Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur man ska gå vidare?

Sambo tog Lumify för att kunna betala några räkningar och att vi har kvar för mat.
Den här månaden är tuff pga vi fick ut 58 000 kr.
Kom ihåg att när ni rapporterar inkomst i ansökan att inte rapportera mer än vad ni vanligtvis har. Kanske tom någon lägre ifall att ni jobbat mycket övertid och vill trappa ner lite på övertiden i skuldsaneringen.
Så att ni inte sätter er i en situation där ni har mindre kvar under skuldsaneringen än vad som är tänkt, eller att ni känner er tvungna att jobba mer.

Släpper ni skulderna utom ett eller både extralånen så tänker jag att det bästa är att kanske inte jobba så mycket extra. För handläggaren kommer ta en titt på er inkomst 6 senaste månaderna när ansökan hanteras och ni får möjlighet att korrigera inkomsten.
Då är det bra att kanske inte ha så mycket extrajobb under dessa 6 månader. Delvis betalplanen blir baserad på den inkomsten som tvingar er till att jobba extra eller leva på mindre.

Bättre att ha en lite lägre inkomst som betalplanen baserar sig på och ha möjlighet att tjäna någon tusenlapp extra ibland genom extratid utan att dom pengarna försvinner.

Kom ihåg att när ni rapporterar inkomst i ansökan att inte rapportera mer än vad ni vanligtvis har. Kanske tom någon lägre ifall att ni jobbat mycket övertid och vill trappa ner lite på övertiden i skuldsaneringen.
Så att ni inte sätter er i en situation där ni har mindre kvar under skuldsaneringen än vad som är tänkt, eller att ni känner er tvungna att jobba mer.

Rapporterar man inkomst för 2024 ?
Släpper ni skulderna utom ett eller både extralånen så tänker jag att det bästa är att kanske inte jobba så mycket extra. För handläggaren kommer ta en titt på er inkomst 6 senaste månaderna när ansökan hanteras och ni får möjlighet att korrigera inkomsten.
Då är det bra att kanske inte ha så mycket extrajobb under dessa 6 månader. Delvis betalplanen blir baserad på den inkomsten som tvingar er till att jobba extra eller leva på mindre.

Bättre att ha en lite lägre inkomst som betalplanen baserar sig på och ha möjlighet att tjäna någon tusenlapp extra ibland genom extratid utan att dom pengarna försvinner.
Ja det är smart att göra så faktiskt.
Men om vi säger att man får skuldsanering får vi jobba extra ? Det handlar om några tusen lappar mera i månaden.
Menar du att inte jobba extra efter vi har skickat ansökan ? Typ från november?

Rapporterar man inkomst för 2024 ?

Ja det är smart att göra så faktiskt.
Men om vi säger att man får skuldsanering får vi jobba extra ? Det handlar om några tusen lappar mera i månaden.
Menar du att inte jobba extra efter vi har skickat ansökan ? Typ från november?
Ja. Då blir extratiden mer en buffert än del av betalplanen.

Man får tjäna ca 4000-5000 kr mer per månad netto än vad som står i betalpnanen utan att behöva ompröva. Så ligger ni ex på 3000 kr mer några månader är det absolut inga problem.

Rekommenderar att läsa denna om man vill ha bättre koll på reglerna för omprövning.

Ja. Då blir extratiden mer en buffert än del av betalplanen.

Man får tjäna ca 4000-5000 kr mer per månad netto än vad som står i betalpnanen utan att behöva ompröva. Så ligger ni ex på 3000 kr mer några månader är det absolut inga problem.

Rekommenderar att läsa denna om man vill ha bättre koll på reglerna för omprövning.

Yes får vi göra!
Usch man vill bara att det här ska ta slut !
Man har ingen ork för något annat utan att vrider och vänder och tänker på jäkla räkningar.
Man är förbannad på sig själv hur man har tillåtit att hamna i den här situation!
Men när man flyttar till nytt land och börjar från alfabet och har ingen koll på något alls blir det så till slut men ändå har vi lyckats med att bygga karriär och få bra jobb men då vi var skuldsatta sen kommer sjukdom på allt skit.
Jag vet ej om det blir plus men jag har inte varit det ända dag sjukskriven , efter operation har jag varit tre dagar hemma och börjat jobba då jag tänkte bara på hur vi ska betala räkningar.
Jag kunde sjukskriva mig några månader men det gjorde jag inte utan jobbat o jobbat extra. Jag gjort ändå allt för att kunna betala räkningar till en punkt där det gick inte längre ( inflation mm).

Yes får vi göra!
Usch man vill bara att det här ska ta slut !
Man har ingen ork för något annat utan att vrider och vänder och tänker på jäkla räkningar.
Man är förbannad på sig själv hur man har tillåtit att hamna i den här situation!
Men när man flyttar till nytt land och börjar från alfabet och har ingen koll på något alls blir det så till slut men ändå har vi lyckats med att bygga karriär och få bra jobb men då vi var skuldsatta sen kommer sjukdom på allt skit.
Jag vet ej om det blir plus men jag har inte varit det ända dag sjukskriven , efter operation har jag varit tre dagar hemma och börjat jobba då jag tänkte bara på hur vi ska betala räkningar.
Jag kunde sjukskriva mig några månader men det gjorde jag inte utan jobbat o jobbat extra. Jag gjort ändå allt för att kunna betala räkningar till en punkt där det gick inte längre ( inflation mm).
Ja - jag verkligenhåller med. Dessa lån får man verkligen känna att man sitter i ett fängelse på ett sätt.

Det positiva i det tråkiga om man ska se någonting från det det du skrev

”Jag kunde sjukskriva mig några månader men det gjorde jag inte utan jobbat o jobbat extra. Jag gjort ändå allt för att kunna betala räkningar till en punkt där det gick inte längre”

Det år något du ska uppge i ansökan om skuldsanering. Något dom ser positivt på i en ansökan är att man gjort allt för att betala.

Om skuldsaneringen beviljas så rapporteras det i POIT heter det. Då får alla borgenärer kontakt KFM med enligt följande instruktioner:

"Var och en som har en fordran mot Namn uppmanas att inom en månad från det att denna kungörelse införts skriftligen anmäla sin fordran. Fordringsanmälan ska innehålla uppgifter om kapitalbelopp, räntesats, avgifter och upplupen ränta, uppkomstdatum, eventuell säkerhet och solidariskt betalningsansvar."

Här ser handläggaren gärna att det inte inkommer skulder som inte finns med i ansökan. Visst är det 10.000 kvar på mindre lån som det handlar och man "missat/glömt" en skuld en skuld i ansökan så kommer dom förmodligen inte häva beslutet då frågar dom dig bara om du godkänner att den ska ingå. Bara det inte dyker upp flera överraskningar då kan man ta en lite nogare titt.

Är skulderna nollade och avslutade innan så kommer dom inte rapporteras in eftersom det inte finns något att hämta.

Håller med om att bästa scenario är att få handläggaren att rekommendera att man ska släppa lånen så att man kan ta skydd bakom det, att man följt deras rekommendationer.

Om jag har fattat rätt om saneringen beviljas tex då kan tex ExtraLånet eller Klarna rapportera att vi har skuld hos dom trots att vi har inte skrivit in i ansökan att vi avbetalar lån hos dom?

Om jag har fattat rätt om saneringen beviljas tex då kan tex ExtraLånet eller Klarna rapportera att vi har skuld hos dom trots att vi har inte skrivit in i ansökan att vi avbetalar lån hos dom?
Alla lån ingår oavsett om du tagit med dom eller ej

Alla lån ingår oavsett om du tagit med dom eller ej
Ok. Ja , då kan man bara försöka betala av dom under ansökningstiden så man är nollad annars syns dom som skuld och kan påverka negativ beslut.
Som sagt vi har betalat endast räkningar för att vi var/är desperata.

Alla som ni har skuld hos kommer förmodligen rapportera in skulden när borgenärerna får kallelse i POIT

Det finns ingen ide att rapportera in slutbetlada skulder, eftersom man inte får betalt genom betalplan.

Alla som ni har skuld hos kommer förmodligen rapportera in skulden när borgenärerna får kallelse i POIT

Det finns ingen ide att rapportera in slutbetlada skulder, eftersom man inte får betalt genom betalplan.
Ja det ser man.
Det är kanske bästa att skriva in ExtraLånet då det finns ej möjlighet att betala av lån på så kort tid , om man släpper alla lån kan man kanske betala av dom på 2-3 månader men kanske inge idé att betala av dom då det är bäst att spara buffert till svåra dagar.
Men dumt att man skriver in ExtraLånet sen betalar man in lån om man släpper alla skulder förutom ExtraLånet.
Bästa scenario är att man inte nämner alls ExtraLån och får tips att släppa allt då har vi chans att betala av ExtaLånet men det är bara en chansning och tror ej att jag vågar chansa.

Klarna/Qliro/Awarda kommer att betalas tom mars 2025 som jag har räknat.

När det gäller sparande (buffert) i fall man släpper alla lån enligt skuldrådgivare ( jag tror att HxN kommer att tipsa pga finns inte utrymme alls för att leva till nästa lön) ska man ha sparkonto där man får lägga dom pengarna eller hur man gör ?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp