Handelsbanken höjer boräntan ganska rejält.

Det som förvånar mig mest av allt är att flera sagt "ingen idé att amortera när räntan är så låg" det är väl då man skall amortera, sen när räntan går upp sänker man amorteringen för att kunna klara de ökade kostnaderna totalt. Har man hunnit betala ner skulderna rejält när räntan är låg blir ju effekten lägre med höjd ränta då kapitalbeloppet är lägre.

Eller har jag missat nått i det matematiska? Ränteavdraget blir ju större men kostnaden minskar ju inte tack vare det.
att amortera extra på bolånet har varit riktigt dumt att göra dom senaste åren, pengarna skulle istället ha investerats på börsen

att amortera extra på bolånet har varit riktigt dumt att göra dom senaste åren, pengarna skulle istället ha investerats på börsen
Jo om man sen tar de pengarna som växt och amortera menar du? Men hur många av de som amortera minimum gör det i slutändan.

Känns som många amorterar minimum och konsumerar bort pengarna istället.

Räntan har ju varit så pass låg ( ca 1.5% på bolån ) att du får ju mycket högre avkastning på dina pengar om du lägger in dom någonannanstans.

Tacksam för tips på hur jag ska göra nu!
Har ett bottenlån hos Handelsbanken som villkorsändras i juni.....Har 1,79 nu i ränta, men nu ska det alltså ändras uppåt rätt så mycket. Lånet är på 1.275000SEK och jag amorterar 1500/månad, vilket inte går att ändra (enligt banken) då jag råkar ha träd på backen som gör att det är en skogsbruksfastighet.

Taxeringsvärdet är mycket högre än belåningen men det påverkar ingenting. Då jag inte är någon attraktiv kund på grund av min blancobelåning så måste bara gilla läget och då är frågan: Ska jag köra på rörligt, 2,39 just nu eller binda det? Bundet i fem år ligger på 3,08 och bundet på 3 år ligger på 2,84. Vad hade ni gjort?

Vet du med dig till 100% att du kommer att bo kvar i huset? Om du vet det så hade jag bundit det på 3 år. Annars inte.

Det låter klokt! Ja, jag bor kvar i huset och om 3 år ser det förhoppningsvis bättre ut med blancoskulden.

Har ett bottenlån hos Handelsbanken som villkorsändras i juni.....Har 1,79 nu i ränta, men nu ska det alltså ändras uppåt rätt så mycket. Lånet är på 1.275000SEK och jag amorterar 1500/månad, vilket inte går att ändra (enligt banken) då jag råkar ha träd på backen som gör att det är en skogsbruksfastighet.

Taxeringsvärdet är mycket högre än belåningen men det påverkar ingenting. Då jag inte är någon attraktiv kund på grund av min blancobelåning så måste bara gilla läget och då är frågan: Ska jag köra på rörligt, 2,39 just nu eller binda det? Bundet i fem år ligger på 3,08 och bundet på 3 år ligger på 2,84. Vad hade ni gjort?
se till att förhandla ändå, dom brukar inte ta en ny UC om du inte utökar lånet så dom behöver ju inte veta vad du har för Blancolån
Vet du med dig till 100% att du kommer att bo kvar i huset? Om du vet det så hade jag bundit det på 3 år. Annars inte.
man behöver dock inte betala någon ränteskillnadsersättning om man har bundit på en lägre ränta än vad räntan ligger på när man säljer, så det är ganska så riskfritt att binda om man får en låg ränta.
mitt lån som jag har bundit på 10 år (7,5 år kvar) skulle kosta 0kr i ränteskillnadsersättning om jag sålde idag

A27.

Jag tror mer att det kommer "vända" alltså att räntorna kommer gå ner igen om 2-3 år. Därför jag inte hade bundit.

Tror allt kommer stabilisera sig bara Ryssland lugnar ner sig. Då har världen klarat av en pandemi och ett världskrighot...Känns som bättre tid väntar.

Bundet det i tre år.

BYT BANK!
SHB är värdelösa.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp