Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Inte varit aktiv så mycket på ett tag, trots att vi blitt med sommarstuga så har ändå humöret dippat lite.
Inga skulder kvar, endast ett lån på Coop om totalt 324.000kr.
Vi får över 25.000kr kvar efter räkningar är betalda nu under min föräldrarledighet. Vi har kommit igång med ett bra buffertsparande, samt sparande till semester, årliga utgifter som skatt på bilar, besiktningar m.m.
Det egna pensionssparandet är igång.
Ändå känns allt värdelöst, man har lixom vart i någon slags bubbla under hela skuldperioden och jag har på någe vis svårt att släppa den, att de är borta och vi är fria.
Det känns hela tiden som det är något jag glömt, att de saknas någonting. Även om det är så sjukt skönt att slippa betala massa jävla ockerräntor och dyra lån / krediter, så har de ändå vart våran vardag i över 5 år och de känns på något vis konstigt att lämna den vardagen till en annan, betydligt bättre vardag. Men jag antar att de repar sig, och att man snart kommer glädjas åt allt man kan göra som man inte kunnat.
Hur har ni andra känt när ni blitt skuldfria? Känner ni igen er i de jag beskriver ? <3<3
Jag tror att det är en process man ska igenom och att nog inte är ovanligt att man dippar när det är över för då släpper all stress och oro över situationen och kroppen reagerar med trötthet.
Det kommer att bli bättre men tillåt dig att vara lite låg.

Inte varit aktiv så mycket på ett tag, trots att vi blitt med sommarstuga så har ändå humöret dippat lite.
Vi får över 25.000kr kvar efter räkningar är betalda nu under min föräldrarledighet. Vi har kommit igång med ett bra buffertsparande, samt sparande till semester, årliga utgifter som skatt på bilar, besiktningar m.m.
Ändå känns allt värdelöst, man har lixom vart i någon slags bubbla under hela skuldperioden och jag har på någe vis svårt att släppa den, att de är borta och vi är fria.
Det känns hela tiden som det är något jag glömt, att de saknas någonting. Även om det är så sjukt skönt att slippa betala massa jävla ockerräntor och dyra lån / krediter, så har de ändå vart våran vardag i över 5 år och de känns på något vis konstigt att lämna den vardagen till en annan, betydligt bättre vardag. Men jag antar att de repar sig, och att man snart kommer glädjas åt allt man kan göra som man inte kunnat.
Hur har ni andra känt när ni blitt skuldfria? Känner ni igen er i de jag beskriver ? <3<3
Inte alls konstigt att du känner så! När man är inställd på överlevnad för dagen (ekonomisk) under lång tid så förmår man inte ha ngt annat i åtanke eller oroa sig för annat än ekonomin. När det börjar bli bättre så ställer hjärnan om och vi börjar hantera andra känslor än och tankar än bara de att överleva dagen.
Jag är inte skuldfri men känner igen mig i det du beskriver, nu när det börjar bli bättre än vadd et har varit på 10 år! Rädd att ha missat ngn betalning, rädd att en ny skuld har gått till inkasso och jag missat det totalt, rädd att det kommer brev fr kf etc etc.
Samtidigt längtar jag till nästa löning så att jag kan fortsätta amortera på skulder och låta snöbollen jobba, känns nästan som att det är samma längtan som när barn längtar till julafton. Det är en ny känsla!
Jobbar på att inse att hur mkt det än svider på att ha kastat nästan en miljon på räntor och avgifter de senaste 12 åren så går det inte att göra ogjort. Det är smärtsamt att tänka på att vi kunde haft en miljon i sparande och den miljonen hade kunnat jobba för oss och generera mer pengar, att vi då hade kunnat göra sånt för barnen som andra med bra ekonomi kan göra.
Men eftersom inget av det som hänt går att ändra så fokuserar jag på att göra saker rätt och bättre fr o m nu och framåt.

Hej! Jag är ny här. Har för en månad sen berättat om mina lån för min sambo, han hade inte en aning.. och han tog det inte så värst bra. Vi ska separera nu. Dethär är första gången jag skriver någonstans eller egentligen skriver i text och är ärlig om mitt shoppingberoende och sms-lån. Har läst igenom många trådar och alla verkar vara duktiga på att rada upp alla lån osv - jag har ännu inte vågat sätta mig ner och titta på allt. Så jag kan ännu inte bryta ner alla lån/kostnader och summor. Sambon vill inte ha något med det att göra och har temporärt valt att flytta in hos sin kompis dessutom. Är det någon annan som tog steget och berättade för sin sambo/familj? Någon annan som ska separera pga vad man ställt till med?
/Jossan

Hej! Jag är ny här. Har för en månad sen berättat om mina lån för min sambo, han hade inte en aning.. och han tog det inte så värst bra. Vi ska separera nu. Dethär är första gången jag skriver någonstans eller egentligen skriver i text och är ärlig om mitt shoppingberoende och sms-lån. Har läst igenom många trådar och alla verkar vara duktiga på att rada upp alla lån osv - jag har ännu inte vågat sätta mig ner och titta på allt. Så jag kan ännu inte bryta ner alla lån/kostnader och summor. Sambon vill inte ha något med det att göra och har temporärt valt att flytta in hos sin kompis dessutom. Är det någon annan som tog steget och berättade för sin sambo/familj? Någon annan som ska separera pga vad man ställt till med?
/Jossan
Beklagar verkligen att kärleken inte var starkare än så. Han kanske behöver lite tid för att sen se det rationellt.
Jag hoppas att det löser sig. <3

Tänker att det är en vanlig reaktion när livets fokus går från överlevnad till "att leva ". På ett sätt är livet enklare när livet kretsar kring överlevnad, det finns liksom inte utrymme för så mycket mer. Att flytta fokus till att leva kan vara svårt ( vad ska vi göra med vår tid och våra pengar, vad gör oss egentligen lyckliga och tillfreds med livet?). Jag tror att det är av orsakerna till att vi ser mer psykisk ohälsa bland människor idag än för hundra år sedan och tyvärr tror många att lycka är en massa prylar vilket egentligen bara skapar bekymmer då saker ska skötas, underhållas, förvaras och renoveras etc.
Det är nog klokt att se pengar som medel och inte som mål och vill också gratulera till er fina ekonomiska situation. En god ekonomisk situation skapar en viss trygghet som ni sedan tillsammans kan bygga vidare på och med hjälp av pengarna förverkliga era mål och drömmar men tro inte att lyckan är så lättfångad så att den bara dyker upp för att det finns pengar på bankkonton.

Varit på Öland i helgen och har nog aldrig sett så många poliser på en plats innan. Hörde dina kollegor @Lasseman hade tydligen lite razzia med polisen (om det kan kallas för det) på ön också (någon större mc träff)

Varit på Öland i helgen och har nog aldrig sett så många poliser på en plats innan. Hörde dina kollegor @Lasseman hade tydligen lite razzia med polisen (om det kan kallas för det) på ön också (någon större mc träff)
Ja sånt är kul att vara med på

Myndighetssamverkan som gör stor nytta. Tillgångar som annars aldrig skulle ha påträffats utmäts, inte sällan för skulder till det allmänna och / eller brottsoffer.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp