Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hjälp och tips för att rädda ekonomin.

Tack för input ! Jag går ju egentligen back, därför jag släppt till inkasso. Men det är stora skulder och det är lumify vivus och viaconto. Antar att lumify blir goothia, där jag redan har en skuld. Dom andra vet jag inte. Finns en möjlighet att jag kan hålla dom flytande dock.
Bra kämpat, mer än sitt bästa kan man ju ändå aldrig göra
Hur stora blir dina skulder sammanlagt hos Gothia när de hamnar där?

Någon som har något hum om vad som anses vara en rimlig hyra enligt KFM ?
Ensamstående. 7900:-, troligtvis att det godtas eller att jag får skjuta till av förbehållsbeloppet? Bor väl i en mellanstor stad.

Någon som har något hum om vad som anses vara en rimlig hyra enligt KFM ?
Ensamstående. 7900:-, troligtvis att det godtas eller att jag får skjuta till av förbehållsbeloppet? Bor väl i en mellanstor stad.

Min hyra är ca 13 kkr, vilket kfm inte har haft några synpunkter på. Så jag tror du kan vara lugn.

Ja jag har förstått att det kan vara väldigt olika där. Men är dom helt omöjliga så kan jag inte göra mer, då har jag iallafall försöka. Hur upplevde du Partner Inkasso? Viaconto sa att dom har ett eget inkasso och när jag skrev att jag har svårt att betala just nu och kan betala en mindre summa om det hjälper, svarade dom ungefär att jag måste betala hela beloppet och att det inte är jag som bestämmer. Otrevliga som fasen tyvärr. Klart jag begriper att man ska betala för sig, men när livet händer och man ändå hör av sig och försöker hitta lösningar så kan dom väl åtminstone va trevliga.
Tänk på att det inte finns nån skyldighet för låneinstitut att skicka till inkasso. De kan skicka direkt till KFM. Bara ett tips om man har många olika kreditbolag o är osäker /inte kollar hur de ”brukar göra”. Man kan alltså inte räkna med att man ska få ett brev fr inkasso före KFM (även om det väl är gängse regel).

Senast ändrad:
Tänk på att det inte finns nån skyldighet för låneinstitut att skicka till inkasso. De kan skicka direkt till KFM. Bara ett tips om man har många olika kreditbolag o är osäker /inte kollar hur de ”brukar göra”. Man kan alltså inte räkna med att man ska få ett brev fr inkasso före KFM (även om det väl är gängse regel).
Nej jag vet det. Men Lumify ville ha 11000:- i månaden och när jag kom efter blev det dubbelt. Helt omöjligt tyvärr. Men dom har sagt att det är påväg till externt inkasso.

Jo, en tråd som blivit ganska rörig så jag valde att skapa en ny med nuvarande förutsättningar. Problemet med att släppa allt är att jag med utmätning aldrig lär bli skuldfri om jag inte får skuldsanering. Det skulle orsaka mig mer ångest än något annat. Som du skriver är det verkligen att leva på gränsen som gäller annars, men då handlar det om ett år tills jag kan få samlingslån, och om jag inte skulle få det så blir några lån avbetalda om ca 1 år och ger mig ett par tusen mer per månad.
Men ja, det får inte gå fel nånstans alls om det ska funka, det fattar jag.
Svårt att sia om skuldsanering, men om du räknar på din boendekostnad och lägger på normbeloppet.
hyra på under 10 000 plus lite andra kostnader och ca: 5200 kvar att leva på så har du säkert runt 10 000 som kfm drar vid utmätning. Då blir det nog svårt med skuldsanering.
Nu är ju dessa siffror påhittade men räkna på det med dina siffror o se var du landar.
Räkna på förbehållsbelopp

Svårt att sia om skuldsanering, men om du räknar på din boendekostnad och lägger på normbeloppet.
hyra på under 10 000 plus lite andra kostnader och ca: 5200 kvar att leva på så har du säkert runt 10 000 som kfm drar vid utmätning. Då blir det nog svårt med skuldsanering.
Nu är ju dessa siffror påhittade men räkna på det med dina siffror o se var du landar.
Räkna på förbehållsbelopp
Om jag hamnar hos KFM och släpper allt så betyder det att KFM kan dra ca 12400:-/månad. Då är det ändå räknat på att jag också jämkar så att de ska kunna dra så mycket som möjligt. Med skulder på 550000:- och dess räntor, kommer jag som jag har räknat inte ens kunna betala räntorna på den summan på ett år. Då tänker jag att jag borde räknas som insolvent?
Detta är under förutsättning att jag skulle gå upp till heltid på jobbet längre fram, i dagsläget skulle dom bara kunna dra ca 8400:-.

Om jag hamnar hos KFM och släpper allt så betyder det att KFM kan dra ca 12400:-/månad. Då är det ändå räknat på att jag också jämkar så att de ska kunna dra så mycket som möjligt. Med skulder på 550000:- och dess räntor, kommer jag som jag har räknat inte ens kunna betala räntorna på den summan på ett år. Då tänker jag att jag borde räknas som insolvent?
Detta är under förutsättning att jag skulle gå upp till heltid på jobbet längre fram, i dagsläget skulle dom bara kunna dra ca 8400:-.
För att vara insolvent så ska man inte kunna betala sina skulder på 12-15 år.

Sitter i samma sits men kanske lite sämre siffror, men jag har bestämt mig för att ge det ett seriöst försök utan mer spel och lån.

Om jag kommer upp över ytan igen kan det gå rätt snabbt att komma till en ekonomisk situation som liknar utmätning. Alltså betyder min resa att jag måste trixa mig fram i början i en nivå under existensminimum och jag tror det kan gå.

Kräver massa jobb men får mig blir det inte mer ångest än när man spelar bort sina chanser gång på gång.

Och framför allt har jag accepterat att det kan skita sig och bli KFM och framtida försök till skuldsanering, den acceptansen innebär också ökat lugn.

Lycka till!
Sitter i samma sits som er o det känns som en tuff resa. Men vi får peppa varandra o kämpa på. Har fått ovärderligt stöd av @Myra . Känns skönt att titta in här o känna att man inte är ensam

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp