Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kaosartad ekonomi, vad göra? Sannolikheten att få en skuldsanering

Medlemslånet har jag tyvärr ingen möjlighet att få betalningsfri månad på, provade för några månader sen när det var skralt i kassan. Det andra lånet har jag inte kollat upp möjligheten men får göra det.

Ska kika på och lägga ut bilen så snart ork finnes..
Tack än en gång för dina svar!

Du har möjligtvis inte svar på mina avslutande frågor i första inlägget?

Om skuldsanering nu? Ingen chans pga bilen.
Vet inte vad jag mer ev missade

Om skuldsanering nu? Ingen chans pga bilen.
Vet inte vad jag mer ev missade
Okej, ja bilen har jag förstått att jag måste sälja, däremot svårt för mig att va billös även för ett par dagar då jag dels måste ta mig till och från jobbet men även för att kunna hämta mitt barn...

Om jag skulle sälja bilen, tror du chansen för sanering skulle öka markant eller va densamma?
Och vid en sanering, har jag förstått det rätt att man lever på existens minimum de fem åren? Alltså att KFM gör utmätning på min lön?

Möjligt att byta bostad till en med lägre kostnad?
När du inte längre är föräldraledig, möblerna avbetalda osv. Då kommer du väl gå runt?

Om du säljer bilen och köper en billigare så kommer du ha en buffert att leva på till dess.

Ser inte att skuldsanering skulle vara aktuellt för dig.

Senast ändrad:
Just nu när jag är föräldraledig på deltid ca 20,500 efter skatt.
!

Ser inte ut som att du går back på din ordinarie lön isåfall. Utgifterna ligger på 23-24000 enligt vad du skrivit.

svårt att se att du skulle räknas som insolvent. Sälj bilen, köp en billigare och använd överskottet som månadsbuffert tills föräldraledigheten är över.

skulle säga att du har 0% chans att få skuldsanering.

sälj bilen själv utmäter fogden den, så lär dem sälja den för mindre än vad du får själv. Du blir även rätt låst såfort du får en betalningsanmärkning, både vad det gäller lån, avbetalningar och t.e.x lägenhetsbyte.

Du bör ju även kunna få ett bättre lån än rememberlånet om du söker via t.ex Lendo, sök isåfall inte ett nytt lån utan att du vill ”samla” lån och enbart summan för rememberlånet, antar att du sökte för båda förra gången?

14 % ränta med 2,1 i uc betyg är extremt högt...

Möjligt att byta bostad till en med lägre kostnad?
När du inte längre är föräldraledig, möblerna avbetalda osv. Då kommer du väl gå runt?

Om du säljer bilen och köper en billigare så kommer du ha en buffert att leva på till dess.

Ser inte att skuldsanering skulle vara aktuellt för dig.

Efter att sen senast haft kontakt med kommunens skuldrådgivare där vi vänt på varenda sten så tycker hen att jag bör ansöka om skuldsanering då mina utgifter kontra mina intäkter just nu sätter mig ca 5000 kr i underskott varje månad. Detta underskott täcker jag upp med diverse krediter...
Fick rådet att sälja bilen och köpa en billig begagnad. Resten lägger jag på skulderna.

Ser inte ut som att du går back på din ordinarie lön isåfall. Utgifterna ligger på 23-24000 enligt vad du skrivit.

svårt att se att du skulle räknas som insolvent. Sälj bilen, köp en billigare och använd överskottet som månadsbuffert tills föräldraledigheten är över.

skulle säga att du har 0% chans att få skuldsanering.

sälj bilen själv utmäter fogden den, så lär dem sälja den för mindre än vad du får själv. Du blir även rätt låst såfort du får en betalningsanmärkning, både vad det gäller lån, avbetalningar och t.e.x lägenhetsbyte.

Du bör ju även kunna få ett bättre lån än rememberlånet om du söker via t.ex Lendo, sök isåfall inte ett nytt lån utan att du vill ”samla” lån och enbart summan för rememberlånet, antar att du sökte för båda förra gången?

14 % ränta med 2,1 i uc betyg är extremt högt...

Se vad jag svarade föregående..

Generellt:
Jag har inte möjlighet att flytta till något billigare då jag använde bostadskön jag hade till att flytta dit jag bor nu. Att byta lägenhet är tyvärr inte aktuellt innan jag bott här ett år, hyresvärdens regler, och det är 7 månader bort.

Efter att ha pratat med kommunens skuldrådgivare och med hjälp av hen tagit fram alla mina skulder landade dem på en summa av ca. 793.000 kronor...
Jag har ett underskott av kapital på ca 5000 i månaden och har så haft under snart två års tid, därför växer mina skulder fortare än jag hinner betala av dem.
Även om jag går tillbaka heltid och får en ordentlig löneförhöjning skulle jag behöva minst 4900 netto, och då går jag plus minus noll enligt hen. Alltså per månad, med mat, kläder till mitt barn och diverse inräknat.

Vet inte om det här blev virrigt... haft en lång dag med mycket telefonsamtal om just dessa problem så är rätt mör i huvudet...

Tack för era svar och råd!

Tycker fortfarande det är ett dåligt råd av skuldrådgivaren. säljer du bilen, så kan du täcka upp underskottet i nästan 2,5år... Under den tiden har du gott om tid att återgå till heltid, öka lönen och omförhandla lånen. Släpper du skulderna och sedan inte blir beviljad skuldsanering, så kommer du sitta fast med löneutmätning.

Jämkar du inte idag, så kan du även göra det. Beroende på dina räntekostnader, så bör du få 1500-2500 mer i månaden att röra dig med.

Senast ändrad:

Förövrigt är det nog rätt svårt att få skuldsanering utan att först haft löneutmätning, de flesta har haft löneutmätning något år innan. Är dock inte omöjligt, fick själv skuldsanering, utan att ha haft löneutmätning innan...

Jobbar du inte heltid, så är det också i princip automatiskt avslag för skuldsanering. menar du med deltidsföräldraledighet att du jobbar 75%, så lär du inte kunna göra det om du ansöker om skuldsanering. Kan ju vara andra regler dock när det gäller föräldraledighet, du bör iaf kolla upp det innan.

Senast ändrad:
Grovt räknat, men tror jag fått med allt väsentligt, sen tillkommer ju såklart mindre inköp....

Men det här fick jag ut ur huvudet efter att ha kollat mot lönekontots utbetalningar förra månaden:

Personlån 1: 4336 kr/mån
Personlån 2: 3697 kr/mån
Kreditkort 1 bilkostnader: ca 1200/mån (diesel o dylikt)
Kreditkort 2 personliga utlägg: valfritt men lägger runt 1500 i månaden (inköp av kläder, möbler, mat, detta då lönekontot blir tomt samma dag jag får in lönen...)
Avbetalning på möbler jag köpte när jag flyttade: Runt 1000 i månaden
Försäkringar: ca 1200 /mån (med samlingsrabatter så kan inte få bättre tyvärr)
Hyra: Runt 8900 kr /mån (beroende på hur mycket vatten jag använt)
El, internet osv: Runt 700 i månaden
A-kassa och fackförbund: Runt 300 i månaden
CSN runt 600 i månaden
Tandfösäkring via FTV ca 150 i månaden

Förövrigt så kan man ju t.ex. göra såhär.

Utgifterna, förutom möblerna blir ca 22500:-

Inkomst 20500:- med deltidsledighet. - 2000:- per månad.

Jämkning 1500-2000 mer i månaden = +- 0:- per månad

Försäljning Bil 140 000

Betala bort krediterna 30000?

Inköp av ny bil 30000

Buffert 80 000:- att ta av när du är henledig under hösten.

Sedan är frågan om du har rak amortering? isåfall blir ju lånekostnaden mindre varje månad.

När jag går upp på heltid kommer jag ha ut knappt 1000 mer i månaden då jag har tilläggsförsäkringar i den privata sektorn när jag är föräldraledig så det kommer inte göra någon större skillnad.
Pga corona lär det inte bli någon chockartad löneförhöjning för någon i år, inte heller för mig.

Budgetrådgivaren känner sig rätt säker på att sanering kommer godkännas i mitt fall pga mitt grava underskott.
Vi har räknat ur alla vrår och vinklar, med en schysst löneförhöjning i kalkylen, och kommit fram till att jag kommer leva på existens minimum i 12-15 år om inte mer pga mina utgifter.

Utan att på något sätt låta spydig så följer jag nog Budgetrådgivarens råd hellre än någon jag inte ens vet vad den personen jobbar med på ett forum...
Missförstå mig inte, jag är tacksam för alla råd och tips, framförallt då de får mig att tänka i andra banor och försöka lösa problemen på andra sätt.

Mig veterligen har kfm inget emot att man är föräldraledig om man är ensamstående med sitt barn, framförallt inte på deltid... Hen börjar inte förskolan förrän efter vintern.

För övrigt har jag pratat med bägge långivarna tidigare och de har inte kunnat hjälpa mig....
Säg en sten jag inte vänt på i det här fallet så gör du det bra...

Bilen läggs ut till försäljning nästa vecka.

När jag går upp på heltid kommer jag ha ut knappt 1000 mer i månaden då jag har tilläggsförsäkringar i den privata sektorn när jag är föräldraledig så det kommer inte göra någon större skillnad.
Pga corona lär det inte bli någon chockartad löneförhöjning för någon i år, inte heller för mig.

Budgetrådgivaren känner sig rätt säker på att sanering kommer godkännas i mitt fall pga mitt grava underskott.
Vi har räknat ur alla vrår och vinklar, med en schysst löneförhöjning i kalkylen, och kommit fram till att jag kommer leva på existens minimum i 12-15 år om inte mer pga mina utgifter.

Utan att på något sätt låta spydig så följer jag nog Budgetrådgivarens råd hellre än någon jag inte ens vet vad den personen jobbar med på ett forum...
Missförstå mig inte, jag är tacksam för alla råd och tips, framförallt då de får mig att tänka i andra banor och försöka lösa problemen på andra sätt.

Mig veterligen har kfm inget emot att man är föräldraledig om man är ensamstående med sitt barn, framförallt inte på deltid... Hen börjar inte förskolan förrän efter vintern.

För övrigt har jag pratat med bägge långivarna tidigare och de har inte kunnat hjälpa mig....
Säg en sten jag inte vänt på i det här fallet så gör du det bra...

Bilen läggs ut till försäljning nästa vecka.

Hoppas naturligtvis att det går vägen för dig, jag ser dock inga problem med att lösa det med jämkning, försäljning av bil mm. Får du igenom det så är du dock skuldfri mycket tidigare. Återkom gärna hur det gick med beviljandet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp