Handelsbanken höjer boräntan ganska rejält.

Kanske dum fråga att ställa när man är kvällstrött kl 2 på natten men om detta håller i sig, kommer marknaden gå ner?

Det som förvånar mig mest av allt är att flera sagt "ingen idé att amortera när räntan är så låg" det är väl då man skall amortera, sen när räntan går upp sänker man amorteringen för att kunna klara de ökade kostnaderna totalt. Har man hunnit betala ner skulderna rejält när räntan är låg blir ju effekten lägre med höjd ränta då kapitalbeloppet är lägre.

Eller har jag missat nått i det matematiska? Ränteavdraget blir ju större men kostnaden minskar ju inte tack vare det.

Kanske dum fråga att ställa när man är kvällstrött kl 2 på natten men om detta håller i sig, kommer marknaden gå ner?
Om det är stigande bolåneräntor som du syftar till så är det naturligt att bostadsmarknaden svalnar i mera eller mindre grad. Jag tror dock inte på något jätteras inom den närmsta framtiden, men mycket beror såklart på vad som händer med marknadsräntorna.

"Nu höjs bolåneräntorna åter igen. Såväl Skandiabanken som statliga SBAB aviserar höjningar från och med i dag."

Om det är stigande bolåneräntor som du syftar till så är det naturligt att bostadsmarknaden svalnar i mera eller mindre grad. Jag tror dock inte på något jätteras inom den närmsta framtiden, men mycket beror såklart på vad som händer med marknadsräntorna.
Hade gärna sett priser pre covid igen.

Tror att vissa områden kanske marknaden svalnar men att andra områden inte påverkas mycket av en rejäl ränteökning. Om man vill köpa ett hus i storstaden är effekten av ränteökning enorm. Men vi som bor på landsbygden kommer inte märka av så mycket. Det kan tom vara så att man hellre köper utanför storstäderna pga man får mycket mer för pengarna. En stor bostadbubbla tror jag inte på (än). Allt beror på omvärldens händelser. Man vet alldrig vad som händer. Nu har vi haft en pandemi och krig in närområdet. Vad är näst? Meteoriter, klimatkaos, eller aliens :facejoy:.

Tror att vissa områden kanske marknaden svalnar men att andra områden inte påverkas mycket av en rejäl ränteökning. Om man vill köpa ett hus i storstaden är effekten av ränteökning enorm. Men vi som bor på landsbygden kommer inte märka av så mycket. Det kan tom vara så att man hellre köper utanför storstäderna pga man får mycket mer för pengarna. En stor bostadbubbla tror jag inte på (än). Allt beror på omvärldens händelser. Man vet alldrig vad som händer. Nu har vi haft en pandemi och krig in närområdet. Vad är näst? Meteoriter, klimatkaos, eller aliens :facejoy:.
Fast det är precis detta som jag tycker pekar på en bubbla. Folk har inte några längre perspektiv på sin ekonomiska horisont. Att denna stora osäkerhet med pandemi och krig inte rubbat på priserna talar ju bara för flockmentalitet och att sedelpressarna går varma. Det kommer räcka med att vissa får panik och säljer så kommer resten följa efter

Jag tror det kommer påverka bostäderna över 5 miljoner, dom mellan 2 och 5 lär nog inte påverkas så mycket.

Flesta villor i attraktiva lägen och större städer då.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp