40 och har två barn, en 14-åring och en 1-åring. Fick 3 år pga barnen, står såhär i betalplanen

Bilagor

• SmartSelect_20221116_232014_Office.jpg
    SmartSelect_20221116_232014_Office.jpg
    116.6 KB · Visningar: 46
Är du ensamstående?

skönt för dig kompis
Nej men min sambo blev sjukskriven för en massa år sen pga kronisk värk och har inte kunnat jobba på många år tyvärr så vi lever bara på min inkomst.
Ja verkligen en lättnad att det blev 3 år även om 5 hade känts ok det med. Såg framför mig hur vi skulle leva på existensminimum "för alltid" när jag fortfarande försökte hålla mig flytande med alla lån, hemskt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp