Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

KFM och lån av anhörigs bil

Vilka är enligt tingsrätten omständigheterna som talar emot att bilen enbart tillhör Ebba? Måste ju vara mer i den vågskålen för ett rättssäkert beslut annars förstår då inte jag beslutet.
Inte f-n frågar jag grannen om hans ekonomi när han ev. vill låna min bil, det är ju absurt.. Då tog nog den goda grannsämjan slut.

Jag misstänker att domen kommer upp på måndag då kan man läsa den, men uppenbart är att tjejen har visat att hon betalar alla bilens "vanliga" kostnader som indikerar att det är hennes fordon. Framförallt bensinkostnader. Detta är enligt ovan citat bevis som TR tycker visar att bilen tillhör henne. För mig är det då helt obegripligt varför bilen ryker.

Om vi säger att bilen på ett år rullar vanliga 1500 mil - om någon annan kört bilen 2 utav dessa 1500 mil (exempelvis) då är det enligt mig helt fel att man utmäter den.

Det är fullt möjligt att det rent lagligt är helt rätt, jag har ingen koll på det. Men tycker inte det är relevant i sammanhanget för om jag ska tycka det är rätt eller fel. För mig är detta fel oavsett vad lagen säger och om lagen säger att det är rätt borde man ändra lagen.

Hade det varit som så att hon inte hade kunnat bevisa någonting då hade jag förstått det, vi måste komma ifrån att folk med utmätning skriver bilar på polare och sedan nyttjar dom. Men att den här tjejen går ut i riksmedia dagligen visar ju att hon förmodligen har rent mjöl i påsen annars är det uppenbart att folk i hennes närhet hade kunnat säga att hon inte brukar köra bilen. Det plus alla bevisen hon presenterat.

Detta öppnar också för ett annat bekymmer.

Ponera du har skulder på 500 000. Du har en kollega du jobbat med i 10 år som du hatar. Du frågar personen första och enda gången om du kan låna dennes bil för att handla en sallad på ICA. Kollegan är sjysst och ger dig nycklarna. Bilen stoppas och utmäts. Bilens riktiga ägare kan påvisa att han äger bilen "men" det räcker inte.

Hur kan man tycka att det är rättssäkert och rimligt? Oberoende utav vad lagen säger.

Jag misstänker att domen kommer upp på måndag då kan man läsa den, men uppenbart är att tjejen har visat att hon betalar alla bilens "vanliga" kostnader som indikerar att det är hennes fordon. Framförallt bensinkostnader. Detta är enligt ovan citat bevis som TR tycker visar att bilen tillhör henne. För mig är det då helt obegripligt varför bilen ryker.

Om vi säger att bilen på ett år rullar vanliga 1500 mil - om någon annan kört bilen 2 utav dessa 1500 mil (exempelvis) då är det enligt mig helt fel att man utmäter den.

Det är fullt möjligt att det rent lagligt är helt rätt, jag har ingen koll på det. Men tycker inte det är relevant i sammanhanget för om jag ska tycka det är rätt eller fel. För mig är detta fel oavsett vad lagen säger och om lagen säger att det är rätt borde man ändra lagen.

Hade det varit som så att hon inte hade kunnat bevisa någonting då hade jag förstått det, vi måste komma ifrån att folk med utmätning skriver bilar på polare och sedan nyttjar dom. Men att den här tjejen går ut i riksmedia dagligen visar ju att hon förmodligen har rent mjöl i påsen annars är det uppenbart att folk i hennes närhet hade kunnat säga att hon inte brukar köra bilen. Det plus alla bevisen hon presenterat.
Idag kl.17:30 var hon på tv(ettan eller tvåan, kommer inte ihåg)och sa att bilen redan är såld på kf auktion tillade att hon kommer att överklaga.

Det kan ju vara som så att det är någonting som inte framgått hittills i mediala bevakningen så som att mannen har blivit stoppad i samma fordon 10 + gånger eller något. Jag vet inte, men jag verkligen hoppas att det finns saker som inte framgår och att det finns något i domen som också kan påvisa detta.

Det kan ju vara som så att det är någonting som inte framgått hittills i mediala bevakningen så som att mannen har blivit stoppad i samma fordon 10 + gånger eller något. Jag vet inte, men jag verkligen hoppas att det finns saker som inte framgår och att det finns något i domen som också kan påvisa detta.
Detalj: någon dom har inte kommit och kommer inte. Liten osäker men tror det bara kommer ett protokoll med beslut, ingen dom i alla fall.

Väldigt många är väldigt kortfattade. 2 sidor inkl lista på parter och annat. Själva texten typ en halv sida

Saken
Överklagande av kfms beslut 1224.

Pelle har överklagat kfms beslut och yrkar att utmätningen ska upphävas

Kronfogden har yttrat sig.

Tingsrätten fattar följande

Beslut
Överklagandet avslås
Skäl
Tingsrätten gör samma bedömning som Kronofogden.

Man ska nog verkligen aldrig tro att aftonbladet är bra som källa.

Senast ändrad:
Detta öppnar också för ett annat bekymmer.

Ponera du har skulder på 500 000. Du har en kollega du jobbat med i 10 år som du hatar. Du frågar personen första och enda gången om du kan låna dennes bil för att handla en sallad på ICA. Kollegan är sjysst och ger dig nycklarna. Bilen stoppas och utmäts. Bilens riktiga ägare kan påvisa att han äger bilen "men" det räcker inte.

Hur kan man tycka att det är rättssäkert och rimligt? Oberoende utav vad lagen säger.
Bara spånar nu men om ägaren i desperation säger att hen tog nycklarna och bilen utan mitt lov. Då kan väl ändå inte kfm utmäta .

Bara spånar nu men om ägaren i desperation säger att hen tog nycklarna och bilen utan mitt lov. Då kan väl ändå inte kfm utmäta .

Som sagt jag har inte läst hela den här domen men det lilla jag snappade upp utav TR är ju att dom verkar acceptera att hon tjejen kommit in med bevis för att bilen faktiskt tillhör - och brukas utav henne men det verkar inte vara tillräckligt så kanske samma sak kan hända med det ovan citerade.

Utmätningen var med all sannolikhet redan gjord när tjejen fick vetskap om det, så det hade varit något hon hade fått ta I tingsrätten. De insp som gör denna typ av beslut har inte behörighet att upphäva utmätningen sedan.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp