Handelsbanken höjer boräntan ganska rejält.

Knepigt värre.

Sen vet jag faktiskt inte hur dom som har huslån för till exempel 5-6.000.000 vilket är normalt pris för en kåk i Stockholm/Göteborg/Malmö/Lund/Uppsala.

Säg då att du har lån på 6.000.000 - Skulle räntan landa på 10% är det 600.000 per år. 50.000 i månaden.....80% av hushållen hade ju aldrig klarat av det.

Den absoluta smärtgränsen tror jag går vid 5-6% även om bankerna säger dom stresstestar på 7%....

Knepigt värre.

Sen vet jag faktiskt inte hur dom som har huslån för till exempel 5-6.000.000 vilket är normalt pris för en kåk i Stockholm/Göteborg/Malmö/Lund/Uppsala.

Säg då att du har lån på 6.000.000 - Skulle räntan landa på 10% är det 600.000 per år. 50.000 i månaden.....80% av hushållen hade ju aldrig klarat av det.

Den absoluta smärtgränsen tror jag går vid 5-6% även om bankerna säger dom stresstestar på 7%....
Swedbank erbjuder idag 10 år bundet till 2.75% och 5 år 2.19%.
Gå inte på allt trollande som pågår för att provocera "bolånetorskarna".

2.19% på fem år är faktiskt riktigt bra.

Jag har skrivit det innan och jag tror fortfarande samma, dom som bor i städer och har lägenheter som är värderade 2 - 4 miljoner deras bostäder kommer stå sig stabilt om inte fortsätta öka.

Däremot villor som kostar 10 miljoner + och svindyra bostäder på Södermalm, där kommer det nog sjunka.

Såg att Swedbank höjer 3 månaders räntan till 2,49%.
Min ränterabatt upphör i augusti och då är det dags att förhandla igen.
1,24% just nu men det lär nog öka markant till hösten.
Trots en låg belåningsgrad (47%) så amortera jag så mycket jag bara kan just nu då börsen är
något volatil och mina investeringar lyser mestadels rött.

Hur tror ni priserna nu kommer utvecklas under resten av året? Kommer det rasa 5-6% eller mer? Kommer det vara +-0? Kommer det fortsätta gå upp?

Hur tror ni priserna nu kommer utvecklas under resten av året? Kommer det rasa 5-6% eller mer? Kommer det vara +-0? Kommer det fortsätta gå upp?
Jag tror inte priserna kommer rasa för att boräntorna går upp tyvärr. Vi kommer få se allting bli dyrare framöver och lönerna kommer inte att hänga med.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp