Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Tack! Då borde alltså junilönen vara säker att få behålla nu. :)
Om det blir ett avslag nu så är det inte alls orimligt att jag skulle överklaga det beslutet. Men det får man ju ta ställning till om och
Tack! Då borde alltså junilönen vara säker att få behålla nu. :)
Om det blir ett avslag nu så är det inte alls orimligt att jag skulle överklaga det beslutet. Men det får man ju ta ställning till om och när.
Jag skulle få betalplan för flera veckor sen. Har fortfarande inte fått det. Ringde handläggaren hon hade varit sjuk. Men det är 1 månad sen nu. Hoppas att det är för att hon ligger efter bara.
Undrar också om man kan söka jämkning nu under inledande ?

@Hella Det är en dålig ide att jämka under sanering (oavsett inledande el beslut). Du riskerar restskatt nästa år då dels detta med ränteavdragen på vanliga blancolån ändras plus att de flesta borgenärer som ingår i din betalplan drar från kapitalskulden först på det du betalar in till saneringen, dvs du betalar alltså ingen el väldigt lite ränta.
Jag blev uppmanad att avsluta jämkningen då jag fick inledande vilket var bra. Hade blivit restskatt för mej annars. Nu fick jag faktiskt tillbaka lite varje år under min sanering. Handlade om några tusenlappar per år.

@Hella Det är en dålig ide att jämka under sanering (oavsett inledande el beslut). Du riskerar restskatt nästa år då dels detta med ränteavdragen på vanliga blancolån ändras plus att de flesta borgenärer som ingår i din betalplan drar från kapitalskulden först på det du betalar in till saneringen, dvs du betalar alltså ingen el väldigt lite ränta.
Jag blev uppmanad att avsluta jämkningen då jag fick inledande vilket var bra. Hade blivit restskatt för mej annars. Nu fick jag faktiskt tillbaka lite varje år under min sanering. Handlade om några tusenlappar per år.
@Hella Jag instämmer i detta, och vill också tillägga att om det är rimligt att tro att man får restskatt om man jämkar, så kanske handläggaren tänker att man faktiskt inte tar ansvar fullt ut för att sluta skuldsätta sig? Jag avslutade min jämkning vid inledande och meddelade min handläggare att jag gjort så, för att försäkra mig om att inte få ännu en restskatt.

Senast ändrad:
@Hella Jag instämmer i detta, och vill också tillägga att om det är rimligt att tro att man får restskatt om man jämkar, så kanske handläggaren tänker att man faktiskt inte tar ansvar fullt ut för att sluta skuldsätta sig? Jag avslutade min jämkning vid inledande och meddelade min handläggare att jag gjort så, för att försäkra mig om att inte få ännu en restskatt.
Ja det har jag också gjort. Tror att det bara var 3 månader ca . Ville inte få restskatt. Det var bara så skönt att få 1500-2000 Xtra. Men allt löser sej. Vi får ju behålla juni lönen.

Ja det har jag också gjort. Tror att det bara var 3 månader ca . Ville inte få restskatt. Det var bara så skönt att få 1500-2000 Xtra. Men allt löser sej. Vi får ju behålla juni lönen.
Ja precis. Hur mycket har du att betala per månad? Jag har 9600:- så det blir ju märkbart att få behålla dom istället.

Ja precis. Hur mycket har du att betala per månad? Jag har 9600:- så det blir ju märkbart att få behålla dom istället.
Jag har 10025 kr. Men jag har inte fått betalplanen. Ringde för 2 veckor sen. Då hade hon varit sjuk. Förra gången så sa hon att först i slutet av agusti kan det dröja till innan alla fått säga sitt. Bara att vänta och se....

Jag har 10025 kr. Men jag har inte fått betalplanen. Ringde för 2 veckor sen. Då hade hon varit sjuk. Förra gången så sa hon att först i slutet av agusti kan det dröja till innan alla fått säga sitt. Bara att vänta och se....
Jaha. Jag trodde att borgenärerna skulle uttala sig efter förslag om skuldsanering, och med det får man ju en preliminär betalplan. Men då har du ju en bra junimånad också att se fram emot :)

Då år budgeten för kommande lönemånad gjord. Jag får ut lite bättre lön tack vare lite extra ob.

Lön + utbetalning från vinted = 27500:-

Utgifter
Fasta: 8700:- (hyra, el, mobil, internet, busskort, fack och akassa)
KFM 9600:- (inb skuldsanering)
Mat 2500:-
Övrigt nödv: 1100:- (linser, medicin, hudvård, hårvård)
Sparande 2000:-
Kvar övrigt 3600:-

Som ni ser en helt okej månad på skuldsanering. Sen vet jag att månaderna sällan kommer se ut som dom gör just nu. Maj och juni är bättre månader och inte representativa för resten av året.
Extra pengar och du har skuldsanering ville de inte ta de pengarna
Hur fungerar det eg med extra inkomst och skuldsanering?

Extra pengar och du har skuldsanering ville de inte ta de pengarna
Hur fungerar det eg med extra inkomst och skuldsanering?
Vad menar du med "extra inkomst" ? Mitt jobb ser ut så att det är lite olika med OB från månad till månad. Under skuldsanering "tas" inga pengar utan man har ett belopp man ska betala in varje månad. Det man ska komma ihåg är att ja, får man ut lite extra ibland får man såklart behålla det, men likväl om man får ut mindre ibland så ska man ändå betala in samma belopp på skuldsaneringen. Ökar inkomsten stadigt och lite mer så ska skuldsaneringen omprövas. Jag har just nu inledande. Så inget är klart ännu.

Vad menar du med "extra inkomst" ? Mitt jobb ser ut så att det är lite olika med OB från månad till månad. Under skuldsanering "tas" inga pengar utan man har ett belopp man ska betala in varje månad. Det man ska komma ihåg är att ja, får man ut lite extra ibland får man såklart behålla det, men likväl om man får ut mindre ibland så ska man ändå betala in samma belopp på skuldsaneringen. Ökar inkomsten stadigt och lite mer så ska skuldsaneringen omprövas. Jag har just nu inledande. Så inget är klart ännu.
Använder man citattecken ska man också citera korrekt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp