- Meddelanden
- 835
- Mottagna reaktioner
- 1 046
- Poäng
- 817
Det förutsätter att arbetsgivaren anger de faktiska skälen för omplacering, att det beror på ekonomin. Eftersom arbetsgivaren styr arbetet behöver arbetsgivaren inte ge något skäl för omplacering alls. Och därefter när det gått ett tag skylla på arbetsbrist, eller vad som helst. I mitt fall skulle jag säkert omplaceras till städning. Eftersom jag är dålig på städning, så skulle jag inte göra ett bra jobb. Jag skulle vantrivas som städare, och antingen sluta eller fortsätta att inte göra ett bra jobb. Och då skulle arbetsgivaren kunna hävda att pga dåligt utförande ska man dra in tjänsten och säga upp på grund av arbetsbrist. Helt lagtligt. Helt enligt LAS. Och helt och hållet pga av skulderna.Det du relaterar till kan vara ett sakligt skäl misskötsamhet, samarbetssvårigheter, inkompetens eller dåliga arbetsprestationer. Vid sådan situationer har arbetsgivaren rätt att avskeda den anställda tillslut pga personliga skäl.En persons privata ekonomi är aldrig ett sakligt skäl så man kan inte jämföra dom två.