- Meddelanden
- 891
- Mottagna reaktioner
- 551
- Poäng
- 577
..då jag tog beslutet att ge upp. Jag har kämpat i flera år med sms-lån, avbetalningsplaner, många små blancolån, stort blancolån.. Har lyckats pussla och fixa och klarat mig från KF. Var SÅ nära mål. Har inte tagit nya smslån sen i höstas. Har betat av MASSOR, och hade ett fåtal avbetalningar kvar till inkasso. Dock dragit på mig "skitlån" med hög ränta.
Nåväl. Det såg ljust ut. I höst/vinter skulle jag ha återgått till att ha det ganska så bra igen, i vart fall så jag klarar mig om än fått snåla ytterligare ett år. Jag var så glad att jag såg en ljusning efter flera tuffa år då hela lönen gått åt till att betala skulder, betala lån för att låna igen osv.. Ni vet.
Jag vill inte bli för personlig men en händelse gjorde att allt jag kämpat för vände (betalade av 30-talet smslån 2104, har kämpat hårt). Min lillebror omkom hastigt i början av detta år. Han var ett av mina allt och chocken och sorgen gjorde att jag blev sjukskriven i 4 veckor. Lägre lön och försenad utbetalning från FK..
Ja, ni förstår väl att det blev svårt att hålla alla avbet.planer och lån rullande. Jag kunde inte betala allt. Jag kände jag att jag inte orkar med sorgen plus att ständigt ha ångest över hur nästa månad ska gå ihop. Är trött på att inte kunna handla ens det nödvändiga.
Så. Jag beslutade förra månaden att jag skiter i detta, jag släpper allt "skit" till KF. Det kommer att ta mig nåt år extra att betala av , men jag vet att jag då klarar mig rimligt iaf med det jag får behålla, jag slipper den ångesten. Ser det mer som en förlängd avbetalningsplan, men att jag kommer att få det bättre och förhoppningsvis kan jag snart le igen, då åtminstone den ekonomiska klumpen har släppt.
Men. Samtidigt som jag är lättad över mitt egna beslut så finns en viss oro. Kan ni snälla hjälpa mig att svara på några frågor som snurrar i mitt huvud? Mår illa över vad som rasslar in i min brevlåda just nu. Jag ställde in betalningarna till samtliga lån i Maj månad. Dock kommer jag kunna betala av som vanligt på mitt stora blancolån (350000
, då jag har möjlighet till en liten inkomst vid sidan om sas..
Jag kommer att släppa skitlån och krediter för ca 250000:-.
Det handlar om aktörer som Everydayplus, Big bank, Forex, Svea, Avida, Gothia, VKC, Collector, Credento, Ellos, Resurs, Cash to you, Klarna.. Säkert har jag glömt nån..
Har räknat på deras sida och dom kommer kunna dra mellan 11000-14000:-/månad beroende på om jag fortsätter jämka el. inte
Långt inlägg, förlåt, ska ta mina frågor som jag undrar över:
Tacksam om ni kan hjälpa mig med svar.
Kan de ha synpunkter på att jag har djur??
Hu :-(
Nåväl. Det såg ljust ut. I höst/vinter skulle jag ha återgått till att ha det ganska så bra igen, i vart fall så jag klarar mig om än fått snåla ytterligare ett år. Jag var så glad att jag såg en ljusning efter flera tuffa år då hela lönen gått åt till att betala skulder, betala lån för att låna igen osv.. Ni vet.
Jag vill inte bli för personlig men en händelse gjorde att allt jag kämpat för vände (betalade av 30-talet smslån 2104, har kämpat hårt). Min lillebror omkom hastigt i början av detta år. Han var ett av mina allt och chocken och sorgen gjorde att jag blev sjukskriven i 4 veckor. Lägre lön och försenad utbetalning från FK..
Ja, ni förstår väl att det blev svårt att hålla alla avbet.planer och lån rullande. Jag kunde inte betala allt. Jag kände jag att jag inte orkar med sorgen plus att ständigt ha ångest över hur nästa månad ska gå ihop. Är trött på att inte kunna handla ens det nödvändiga.
Så. Jag beslutade förra månaden att jag skiter i detta, jag släpper allt "skit" till KF. Det kommer att ta mig nåt år extra att betala av , men jag vet att jag då klarar mig rimligt iaf med det jag får behålla, jag slipper den ångesten. Ser det mer som en förlängd avbetalningsplan, men att jag kommer att få det bättre och förhoppningsvis kan jag snart le igen, då åtminstone den ekonomiska klumpen har släppt.
Men. Samtidigt som jag är lättad över mitt egna beslut så finns en viss oro. Kan ni snälla hjälpa mig att svara på några frågor som snurrar i mitt huvud? Mår illa över vad som rasslar in i min brevlåda just nu. Jag ställde in betalningarna till samtliga lån i Maj månad. Dock kommer jag kunna betala av som vanligt på mitt stora blancolån (350000
, då jag har möjlighet till en liten inkomst vid sidan om sas.. Jag kommer att släppa skitlån och krediter för ca 250000:-.
Det handlar om aktörer som Everydayplus, Big bank, Forex, Svea, Avida, Gothia, VKC, Collector, Credento, Ellos, Resurs, Cash to you, Klarna.. Säkert har jag glömt nån..
Har räknat på deras sida och dom kommer kunna dra mellan 11000-14000:-/månad beroende på om jag fortsätter jämka el. inte
Långt inlägg, förlåt, ska ta mina frågor som jag undrar över:
- Jag har för ca 6 dagar sedan skrivit på mitt första föreläggande. Jag skulle önska spara så mkt jag kan av Juli-lönen, tror ni det blir möjligt innan utmätning?
- Jag jobbar på ett företag med ca 3000 anställda, med HR-avdelning. Brukar chefen bli informerad om löneutmätning? så jag vet om jag ska vara beredd på smatal med skämsmössan på :-/
- Jag är bilberoende för att kunna ta mig nånstans öht. Min bil är värd max 25000:-. Får jag behålla den? Annars kan jag inte ta mig till jobbet ens.
- Om jag får behålla bilen, hur räknar jag på resor till och från jobbet? Som i deklarationen? Dvs inkl trängselavgift? Och 18.50 kr/mil ? Ska jag slå ett snitt över året eller ska jag räkna på en månad på 30/31 dagar? Jag har ju semester en månad, ska dom dra mer då med hänsyn till att jag inte behöver åka dessa mil då per dag? Eller skiter KF i det?
- Jag har skattejämkning idag vilet ger mig några tusen mer/månad. Ska jag behålla den (men räkna på så jag inte riskerar kvarskatt). För då kan ju KF dra mer/månad och det är väl bra...? Än att dom får min återbäring om ett år. Räntorna tickar ju liksom..
- Sitter en anmärkning kvar 3 år efter att jag fick den, eller 3 år efter att skulden är slutbetald?
- Den dagen jag har betalat av allt, hur länge syns skuldsaldot?
- Om de nu kan dra från min lön, gör de hembesök ändå? Jag har verkligen inget av värde, men om de gör det, står det KF på bilen?
- Kollar de mina kontotransaktioner? Det är en jäkla röra, måste jag redovisa hur jag använt mina pengar? Kan dom se att mamma satt in pengar och anse att jag borde betalat skulder för dom..?
- Jag är ensam, och har en hyra på 7300:-. Står på kö för billigare boende men det går trögt. Kan jag få avdrag för det eller finns en gräns? Har hyresrätt och billigare blir svårt att fixa då som ni försår kommer jag ju inte ha en chans hos någon ny hyresvärd eller kunna köpa bostadsrätt än på ett tag.
- Jag fick förra veckan ett rek.brev att hämta ut. Gissar att det rör en skuld. Vem skickar rek.brev? Blir jätteorolig att det är från nån av långivarna. Vad vill dom? Står det på rek.brevet vem det är ifrån? Jag känner alla som jobbar där jag ska hämta ut det, kan bli pinsamt. Är det nån som har stämt mig eller så??? Vågar inte hämta ut, jag drar ut på det.
Tacksam om ni kan hjälpa mig med svar.
Kan de ha synpunkter på att jag har djur??
Hu :-(
Senast redigerad av en moderator:
. Jag känner att detta är det bästa jag kan göra för att ha en mindre jobbig sak att tänka på. Kram på dig!