Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur man ska gå vidare?

Jag undrar om det kan hjälpa vid beslut om skuldsanering att jag har diagnosticerats för cancer för ca 1 år sedan och är under kontroller nästa fem år framöver , något som dom tar hänsyn vid beslut om skuldsanering ?
Kan dom gå in i min journal eller kanske begära daganteckningar från läkare?

Jag undrar om det kan hjälpa vid beslut om skuldsanering att jag har diagnosticerats för cancer för ca 1 år sedan och är under kontroller nästa fem år framöver , något som dom tar hänsyn vid beslut om skuldsanering ?
Kan dom gå in i min journal eller kanske begära daganteckningar från läkare?

Det borde vara rätt marginell påverkan.

I fråga om löneutmätning kan jag säga att det saknar betydelse, man får behålla pengar för sjukdomskostnader och lite vid inneliggande vård.

Brukar bli rätt tråkig stämning i de samtalen.
"Jag har cancer, så ta bort löneutmätningen"
"Eh. Va? Nej det gör vi inte"

I fråga om löneutmätning kan jag säga att det saknar betydelse, man får behålla pengar för sjukdomskostnader och lite vid inneliggande vård.

Brukar bli rätt tråkig stämning i de samtalen.
"Jag har cancer, så ta bort löneutmätningen"
"Eh. Va? Nej det gör vi inte"
Ja , det fattar jag , skulle aldrig ställa den frågan.
Däremot kan man motivera att man trots sjukdomen man har kämpat och jobbat för att kunna betala räkningar plus man har jobbat extra.

Däremot kan man motivera att man trots sjukdomen man har kämpat och jobbat för att kunna betala räkningar plus man har jobbat extra.
Det vägs nog in i skälighetsbedömningen, att du jobbat och betalat det du kan, men vet inte hur stor vikt det har i totalbedömningen.

Handläggaren kan säkert säga nåt att det varit bra, men i praktiken har det nog ganska begränsad betydelse

Tråkigt såklart.. Jag anser dock att du ska ta upp det, både på kommun, i samtal och om du/ni väljer att skicka personligt brev efter ansökan. Handläggaren som hanterar ärendet ser positivt för skäligheten att man gjort allt man kan för att betala på sina skulder.

Jag har räknat hur mycket ska jag ha i årsinkomst 2024 då jag har jobbat extra pass i oktober , ska jobba i november samt i december så jag kommer upp till 550 000 kr.
Jag skickade ansökan idag att avsluta jämkningen november/december 2024 så det blir inga överaskningar med skatt sen.
Men från samma början skrev jag mindre i ränteutgifter ( 70 000 kr och jag hade 110 00 kr för år 2023 och skrev 500 000 i årsinkomst) så jag tror att det blir inga överaskningar med skatten senare.

När det gäller jämkning för 2025 undrar om jag ska skicka ny ansökan trots vi ska söka skuldsanering i november ?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp