Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Förtidsåterbetalning av skatten

Hur fungerar det? Måste man ha skulder hos kronofogden? Räcker det att de ligger hos inkasso ?
Hur långtid brukar det ta innan man får dem? Är det svårt att få igenom det?

• Förtidsåterbetalning – för dig som har A-skatt

I och med skatteförfarandelagen är det nu svårare att få förtidsåterbetalning av inbetald preliminär A-skatt. Det är oftast enklare att ansöka om jämkning redan under inkomståret om du är löntagare eller pensionär.
  • När kan du få förtidsåterbetalning?
    Du kan få förtidsåterbetalning av preliminär A-skatt om du förväntas få överskott av slutlig skatt vid slutskatteberäkningen och att det anses vara oskäligt för dig att vänta med återbetalningen. Dessutom krävs att det ska vara fråga om väsentligt belopp (0,2 prisbasbelopp) och att det finns ett angeläget behov. Om inte samtliga kriterier är uppfyllda kan du inte få förtidsåterbetalning.

Som angeläget behov räknas:
  • begravningskostnader vid dödsfall inom familjen
  • betalning av egna restförda skulder
  • betalning av egna skatteskulder som riskerar att restföras. Undantag från väsentligt belopp kan i dessa fall tillåtas
  • felaktig handläggning hos Skatteverket till exempel felaktigt beslut om skatteavdrag
  • emigration
Så här ansöker du
Du ansöker om förtidsåterbetalning av preliminär A-skatt genom att fylla i blanketten Ansökan Förtidsåterbetalning av preliminär A-skatt (SKV 4318).

Om du ansöker innan du fått din inkomstdeklaration bifogar du handlingar som styrker inkomster, utgifter och gjorda skatteavdrag. Har du fått din inkomstdeklaration bifogar du en kopia av den efter att du gjort eventuella tillägg.

Det finns ingen sista dag för ansökan eftersom en ansökan kan registreras hos Skatteverket till dag före uttaget av den slutliga skatten, men ju närmare din ordinarie utbetalning desto mindre anses det oskäligt att vänta på återbetalningen.

Vadå? Kan man få skattepengarna i typ januari ist för juni?

Ja du kan ansöka om du uppfyller kraven de ställer är dock inte lika lätt som tidigare:
  • När kan du få förtidsåterbetalning?
    Du kan få förtidsåterbetalning av preliminär A-skatt om du förväntas få överskott av slutlig skatt vid slutskatteberäkningen och att det anses vara oskäligt för dig att vänta med återbetalningen. Dessutom krävs att det ska vara fråga om väsentligt belopp (0,2 prisbasbelopp) och att det finns ett angeläget behov. Om inte samtliga kriterier är uppfyllda kan du inte få förtidsåterbetalning.

Som angeläget behov räknas:
  • begravningskostnader vid dödsfall inom familjen
  • betalning av egna restförda skulder
  • betalning av egna skatteskulder som riskerar att restföras. Undantag från väsentligt belopp kan i dessa fall tillåtas
  • felaktig handläggning hos Skatteverket till exempel felaktigt beslut om skatteavdrag
  • emigration

Har du skulder hos kfm eller kan bevisa att skulder riskerar att hamna där...tex om du fått ett betalningsföreläggande kan du få förtidsåterbetalning på skatten. Måste bli nytt år innan du kan ansöka om det...
Har själv förberett papprena för att skicka så fort vi passerat nyår...dom brukar vara hyfsat snabba på att betala ut....1-2 veckor tror jag det tog förra året för mig innan beslut och pengarna var utbetalda. Har inte skulderna hamnat för utslag hos kfm får du in pengarna på ditt konto, den summan skulden är på, ligger det hos kfm betalar dom dit direkt.

Har du skulder hos kfm eller kan bevisa att skulder riskerar att hamna där...tex om du fått ett betalningsföreläggande kan du få förtidsåterbetalning på skatten. Måste bli nytt år innan du kan ansöka om det...
Har själv förberett papprena för att skicka så fort vi passerat nyår...dom brukar vara hyfsat snabba på att betala ut....1-2 veckor tror jag det tog förra året för mig innan beslut och pengarna var utbetalda. Har inte skulderna hamnat för utslag hos kfm får du in pengarna på ditt konto, den summan skulden är på, ligger det hos kfm betalar dom dit direkt.
Om skulderna ligget hos inkasso är det ett skäl för förtidsutbetalning?

Hur fungerar det? Måste man ha skulder hos kronofogden? Räcker det att de ligger hos inkasso ?
Hur långtid brukar det ta innan man får dem? Är det svårt att få igenom det?

Hej om du har skuldsaldo så är det lättare att få ut dina pengar
Jag har fått utbetalt två ggr när jag haft skuldsaldo hos kronofogden
Det är inte så kul att behöva lyfta pengarna men i bland måste man.hade varit roligare att använda dom till sommaren och Inte till skulder. Skatteverket flyttar pengarna direkt över till kronofogden

Brukar de inte vilja ha in alla ränteuppgifter innan du får utbetalt
Har för mig att det skulle vara så.

Om skulderna ligget hos inkasso är det ett skäl för förtidsutbetalning?

Kan vara det om du kan bevisa att den riskerar att hamna hos kfm inom det närmaste. Jag har bara skickat sånt som legat hos inkasso där jag fått förvarning om att det kommer gå vidare till kfm om jag inte betalar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp