Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag måste släppa allt rädd att bli av med jobbet

Precis det jag är rädd för o att då söka nya ekonomijobb är svårt då det tas bakgrundskontroll o kreditupplysning. Så förlorar jag mitt nuvarande elonomijobb vid löneutmätning får jag inget nytt utan blir arbetslös så länge jag har skulder. Det känns som ett hårt straff
Det ör detta jag befarae
Fast det finns ju andra jobb isf.. Tror du övertänker nu. Oroar dej för nått som inte hänt.

Jag har inget svar på det andra, men kanske på detta. Eftersom jag arbetar med ekonomi, och har tillgång till min arbetsgivares konton, så vet jag att det är skillnad på vad som står i lagen och vad som faktiskt kommer att hända. Det kanske är olagligt, eller ofint, att jag förlorar jobbet - men jag vet också att om min chef fick samtal från kronofogdemyndigheten skulle jag omedelbart omplaceras till någon tjänst vars syfte det var att få mig att sluta.

Andra kommer kanske tvärsäkert att säga att det inte är farligt, men ha detta i åtanke. Om du har ett jobb där det finns risk att du löser ett akut problem genom att "låna lite" (även om du aldrig personligen skulle göra något sådant!) så är omplacering, och slutligen uppsägelse på grund av arbetsbrist i din nya tjänst, en fara.
Fast om arbetsgivaren utrycker sig så då kommer denna antagligen åka på en stor bot i slutändan.Vad man tror är inte ett sakligt skäl det heller.Men om du "lånat" lite blir du av med jobbet eftersom du förskingrat pengar/stulit pengar inte av anledningen att du har löneutmätning.

Nej inte vanligt med att man sparkar folk pga vad man tror dom ska hitta på i framtiden.
Jag förstår inte mig på de som skriver att det inte skälig att sparka ngn pga skulder / löneutmätning! Varför är det skälig då att sparka de som jobbar inom säk 3 ? Tex flygplats, ekonomi och övriga inom samma säk 3 . Då är det visst skälig, tror jag

Jag förstår inte mig på de som skriver att det inte skälig att sparka ngn pga skulder / löneutmätning! Varför är det skälig då att sparka de som jobbar inom säk 3 ? Tex flygplats, ekonomi och övriga inom samma säk 3 . Då är det visst skälig, tror jag
Finns en som skrivit och har ett jobb inom säkerhetsklass 3 på forumet han är inte sparkad pga av han har privata skulder. Har du högre säkerhetsklass så blir du omplacerad ifall det bedöms att du är en fara för rikets säkerhet. Vill du inte svara på frågorna så kan du bli sparkad men då är det en annan sak och inte för att du har löneutmätning eller har skulder.Man lär skilja på att söka en tjänst ha en provanställning eller ha en tillsvidare anställning. I detta fall har personen en tillsvidareanställning sen är det en massa BS från folk varför dom har blivit sparkad inte alltid allt kommer fram heller när man frågar.

Fast om det finns någon lag som gäller är det konstigt om den kan kringgås. Jag skulle vilja veta vad som gäller o om man kan överklaga sånt till facket i så fall men det kan man nog inte om de hänvisar till arbetsbrist
Facket kan nog hjälpa dig i en process. Det går inte att överklaga till facket, det är ingen beslutsinstans

Du har frågat frågan i nån vecka nu och bara fått till svar att folk har kunnat jobba på som vanligt eftersom det inte är något skäl för uppsägning.Hittade ett case med någon som arbetar med ekonomi och se vad juristen svarar likt det jag har påtalat hela tiden.
Det kommer frågas i morgon igen.
Omplacering kan ju vara enkel lösning för en arbetsgivare förvisso. Omplacera till något meningslöst, typ köra papperstugg eller så.

Det kommer frågas i morgon igen.
Omplacering kan ju vara enkel lösning för en arbetsgivare förvisso. Omplacera till något meningslöst, typ köra papperstugg eller så.
Ja det håller jag med om kan hända om man tycker personen är olämplig för arbetsuppgiften.

Här har du från facket för statlig myndighet och här står det skulle kunna vara skäl för omplacering eller skulle kunna vara en säkerhetsrisk och tyvärr inte något om att man automatiskt skulle bli sparkad för att man har skulder.

Bilagor

• Screenshot_2024-05-15-17-28-03-824_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2024-05-15-17-28-03-824_com.android.chrome.jpg
    615.3 KB · Visningar: 11
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp