Handelsbanken höjer boräntan ganska rejält.

BYT BANK!
SHB är värdelösa.
Håller med, men jag tror inte att någon annan bank gillar mig just nu, eller ens de tre närmast åren heller. Har inga betalningsanmärkningar och en UC som är mycket bra, men med blancolån på 899.000 i nuläget är jag chanslös. Nya banken ska väl hålla på och ta UC och spy ur sig oförskämdheter antar jag, så jag får vara kvar i träsket och skämmas och betala för mina dumdristigheter.

Håller med, men jag tror inte att någon annan bank gillar mig just nu, eller ens de tre närmast åren heller. Har inga betalningsanmärkningar och en UC som är mycket bra, men med blancolån på 899.000 i nuläget är jag chanslös. Nya banken ska väl hålla på och ta UC och spy ur sig oförskämdheter antar jag, så jag får vara kvar i träsket och skämmas och betala för mina dumdristigheter.
Absolut inte omöjligt. Jag har 1 050 000 i blanko och bytte till Nordea. De erbjöd ta över mitt bolån som jag hade hos Nordax till 5,3% och hela blankolånet till 3,95% ränta.
Har du bra och stadig inkomst kan de absolut hjälpa dig. Rekommenderar att boka tid för bolån rådgivning och villkorslöst prata bolån och hela ekonomin.
Jag har fått fantastisk hjälp!

att amortera extra på bolånet har varit riktigt dumt att göra dom senaste åren, pengarna skulle istället ha investerats på börsen
Man får tycka vad man vill om det. Jag själv löste in mitt bolån så nu är jag helt skuldfri, rätt eller fel?
Det finns inget rätt eller fel så länge det känns bra för den som gjorde valet.
Jag ångrar mig inte med tanke på hur billigt jag bor nu och sover gott om nätterna. ^^ :)

Är det inte lite märkligt, hur riksbanken osv misskött sig så de var ”tvungna” att nästa hålla nån typ av nollränta i många år, sedan inser att det inte håller och ska då höja.

kommer detta få priser att sjunka? Jag menar roligt för dom som ska ut på bostadsmarknaden snart, de får betala ett pris där räntorna nästan varit närmare noll vilket dopat priserna helt sjukt uppåt, men kommer få ta bolån med mycket högre räntor. Dom blir tvungna att ta betydligt större lån med sämre räntor än dom som föddes i ”rätt tid”.

Inte optimalt alls.

Man skulle varit född i ”rätt tid”.

Är det inte lite märkligt, hur riksbanken osv misskött sig så de var ”tvungna” att nästa hålla nån typ av nollränta i många år, sedan inser att det inte håller och ska då höja.

kommer detta få priser att sjunka? Jag menar roligt för dom som ska ut på bostadsmarknaden snart, de får betala ett pris där räntorna nästan varit närmare noll vilket dopat priserna helt sjukt uppåt, men kommer få ta bolån med mycket högre räntor. Dom blir tvungna att ta betydligt större lån med sämre räntor än dom som föddes i ”rätt tid”.

Inte optimalt alls.

Man skulle varit född i ”rätt tid”.
Det är precis som du säger, Ingves & co har alltså underlåtit att höja räntan trots att ekonomin gått hur bra som helst. Minusränta och hela kalaset under så lång tid har gjort att man nu inte har nåt annat val än att höja. Glöm inte heller att trots den stigande inflationen så ville de höja först 2024 - 2025 så folk har ju tagit det lugnt och inte brytt sig. Det kommer bli panik när denna info når gemene man.

Dessutom har folk gått och köpt större enbart för att ha hemmakontor... Undrar hur det blir med en recession, uppsägningar och så står samma människor med ett kontorsrum men utan jobb. Hela bostadsmarknaden är åt fanders. Vi får se hur många stödpaket och hittepå lösningar som dyker upp med enda målet att kunna trycka mer pengar

Alltså såvida man inte planerar att sälja sin kåk i närtid borde det inte spela någon roll OM marknaden återhämtar sig om 3-4-5 år.

Om jag har en lägenhet som är värd 4 miljoner idag (exempel) om den plötsligt sjunker i värde till 3.5 miljoner eller till och med 3 miljoner så spelar det ingen roll om jag tänkt att bo kvar i den.

Förr eller senare återhämtar sig värdet på boendet.

Det jag snarare oroar mig för är räntorna, visst man klarar av ett par procent högre det som skrämmer är om vi börjar komma upp i 8-9%...

På 2.000.000 innebär det att man ska pröjsa 18.000 i månaden - i bara ränta...

Alltså såvida man inte planerar att sälja sin kåk i närtid borde det inte spela någon roll OM marknaden återhämtar sig om 3-4-5 år.

Om jag har en lägenhet som är värd 4 miljoner idag (exempel) om den plötsligt sjunker i värde till 3.5 miljoner eller till och med 3 miljoner så spelar det ingen roll om jag tänkt att bo kvar i den.

Förr eller senare återhämtar sig värdet på boendet.

Det jag snarare oroar mig för är räntorna, visst man klarar av ett par procent högre det som skrämmer är om vi börjar komma upp i 8-9%...

På 2.000.000 innebär det att man ska pröjsa 18.000 i månaden - i bara ränta...
Ja precis så är det, och de flesta bör klara av en höjning till typ 6-7% men därefter blir det kämpigt för de flesta. Det är där problemet ligger, då behöver folk sälja och köpa mindre.
Sen är ju nästa fråga också vad ska ens barn kunna köpa om 15 - 20 år om utvecklingen håller i sig, ett jäkla ruckel under en bro för 5 milj.?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp