Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur man ska gå vidare?

Kollade min UC .
1 462 mil Bianco
6 långivare
Äldsta lån 2017 och sista samlingslån 2023.
Vet ej bara på vilka av dom lån som Jag står för lån och på vilka av dom är jag som medlåntagare.

Sen står jag för kreditkort/kontolån ca 280 000 t kr.

Totalt 1 759 mil står på min UC.

Utanför UC : Brixo , ExtraLånet , Fairlo , Klarna , Avarda / ca 85 000 tkr.

Sen när räntorna börjat stigga uppåt/el också börjat man med såna små snabba lån.

Varje ränta på varenda lån har stigit upp dubbelt eller tre dubbelt.

Senast ändrad:
Ja det ser man.
Det är kanske bästa att skriva in ExtraLånet då det finns ej möjlighet att betala av lån på så kort tid , om man släpper alla lån kan man kanske betala av dom på 2-3 månader men kanske inge idé att betala av dom då det är bäst att spara buffert till svåra dagar.
Men dumt att man skriver in ExtraLånet sen betalar man in lån om man släpper alla skulder förutom ExtraLånet.
Bästa scenario är att man inte nämner alls ExtraLån och får tips att släppa allt då har vi chans att betala av ExtaLånet men det är bara en chansning och tror ej att jag vågar chansa.

Klarna/Qliro/Awarda kommer att betalas tom mars 2025 som jag har räknat.

När det gäller sparande (buffert) i fall man släpper alla lån enligt skuldrådgivare ( jag tror att HxN kommer att tipsa pga finns inte utrymme alls för att leva till nästa lön) ska man ha sparkonto där man får lägga dom pengarna eller hur man gör ?
Ett annat altnerativ är att man skriver med ena av Extralånet. Men bara det med 2024-01. Ifalla ni släpper allt annat kan ni slutbetala 2024-04 om det inte är med.

Misstänker att handläggare kommer råda att släppa allt med.

Under den perioden om man släpper allt fram till att man får svar på ansökan så rekommenderar jag verkligen att leva snålt. Kan ni spara ihop tillsammans 10000-15000kr i månaden om ni inte har några lån att betala på och blir beviljad skuldsanering så på 6-7 månader har ni sparat ca 60.000-100.000 i buffert som blir era egna pengar om ni blir beviljad skuldsanering. En riktigt bra start isåfall för att ta sig igenom saneringen. Så absolut - får ni rekommendation att släppa allt och väljer att göra det. Då ska spara under ansökningsperioden vara ert enda fokus.

Ett annat altnerativ är att man skriver med ena av Extralånet. Men bara det med 2024-01. Ifalla ni släpper allt annat kan ni slutbetala 2024-04 om det inte är med.

Misstänker att handläggare kommer råda att släppa allt med.

Under den perioden om man släpper allt fram till att man får svar på ansökan så rekommenderar jag verkligen att leva snålt. Kan ni spara ihop tillsammans 10000-15000kr i månaden om ni inte har några lån att betala på och blir beviljad skuldsanering så på 6-7 månader har ni sparat ca 60.000-100.000 i buffert som blir era egna pengar om ni blir beviljad skuldsanering. En riktigt bra start isåfall för att ta sig igenom saneringen. Så absolut - får ni rekommendation att släppa allt och väljer att göra det. Då ska spara under ansökningsperioden vara ert enda fokus.
Blir det så att man flyttar dom pengarna till Sparkonto?
Får man har så mycket pengar på Sparkonto om man blir beviljad sanering ?

Absolut att vi skulle kunna spara ca 20 000 tkr /månaden utan problem.

Det andra barnet har börjat jobba så hxn behöver ej pengar från oss.

Blir det så att man flyttar dom pengarna till Sparkonto?
Får man har så mycket pengar på Sparkonto om man blir beviljad sanering ?

Absolut att vi skulle kunna spara ca 20 000 tkr /månaden utan problem.

Det andra barnet har börjat jobba så hxn behöver ej pengar från oss.
Tanken är att väntetiderna ska vara 1-2 månader för skuldsanering. Inte 6-7 månader, men reglerna har inte ändrats.
Tycker dom man ska släppa allt så kommer dom också rekommendera starkt att spara. Allt man kan spara ser dom bara som positivt istället.

Är väntetiderna 1-2 månader eller under vissa perioden några veckor som för ett par år sedan så hinner man inte spara mycket. Väntetiderna är faktiskt ganska bra för det syftet att hinna spara om man släpper.

Dock kan det vara bra om ni söker i november att betala räkningarna i november så att ni får ett försprång med tiderna och inte hamnar på utmätning före ni får svar. Sen låta allt förfalla i slutet på december när ansökan redan är mottagen för 1.5 månad sen.

Tanken är att väntetiderna ska vara 1-2 månader för skuldsanering. Inte 6-7 månader, men reglerna har inte ändrats.
Tycker dom man ska släppa allt så kommer dom också rekommendera starkt att spara. Allt man kan spara ser dom bara som positivt istället.

Är väntetiderna 1-2 månader eller under vissa perioden några veckor som för ett par år sedan så hinner man inte spara mycket. Väntetiderna är faktiskt ganska bra för det syftet att hinna spara om man släpper.

Dock kan det vara bra om ni söker i november att betala räkningarna i november så att ni får ett försprång med tiderna och inte hamnar på utmätning före ni får svar. Sen låta allt förfalla i slutet på december när ansökan redan är mottagen för 1.5 månad sen.
Stort tack för engagemang o tydliga svar! ⭐️
Tänker samma spår , släppa allt i december.

I tanken att vi har gemensamma lån kanske bara en av oss för saneringen o den andra hamna på löneutmätning? Eller båda två får löneutmätning

I tanken att vi har gemensamma lån kanske bara en av oss för saneringen o den andra hamna på löneutmätning? Eller båda två får löneutmätning

Det är bra att försöka bilda sig en egen bild också, och inte ta råd härifrån som om de vore sanning. Det händer oftare än man kan tro att det korrekta vore att råda raka motsatsen.

Baserat på vad jag sett här så tror jag ni får sanering utan att lova för mycket. Skulle ena få sanering och den andra utmätning så kommer den andra på sanering på andra ansökan mest troligt.
För gemensamma lånen kommer den andra bli betalningsansvarig för. Vilket dom såklart inser i andra ansökan att det inte går om en har fått löneutmätning.

Jag har sett folk här med sämre förutsättningar som blivit beviljad. Skulle det mot förmodan bli så att en får sanering men inte den andra så rekommenderar jag att omedelbart skicka in ansökan 2 för den andra.
rätt hög av ansökningarna i er ålder blir beviljade. Röda linjen, ofta överskuldsatta yngre som blir nekade. Sen går trenden mot att allt fler blir beviljade med åldern.

1728218794364.png
1728218420658.png

Ovan tabell varför det är viktigt att söka via skuldrådgivare och inte själv.

Det är bra att försöka bilda sig en egen bild också, och inte ta råd härifrån som om de vore sanning. Det händer oftare än man kan tro att det korrekta vore att råda raka motsatsen.

Absolut att jag gör o verkligen uppskattas allas råd /tips /funderingar från er som har sanering , utmätning eller försöker komma ut från helvetet på alla olika sätt.

Jag läser allt o gå igenom allt. Sen till slut beslut är vår. Har inga stora förhoppningar alls men själv jag är medveten att vi kom till en punkt där vi måste ta tag i.

Jag skulle gärna tagit tag i allt detta länge sedan om jag var själv. Jag blev bromsad av sambo hela tiden då han trodde på mirakel.
Det är jag som till slut tog beslut att jag inte vill fortsätta leva så så han ska hänga med eller inte. Till slut han också erkände till sig själv att finns ingen mirakel utan man måste ta tag i problemet.

Pratat med Remember idag , dom är ej lätta alls. Försökte få ner ränta men det gick inte! Dom var superduktiga att höja den med flera procent uppåt men när det gäller sänkning är inte alls möjligt ! Sen började dom hota med Inkasso. Helt slut efter samtalet.
Ska betala 3000 kr i oktober sen ringa igen i november och betala 3000 kr. Jag trodde dom kunde göra ett betalningsplan på sex månader men handlegare lovat inget utan jag måste ringa igen i november. Helt otroligt.
Någon som har erfarenhet av dom ?

Pratat med Remember idag , dom är ej lätta alls. Försökte få ner ränta men det gick inte! Dom var superduktiga att höja den med flera procent uppåt men när det gäller sänkning är inte alls möjligt ! Sen började dom hota med Inkasso. Helt slut efter samtalet.
Ska betala 3000 kr i oktober sen ringa igen i november och betala 3000 kr. Jag trodde dom kunde göra ett betalningsplan på sex månader men handlegare lovat inget utan jag måste ringa igen i november. Helt otroligt.
Någon som har erfarenhet av dom ?
Jag fivk betalplan istället 6000 då skulle jag betala 500 kr mindre .Så jag tog inte .

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp