Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Jag måste släppa allt rädd att bli av med jobbet

Det du relaterar till kan vara ett sakligt skäl misskötsamhet, samarbetssvårigheter, inkompetens eller dåliga arbetsprestationer. Vid sådan situationer har arbetsgivaren rätt att avskeda den anställda tillslut pga personliga skäl.En persons privata ekonomi är aldrig ett sakligt skäl så man kan inte jämföra dom två.
Det förutsätter att arbetsgivaren anger de faktiska skälen för omplacering, att det beror på ekonomin. Eftersom arbetsgivaren styr arbetet behöver arbetsgivaren inte ge något skäl för omplacering alls. Och därefter när det gått ett tag skylla på arbetsbrist, eller vad som helst. I mitt fall skulle jag säkert omplaceras till städning. Eftersom jag är dålig på städning, så skulle jag inte göra ett bra jobb. Jag skulle vantrivas som städare, och antingen sluta eller fortsätta att inte göra ett bra jobb. Och då skulle arbetsgivaren kunna hävda att pga dåligt utförande ska man dra in tjänsten och säga upp på grund av arbetsbrist. Helt lagtligt. Helt enligt LAS. Och helt och hållet pga av skulderna.

Det förutsätter att arbetsgivaren anger de faktiska skälen för omplacering, att det beror på ekonomin. Eftersom arbetsgivaren styr arbetet behöver arbetsgivaren inte ge något skäl för omplacering alls. Och därefter när det gått ett tag skylla på arbetsbrist, eller vad som helst. I mitt fall skulle jag säkert omplaceras till städning. Eftersom jag är dålig på städning, så skulle jag inte göra ett bra jobb. Jag skulle vantrivas som städare, och antingen sluta eller fortsätta att inte göra ett bra jobb. Och då skulle arbetsgivaren kunna hävda att pga dåligt utförande ska man dra in tjänsten och säga upp på grund av arbetsbrist. Helt lagtligt. Helt enligt LAS. Och helt och hållet pga av skulderna.
Där har du fel arbetsgivaren måste ange ett sakligt skäl för en omplacering.I ovanstående scenario får ju arbetstagaren gå till facket säga att han blivit omplacerad utan sakligt skäl.Omplacering utan sakligt skäl likställs med uppsägning så då har arbetstagaren rätt till skadestånd.

Där har du fel arbetsgivaren måste ange ett sakligt skäl för en omplacering.I ovanstående scenario får ju arbetstagaren gå till facket säga att han blivit omplacerad utan sakligt skäl.Omplacering utan sakligt skäl likställs med uppsägning så då har arbetstagaren rätt till skadestånd.
Precis

Jag har varit rak med min chef. blir jag uppsagd ? Fine. 16 år i tjänst. Väldigt omtyckt. Gjort och gör bra jobb som uppskattas av alla.

Det finns människor som har begått brott men ändå har pengar och lever ett lyxigt liv utan att ha suttit en enda dag i fängelse.

Livet handlar inte bara om jobb, och jag kommer aldrig att ångra mitt beslut. Efter att ha släppt allt kan jag nu sova utan sömnmedicin, utan ångest eller oro. Jag mår fantastiskt bra och ser fram emot livet, för jag förtjänar det…

Jag har varit rak med min chef. blir jag uppsagd ? Fine. 16 år i tjänst. Väldigt omtyckt. Gjort och gör bra jobb som uppskattas av alla.

Det finns människor som har begått brott men ändå har pengar och lever ett lyxigt liv utan att ha suttit en enda dag i fängelse.

Livet handlar inte bara om jobb, och jag kommer aldrig att ångra mitt beslut. Efter att ha släppt allt kan jag nu sova utan sömnmedicin, utan ångest eller oro. Jag mår fantastiskt bra och ser fram emot livet, för jag förtjänar det…
Det är bra att du har varit rak med din chef och att du känner dig nöjd med ditt beslut. Att vara ärlig och stå för sina åsikter är viktigt för ens välbefinnande. Om du har gjort och fortsätter att göra ett bra jobb som uppskattas av alla, finns det ingen anledning för din chef att säga upp dig bara för att du varit ärlig och sagt som det är.Men det är inte fel att veta om sina rättigheter heller.Livet handlar inte bara om jobb, som du själv påpekar, och det är lätt att förlora bort sig i jobbet och glömma sig själv.Fortsätt vara stolt över att du vågade vara ärlig finns inget annat jag förespråkar själv så en eloge till dig.

Några punkter på skäligheten som jag tänker mig är vanligt för avslag:
  • Lån och krediter för nya
  • Man har inte gjort allt man kunnat för att betala på sina lån, omförhandla räntor, förhandla om betalplaner, klättrat i lön etc
  • Brytpunkterna = Hur länge sen senaste lånet, hur länge sen man slutade spela, när slutade man nyttja krediter, shoppa dyra prylar etc
  • Myndighetsskulder: Typ vad man har för skulder till skatteverket, försäkringskassan, underhållstöd etc
  • Man har inte sökt hjälp för sina problem hos organisation, arbetsgivare, bank, kommun, vänner, familj, spelpaus etc
Sen tror jag också de tittar på familjeförhållanden och faktiskt ålder för det är nog lite relavant.
En del här på forumet verkar ha fått skuldsanering trots förska lån så där kanske mer handläggare avgör.
Nyndighetsskulder ses nog som en stor nackdel och att man inte själv kollat betalplaner och gjort vad man kan. Bra lista

Ni som bevilajts skuldsanering i denna tråd
Fick ni redogöra för anledning och tittar de på hela hushållets ekonomi t ex om skulderna uppkom pga den andra hälft varit allvarligt sjuk jag varit sjuk plötsligt dödsfall inom familjen en förälder
Var kollar de på vid bdviljande förutom nya lån och här verkar 10 mån vara nytt för vissa o 2 år för andra och om man har en brytpunkt hur gammal ska den vara ? Det kanske också är olika.
Väntar på tid hos skuld o budgetrådgivare för har hört att det är positivt att gå via dem.
Har någon av er haft lån som varit relativt nya eller alla äldre än 2 år ?
Bara undrar så jag kan förbereda mig på bästa sätt

Ni som bevilajts skuldsanering i denna tråd
Fick ni redogöra för anledning och tittar de på hela hushållets ekonomi t ex om skulderna uppkom pga den andra hälft varit allvarligt sjuk jag varit sjuk plötsligt dödsfall inom familjen en förälder
Var kollar de på vid bdviljande förutom nya lån och här verkar 10 mån vara nytt för vissa o 2 år för andra och om man har en brytpunkt hur gammal ska den vara ? Det kanske också är olika.
Väntar på tid hos skuld o budgetrådgivare för har hört att det är positivt att gå via dem.
Har någon av er haft lån som varit relativt nya eller alla äldre än 2 år ?
Bara undrar så jag kan förbereda mig på bästa sätt
Har inget minne av att någon här haft annans eller egen sjukdom eller dödsfall i familjen med i argument..

Har inget minne av att någon här haft annans eller egen sjukdom eller dödsfall i familjen med i

Konstigt så alla hamnar i skuld pga spelmissbruk måste ju finnas folk som hamnat i skuld på annat sätt än spel o överkonsumtion men tydligen inte tack då vet jag

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp