Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Förtidsåterbetalning av skatten

Jag har ingen anledningen stt ljuga.
Jag fick skicka in bevis på betalda räntor samt uppskatta vad jag skulle betala resten av året.

Menade inte att du ljög men tycker det är väldigt märkligt då fler vad jag vet fått samma svar som min man angående återbetalning innan inkomst året var slut. Konstigt om det kan skilja så otroligt mellan olika kontor var vad jag menade...ber om ursäkt om det tolkades annorlunda. Kan vara bra för andra att veta så man kan använda det i sin kontakt med skatteverket och i frågasätta dom i så fall hur olika dom jobbar.

Ringde i dag för att höra hur det går i mitt ärende , min handläggare var ej där, så jag fick prata med en man, som sa att mitt ärende kom in den 5e och är under behandling, han sa att han inte kan säga mera, utan att det kan ta upp till tre veckor, att jag kan logga in på min sida Skatteverket och se om det finns någon utbetalning .
Ringer nog om någon dag igen och försöker att få tag på handläggaren i ärendet.
Jag hoppas så att jag får det beviljat .
Någon annan som hört något?

Ringde i dag för att höra hur det går i mitt ärende , min handläggare var ej där, så jag fick prata med en man, som sa att mitt ärende kom in den 5e och är under behandling, han sa att han inte kan säga mera, utan att det kan ta upp till tre veckor, att jag kan logga in på min sida Skatteverket och se om det finns någon utbetalning .
Ringer nog om någon dag igen och försöker att få tag på handläggaren i ärendet.
Jag hoppas så att jag får det beviljat .
Någon annan som hört något?

Fick samma svar här....handläggaren ringde upp för att meddela att det kan ta upp till 1 månad innan det är klart. Enligt henne beror det på hur snabbt arbetsgivaren skickar in kontrolluppgift bla....

Jag har under fyra års tid ansökt om förtidsåterbetalning av A-skatt och jag kan delge vad som gäller.
År 1 ansökte jag om förtidsåterbetalning med åberopande av att två ärenden låg för betalningsföreläggande hos KF. Jag hade då beräknat att få tillbaka 13.000 kronor på skatten. Jag fick avslag pga att ärenden som "endast" ligger för betalningsförläggande och INTE är en restförd skuld så där lärde jag mig direkt vad som gäller. Under detta året (2013) fick jag så småningom en skuld som blev restförd, dvs dom i Tingsrätten och därmed restförd hos KF. Jag gjorde då en ny ansökan på 13.000 vilken godkändes omgående så av dem 13000 jag ansökte om betalades först min restförda skuld på 7000 kr och resten utbetalades till mitt konto.

År 2 (2014) hade jag fler ärenden med domar på i TR som därmed då kallas för restförda. Jag lämnade in ansökan 1 januari 2014 och ansökte om 18.000 kronor som jag kalkylerat med att få tillbaka och loggade in på skattekontot ett par dagar senare och tittade på mina sidor under skattekontot och utbetalningar och såg att det samma dag som dom fick in ansökan beslöts att godkänna den så 18.000 kr gick direkt till mina restförda skulder och kapade lite av berget där.

År 2015 kom då skattebeskedet för 2014 och där blev jag varse om att jag begärt för mycket i förtidsåterbetalning då jag tyvärr fick en restskatt på drygt 4000 kronor. Dock hade jag på mig till 30/11 att betala denna.

År 3 (2015) ansökte jag 1 januari om förtidsåterbetalning av A-skatt för 2015 och fick även då beviljat 18.000 kronor. Enligt mina beräkningar så ska jag denna gången inte få restskatt. 18.000 betalades in till en restförd skuld hos KF samma dag som dom fick in ansökan. Snabb handläggning, alltid är min uppfattning.

I år 2016 så skickade jag in en ansökan 1 januari om förtidsåterbetalning på 21.000 kronor och loggade in på mina sidor den 5/1 och tittade på utbetalningar och såg att 10.000 kronor beviljats. I beslutsbrevet som jag fick av handläggaren så står det att dom endast fått decembers månads lönespecifikation plus ansökningsblanketten så han ville veta mer exakt hur jag hade räknat och fått fram summan 21.000 kronor. Jag ringde handläggaren och frågade om jag bara kunde maila in min lilla uträkning och det sa han gick bara bra. När jag loggade in nästa dag under utbetalningar kunde jag se att 11.000 kronor var utbetalda direkt till KF för en restförd skuld. Nu återstår endast 6.000 för löneutmätning i januari, men det är en tuff väg att ta sig ur skuldträsket, för det är ju det allting handlar om. När man väl kommit dit jag är med betalningsanmärkningar så kan jag inte söka saneringslån utan nu handlar det om att ta sig ur detta och då är förtidsåterbetalning något som jag använder mig av.

Om jag ansöker i januari så har jag skickat med min senaste lönespec för december där årets totala avdrag av skatt syns. Om jag har ansökt i oktober så har jag bifogad september månads lönespec och sedan räcker det med att man på ett vanligt blankt A4 papper anger beräknad årsinkomst för inkomståret, beräknad utgiftsränta för inkomståret och beräknade (ev) inkomsträntor. Sedan anger du vilket belopp du önskar få förtidsåterbetalt och det brukar ju ligga i paritet med det belopp du fick året innan om inget extra hänt med utgiftsräntor, avdragen skatt eller inkomstränta. Inga märkvärdigheter.

Om du inte ansökt om förtidsåterbetalning för 2015 så kan du ansöka om det nu och ÄVEN för 2016. Skicka dock två separata ansökningar. Säg att du har ett restfört belopp på 30.000 hos KF och förväntas få tillbaka 15.000 kronor för 2015 års taxering så kan du ansöka om att få 2015 års skatteåterbäring återbetald och i en ny ansökan ansöka om förtidsåterbetalning av 2016 års förväntade skatteåterbäring och är den då också 15.000 kronor så har du med denna manöver betalat ditt restförda skuldbelopp.

Observera att inget jag skrivit är tvingande. Har bara delat min historia i detta ärende. För några kan detta vara ett tips och några förkastar det och jag betonar än igen att allt är frivilligt och man är sin egen beslutsfattare.

Tilläggas bör att det räcker inte med att man har betalningsföreläggande hos KF eller bifogar inkassokrav utan skulden måste vara fastställd hos TR och därmed restförd hos KF, precis som det står på Skatteverkets hemsida under kriterier som måste vara uppfyllda (inkl att beloppet ska vara väsentligt dvs 0,2 % prisbasbelopp).

Verkar som det är olika för alla här...så lättast är nog att man ringer sitt skattekontor och kollar av hur just dom gör. Min man fick förtidsåterbetalning förra året fast han inte hade något restfört hos kfm eller att det låg hos tingsrätten. Han hade däremot fått betalningsförelägganden...
Å han kunde INTE se på sitt skattekonto nån utbetalning innan juni...då stod det förtidsutbetalning....

Fick samma svar här....handläggaren ringde upp för att meddela att det kan ta upp till 1 månad innan det är klart. Enligt henne beror det på hur snabbt arbetsgivaren skickar in kontrolluppgift bla....
Hej
Jag skickade min ansökan i måndags förra veckan den 4 januari och gick beslutet idag och det blev beviljat ..16000 som går direkt till kronis men underlättar en del även om jag inte blev helt skuldfri

Hur fungerar det? Måste man ha skulder hos kronofogden? Räcker det att de ligger hos inkasso ?
Hur långtid brukar det ta innan man får dem? Är det svårt att få igenom det?
Jag fick beviljat idag och skickar min ansöka den 4 januari 16000 kr direkt in till kfm och inte helt skuldfri men ändå något

Hej
Jag skickade min ansökan i måndags förra veckan den 4 januari och gick beslutet idag och det blev beviljat ..16000 som går direkt till kronis men underlättar en del även om jag inte blev helt skuldfri

Kom på efter jag skickat in ansökan att jag fått ersättning från försäkringskassan och en arbetsgivare till i december som jag glömde skicka med...så har ju betalt mer skatt än vad som stod på senaste lönebeskedet kanske därför dom vill vänta in kontrolluppgift från alla....

Kom på efter jag skickat in ansökan att jag fått ersättning från försäkringskassan och en arbetsgivare till i december som jag glömde skicka med...så har ju betalt mer skatt än vad som stod på senaste lönebeskedet kanske därför dom vill vänta in kontrolluppgift från alla....
Jag skickade bara in min lönespec och ungefärlig avdragsgill ränta och jsg tror dom gått på vad jag fick tillbaka förra året ungefär

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp