Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

I maj...

Tänkte jag kan svara på dessa frågor också, något blev konstigt när jag klippte så dom fick nya nummer, men skitsamma:p
1Huruvida du får hembesök eller ej har vi väl rett ut, men på bilen, nej, det står inte KF på den, oftast om man kollar ägaruppgifter på bilarna dom åker i så äger skatteverket dom, men det är helt vanliga bilar, typ v70 eller likande, helt civila.
2. nej, du behöver inte redovisa till kfm, rent teoretiskt skulle någon borgenär fått för sig att du gett någon närstående en stor penninggåva i syfte att hålla pengar borta, men då måste dom till tingsrätten och begära dig i konkurs och sånt.. det gör man kort sagt inte på så pass små skulder som du har i sammanhanget.
3, jag kollade upp och din hyra är helt ok, du skulle utan problem kunna motivera en hyra på ungefär 1000 kr per i månaden som ensamstående utan barn.

Tack Lasseman! Ja jag missuppfattade nog, var så ledsen igår och ångest över att de kommer och plockar allt jag har. Skönt att höra att min hyra verkar rimlig. Jag vill betala så mkt det bara går, men jag måste ju bo och leva med. Kommer ändå få det bättre nu.Om några få år har jag en BRA ekonomi igen, jag får försöka se målet!
Okej, så för att "scanna" mina konton och ifrågasätta hur jag har hushållit med mina pengar är inte vanligt? Nån måste sätta mig i konkurs först? Jag har inget att dölja, inget att ta, men känslan av förnedring när jag ska försöka förklara röran på mina 2 konton känns inte lockande.. har överfört hit och dit för att hindra autogirodrag mm.. Mamma sätter in en slant ibland för att hjälpa mig..
(hon vet inget dock, tror bara jag har det "lite" jobbigt nu ;-)
och jag har vissa månader fått in ett par tusen extra från ett extrajobb. Men det var då,inget stadigvarande, jag bara är rädd att dom har massa frågor och att jag ska känna mig dum och inte kunna svara. Har varit ett jäkla jobb sista åren på att ta nya lån och hålla allt rullande med avbet.planer mm

Tack för att ni finns, jag kommer nog med flera frågor!

Hur kommer pengarna fördelas? Går det i ordning, dvs den som först inkom med krav får betalt först? Eller kommer det att fördelas procentuellt? Har hittills skrivit på 2 förelägganden ala 13000:-, får de betalt först då? Dom 2 är jag ju av med på en månad typ. Sen kommer resten..:-/ Trodde inkasso var blixtsnabba med att skicka vidare, men änsåläge är det bara Svea som gjort det. Och dom var iofs snabba :p

Hur kommer pengarna fördelas? Går det i ordning, dvs den som först inkom med krav får betalt först? Eller kommer det att fördelas procentuellt? Har hittills skrivit på 2 förelägganden ala 13000:-, får de betalt först då? Dom 2 är jag ju av med på en månad typ. Sen kommer resten..:-/ Trodde inkasso var blixtsnabba med att skicka vidare, men änsåläge är det bara Svea som gjort det. Och dom var iofs snabba :p

Det fördelas proportionellt, så har du en skuld på 1000 och en på 9000 för verkställighet så kommer 90% av det som flyter in att gå till den större skulden och 10% gå till den mindre..
Det medför att när du har fått in de stora klumparna, så kan faktiskt inkassobolag vänta ett bra tag med att skicka det till kfm, i alla fall för verkställigheten, möjligen tar man och ansöker om betalningsföreläggande så man får utslaget, men om du har skulder på typ 300k och det kommer en ny, nåt smslån på 2000 kr, så kommer dom få mindre än 1% av det som flyter in, då är det helt enkelt inte lönsamt att skicka in skulden för verkställighet, det kommer bara gå massa pengar till avgifter till ingen nytta..
Ett tips är att du skriver ner vilka skulder du har, vilka som du fått utslag på osv, så du har koll på vilka som finns i slutändan på andra sidan den här resan.. det vore ju lite trist om du tror att du nu äntligen är klar med allt, och vips 6 månader senare börjar kfm mäta ut på nytt, för att någon som har utslag nu begärt verkställighet av utslaget..
Gör någon excelfil där du håller ordning.

Undantag för proportioneringen är om du får prioriterade skulder skulder till staten, skatter, underhållsstöd, böter och så, dom ska vara helt betalda innan de enskilda målen (dvs banker o sånt) får en enda krona
statliga skulder till CSN samt tv-avgifter är inte prioriterade, så dom propotionalliseras tillsammans med bankskulderna..

Du kan ju tänka på att när du jobbat extra osv och tycker dig ha några kronor över, så kan du själv göra inbetalningar till kronofogden, många bäckar små, om det så är någon femtilapp eller hundring ibland, så minskar ju ändå skulderna, bankgironummer står på fogdens hemsida. När du gör egna betalningar kan du själv välja vilken skuld pengarna ska gå till, då helst den med högst ränta, då skriver du på betalningsmeddelande "xxxxxx-xxxx (personnumret) betala på lindorff", eller om du har tillgång till u-numret, det kan du ringa kfm och få, så kan du ange det "Xxxxxx-xxxx U-151844-15/0380" eller liknande.

Kronofogdens system med procentuell betalning är värdelöst. Det man utmäter när det inte är så mycket går enbart till räntor och avgifter. Det vore mycket smartare om dom valde exempelvis en lämplig skuld, en som försvinner helt eller den som kom in först, och att det betalas på kapitalbeloppet. Man kan göra det mycket bättre själv, KFM:s system är bara skit.

Kronofogdens system med procentuell betalning är värdelöst. Det man utmäter när det inte är så mycket går enbart till räntor och avgifter. Det vore mycket smartare om dom valde exempelvis en lämplig skuld, en som försvinner helt eller den som kom in först, och att det betalas på kapitalbeloppet. Man kan göra det mycket bättre själv, KFM:s system är bara skit.

Kronofogden följer nog mest bara utsökningsbalken, så det är inte direkt "deras system" som är fel.
Det är dessutom upp till varje borgenär att själv ändra på avräkningsordningen om man så vill, bortsett från kfms egna avgifter som går först då, men en borgenär kan mycket väl välja att låta det gå till kapital först om man vill.

Det fördelas proportionellt, så har du en skuld på 1000 och en på 9000 för verkställighet så kommer 90% av det som flyter in att gå till den större skulden och 10% gå till den mindre..
Det medför att när du har fått in de stora klumparna, så kan faktiskt inkassobolag vänta ett bra tag med att skicka det till kfm, i alla fall för verkställigheten, möjligen tar man och ansöker om betalningsföreläggande så man får utslaget, men om du har skulder på typ 300k och det kommer en ny, nåt smslån på 2000 kr, så kommer dom få mindre än 1% av det som flyter in, då är det helt enkelt inte lönsamt att skicka in skulden för verkställighet, det kommer bara gå massa pengar till avgifter till ingen nytta..
Ett tips är att du skriver ner vilka skulder du har, vilka som du fått utslag på osv, så du har koll på vilka som finns i slutändan på andra sidan den här resan.. det vore ju lite trist om du tror att du nu äntligen är klar med allt, och vips 6 månader senare börjar kfm mäta ut på nytt, för att någon som har utslag nu begärt verkställighet av utslaget..
Gör någon excelfil där du håller ordning.

Undantag för proportioneringen är om du får prioriterade skulder skulder till staten, skatter, underhållsstöd, böter och så, dom ska vara helt betalda innan de enskilda målen (dvs banker o sånt) får en enda krona
statliga skulder till CSN samt tv-avgifter är inte prioriterade, så dom propotionalliseras tillsammans med bankskulderna..

Ja, jag ska försöka sammaställa allt för att ha kontroll över grejerna. Om jag märker att det finns dom som inte släpper vidare till KF, kan jag göra något åt den saken..? Kan väl inte tvinga dom antar jag, men det vore ju surt om det blev som du skriver, att man tror man är klar och sedan så börjar det om...
Har inga statliga skulder. Skulle ha varit skönast om dom betade av ell lån i taget så att man ser att det händer något, men inget att göra åt den saken då.

Hur lång tid gissar du på att utmätningen kommer att pågå..? Säg nu att dom får 15000:-/månad, skuld 250.000:-. Räntor mellan 8-30%. Går det att säga mellan tummen och pekfingret? För enkelhetens skull kan man väl räkna på 30%, då blir det längsta möjliga tid.. 4 år?

För mig är det ju försent nu, eller menar du att jag kan påverka fördelningen hos KF..?

För mig är det ju försent nu, eller menar du att jag kan påverka fördelningen hos KF..?

Du kan inte påverka, den följer av lag så det är bara att gilla läget

Ja, jag ska försöka sammaställa allt för att ha kontroll över grejerna. Om jag märker att det finns dom som inte släpper vidare till KF, kan jag göra något åt den saken..? Kan väl inte tvinga dom antar jag, men det vore ju surt om det blev som du skriver, att man tror man är klar och sedan så börjar det om...
Har inga statliga skulder. Skulle ha varit skönast om dom betade av ell lån i taget så att man ser att det händer något, men inget att göra åt den saken då.

Hur lång tid gissar du på att utmätningen kommer att pågå..? Säg nu att dom får 15000:-/månad, skuld 250.000:-. Räntor mellan 8-30%. Går det att säga mellan tummen och pekfingret? För enkelhetens skull kan man väl räkna på 30%, då blir det längsta möjliga tid.. 4 år?

Njae egentligen kan du inte göra något, du kan ju be om avbetalningsplan tex, eller själv kontakta när du vet "hej, mitt skuldsaldo är nu nere på 22000, så utmätningen är snart klar, kan ni vara snäll och söka verkställighet på det ni har utslag på nu?"
Jag ska säga att det normala är att man ansöker om betalningsföreläggande (får utslag) och verkställighet (få in pengarna) samtidigt, man låter sedan ärendet ligga för verkställighet ett år, sen får borgenären brev från kf om man vill det ska ligga kvar, om borgenären märker att inga pengar kommer, så återkallar man ärendet, och bevakar sen när det börjar vara läge att skicka tillbaka en ny verkställighetsansökan. Ditt krångel kommer om det blir så, att man återkallar verkställigheter och sen kommer tillbaka efter något år och så, då gäller det verkligen att du löpande håller koll på vilka utslag som finns, och vilka verkställigheter som ligger inne, du kan ju tex ta som rutin att maila kronofogden vid en viss tidpunkt varje månad och fråga "vilka skulder finns för indrivning just nu för XXXXXX-XXXX" då vet du löpande hru allt ser ut, och om någon "mysteriskt" försvinner så har dom återkallat sin verkställgihet

Räntan worst case, vi räknar 30% på allt så är ju räntan på 250000 75000 per år, eller 6250 kr i månaden innan något kapital är rört. Det brukar alltid finnas lite upplupen ränta innan det når ända till verkställighet, så räkna med att första månadens utmätning helt o hållet kommer gå till ränta, kanske andra också. Sen kommer då 8750 på kapital och 6250 kr på ränta, månaden efter är räntan typ 6000 kr (eftersom kapitalet minskat) och så vidare, det tillkommer också en grundavgift på 600 kr per skuld och år, för varje år som den ligger inne för verkställighet som gör det svårare att räkna, då det har en jäkla betydelse om du har 3 eller 30 fordringsägare, har du 30 så kommer du betala 1500 kr i månaden bara i grundavgifter, om man slår ut det på helår.. Jag försökte räkna lite och får utmätningsperioden att landa någonstans mellan 30 och 48 månader, andra faktorer spelar in, tex skatteåterbäringar o sånt som ramlar in.

om du har studielån du betalar på eller betalar tv-avgift så ska du veta att i ditt "förbehållsbelopp" tar man inte hänsyn till det, utan det ingår. Det du får behålla normalt är din hyra och typ 4700 kr till plus lite för resor till jobb och medicin o vad det nu kan vara. Tvavgiften är väl 180 kr i månaden eller så, och du kan ju mycket väl betala uppåt 1000 kr till CSN varje månad, dessa 1180 kr får du då ta av dina 4700 kr, och således snåla in på annat, mat och kläder och liknande. Om man ska släppa allt skulle jag faktiskt släppa tvavgiften och csn också, låta det gå till utmätning också, man får mer över per månad och dröjsmålsräntorna på dom 2 är typ 1.2% eller nåt så det blir inte mycket dyrare att låta kf dra in det

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp