Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hjälp och tips för att rädda ekonomin.

För att vara insolvent så ska man inte kunna betala sina skulder på 12-15 år.
Jag känner till det. Även om det är en ungefärlig tid och inte finns exakta regler. Men vi pratar om många olika lån med dröjsmålsräntor upp mot 40%. Har läst om så många olika utfall här, och förstått att det är svårt att sia om. Men när jag gör testet på KFMs hemsida så är resultatet att jag troligen är kvalificerad för skuldsanering. Men det återstår att se om och när skulderna hamnar där.

En sak jag funderat på är dock högkostnadskrediter.

Lagen säger väl i princip skulden bara bli dubbelt på kapitalbeloppet, när man släppt skulderna bör det då finnas ett tak vad skulden kan bli?

Efter det bör dom rimligen bara kunna ta dröjsmålsränta som så då är 8,5%+ ref räntan…
Vet inte om det fungerar så dock .

En sak jag funderat på är dock högkostnadskrediter.

Lagen säger väl i princip skulden bara bli dubbelt på kapitalbeloppet, när man släppt skulderna bör det då finnas ett tak vad skulden kan bli?

Efter det bör dom rimligen bara kunna ta dröjsmålsränta som så då är 8,5%+ ref räntan…
Vet inte om det fungerar så dock .

Absolut, är det en högkostnadskredit gäller taket i alla lägen. Så när 100 % uppnåtts stannar avgifter och ränta.

Absolut, är det en högkostnadskredit gäller taket i alla lägen. Så när 100 % uppnåtts stannar avgifter och ränta.

Dröjsmålsräntan bör dock finnas på det beloppet.

undrar verkligen hur kontroll funktionen fungerar här bland bolagen

Dröjsmålsräntan bör dock finnas på det beloppet.

undrar verkligen hur kontroll funktionen fungerar här bland bolagen

Ja dröjsmålsräntor ingår i taket.
Min erfarenhet är att det varierar, så man får ha lite koll själv. Men i de fall jag påtalat att taket gäller har det aldrig blivit nån diskussion.

Ja dröjsmålsräntor ingår i taket.
Min erfarenhet är att det varierar, så man får ha lite koll själv. Men i de fall jag påtalat att taket gäller har det aldrig blivit nån diskussion.
Svårt dock ha koll när du väl släppt skulderna och betalningar sker via utmätningen, försvårar ännu mer när skulderna också säljs.

Sitter i samma sits som er o det känns som en tuff resa. Men vi får peppa varandra o kämpa på. Har fått ovärderligt stöd av @Myra . Känns skönt att titta in här o känna att man inte är ensam
Det är det bästa med Forumet tycker jag, att man kan få ge varandra stöd och pepp och hjälp. Och som du säger, man är inte ensam här. <3

Svårt dock ha koll när du väl släppt skulderna och betalningar sker via utmätningen, försvårar ännu mer när skulderna också säljs.

Sant. Men det gäller bara högkostnadskrediter och de slår i taket rätt snabbt.
Så jag har haft koll på inkassobolagens ”mina sidor” och även begärt utdrag den kfm. Hela utmätningen ska ju gå mot kapitalet när väl taket slagit till…

Sant. Men det gäller bara högkostnadskrediter och de slår i taket rätt snabbt.
Så jag har haft koll på inkassobolagens ”mina sidor” och även begärt utdrag den kfm. Hela utmätningen ska ju gå mot kapitalet när väl taket slagit till…
Vadå. Finns det ett tak på hur höga räntorna blir och därefter så är det egentligen bara en ”en stor skuld utan ränta”?

Vadå. Finns det ett tak på hur höga räntorna blir och därefter så är det egentligen bara en ”en stor skuld utan ränta”?

Ja när det gäller s k högkostnadskrediter. Finns massa info om detta om du googlar. t ex:

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp