- Meddelanden
- 4 159
- Mottagna reaktioner
- 4 066
- Poäng
- 2 617
Jag hade inte jämkat för 2025. Dels om ni planerar att släppa allt så kommer ni inte betala någon ränta förrän skuldsaneringen startar och även då är det oklart hur borgenärerna drar mot räntan under skuldsaneringen. Men också för att man bara får halva ränteavdraget. Så istället för 30% ränteavdrag så får man bara 15% ränteavdrag för 2025. Det gör marginell skillnad. Idag skulle du på 100.000 i ränta få tillbaka 30.000 kr. Nästa år 15.000 kr (1250kr mindre skatt per månad). Så skatten blir bara någon procent mindre om du/ni väljer att jämka hela året.Jag har räknat hur mycket ska jag ha i årsinkomst 2024 då jag har jobbat extra pass i oktober , ska jobba i november samt i december så jag kommer upp till 550 000 kr.
Jag skickade ansökan idag att avsluta jämkningen november/december 2024 så det blir inga överaskningar med skatt sen.
Men från samma början skrev jag mindre i ränteutgifter ( 70 000 kr och jag hade 110 00 kr för år 2023 och skrev 500 000 i årsinkomst) så jag tror att det blir inga överaskningar med skatten senare.
När det gäller jämkning för 2025 undrar om jag ska skicka ny ansökan trots vi ska söka skuldsanering i november ?
Jag hade förmodligen tagit skatteåterbäring 2026 utan att jämka alls 2025.
Alternativt jämka en kort period eftersom ränteavdraget är så litet. Säg att ni skickar ansökan i början av November och blir beviljade i Maj. Vill ni jämka nästa år så kanske det är bättre göra det sista icke betalfria månaderna efter skuldsaneringen vunnit laga kraft.
Det vill säga jämka 2 månader. Oktober och November 2025.
Dessutom kan handläggaren som hanterar eran skuldsaneringsansökan bli lite nervös för skatteskuld 2026 om hxn ser att ni jämkar inför skuldsaneringen och under skuldsanerningen.
Senast ändrad: