Hej alla,
Jag har anonymt följt forumet i över ett år och vänder mig nu till er för råd. Vi träffade kommunens skuldrådgivare idag, men lämnade mötet med blandade känslor. Det kändes inte riktigt som att de hade full koll på vår specifika situation.
Jag och min fru (båda är i sena 20-årsåldern) har gemensamma lån och överväger nu att ansöka om skuldsanering. Vi skulle uppskatta era synpunkter om vår situation och om det är värt att gå vidare med en ansökan. Här är en sammanfattning:
Bakgrund:
Skuldsituation:
Vi är inte hos KF idag, men vi går som bäst +/- noll efter betalda räkningar, om jag lägger inte undan någonting för framtida skatteinbetalningar. Vi har inte råd att betala av det största lånet så som det ser ut idag.
Inkomster:
Skuldrådgivaren rekommenderade att vi ansöker om skuldsanering, men att vi väntar tills min skatteskuld är fastställd. Vi är inte emot att vänta, men jag är orolig för att vi riskerar att hamna hos Kronofogden innan ansökan ens behandlas.
Vi känner oss ensamma i den här situationen och skulle verkligen uppskatta råd från er som har erfarenhet av att ansöka om eller handlägga skuldsanering. Finns det andra åtgärder vi borde överväga innan vi går vidare?
Tack så mycket på förhand! Har ni några frågor så svarar jag mer än gärna.
Jag har anonymt följt forumet i över ett år och vänder mig nu till er för råd. Vi träffade kommunens skuldrådgivare idag, men lämnade mötet med blandade känslor. Det kändes inte riktigt som att de hade full koll på vår specifika situation.
Jag och min fru (båda är i sena 20-årsåldern) har gemensamma lån och överväger nu att ansöka om skuldsanering. Vi skulle uppskatta era synpunkter om vår situation och om det är värt att gå vidare med en ansökan. Här är en sammanfattning:
Bakgrund:
- Våra ekonomiska problem har sin början i 2015 när vi för första gången använde kredit (läs Klarna) för att täcka utgifter under studietiden, eftersom vi bara levde på mitt CSN.
- Under åren har vi betalat av och tagit flera lån för flytt, renoveringar och oförutsedda utgifter, vilket har till slut lett till att vi nu har en skuld på över 700 000 kronor.
- Jag har arbetat som konsult via min enskilda firma sedan 2021. Det gick bra fram till i somras, men sedan dess har mina inkomster blivit mycket ostabila då det går sämre för mina kunder. Jag står inför att inte kunna betala momsen och skatten för nästa år, vilket kan leda till ytterligare skulder på 70 000–100 000 kr.
- Vi har nyligen fått vårt första barn, och min fru är föräldraledig fram till sommaren.
- Jag söker en anställning för att få stabilare inkomst, men det kan ta tid beroende på arbetsmarknaden där vi bor. Att flytta är inte ett alternativ för oss just nu, så jag räknar med en lön på cirka 26-28 000 kr brutto per månad om jag får ett jobb.
- Vi har försökt omförhandla våra lån (utan resultat) och prioriterat att betala av mindre krediter, som Klarna.
- Vi sålde vårt hus för två år sedan för att minska skulderna och kostnader som höll på att spåra ut.
- Vi har sagt upp alla onödiga prenumerationer och sålt av saker vi kan vara utan.
- Sedan april 2021 har vi inte tagit några nya lån och försöker betala av mindre skulder för att minska antalet fordringsägare inför en eventuell skuldsanering.
- Vi flyttade till en billigare hyresrätt nära våra jobb, vilket sparar oss cirka 4 000 kr i månaden (3 000 kr i bränsle och 1 000 kr i hyra). Nuvarande boendekostnad är cirka 8 000 kr/månad plus hushållsel.
Skuldsituation:
- Morrow Bank: 505 000 kr, 5 200 kr/månad, 12,40 % (betalar endast räntan)
- ICA Banken lån 1: 60 000 kr, 2 200 kr/månad, 10,75 %
- ICA Banken lån 2: 36 000 kr, 900 kr/månad, 12,92 %
- Resurs Bank (kreditkort): 11 000 kr, 1 100 kr/månad, 17,41 %
- Handelsbanken (kreditkort): 10 000 kr, löpande kredit, 0% (vill prioritera att stänga den)
- Privatlån från anhörig: 105 000 kr, 1 000 kr/månad, 0% ränta
- Eventuellt kommande skatteskuld (moms och skatt): 80 000–100 000 kr
Vi är inte hos KF idag, men vi går som bäst +/- noll efter betalda räkningar, om jag lägger inte undan någonting för framtida skatteinbetalningar. Vi har inte råd att betala av det största lånet så som det ser ut idag.
Inkomster:
- Min fru får för närvarande cirka 13 000 kr netto i månaden under föräldraledigheten. När hon återgår till arbete blir hennes inkomst cirka 36 000 kr brutto. Hon överväger att gå ner till 75 % arbetstid för att ta hand om vårt barn.
- Min egen inkomst har varierat, men förra året låg jag på cirka 20 000 kr brutto i månaden efter alla företagskostnader. Jag har tyvärr har blivit fast i en cykel där jag betalar föregående årets restskatt och moms med pengar som ska egentligen läggas under för det som kommer, vilket gör det svårt att hålla koll på den verkliga inkomsten. Jag hoppas på att kunna få en anställning inom kort, men får räkna med en ingångslön på cirka 26 000–28 000 kr brutto per månad.
Skuldrådgivaren rekommenderade att vi ansöker om skuldsanering, men att vi väntar tills min skatteskuld är fastställd. Vi är inte emot att vänta, men jag är orolig för att vi riskerar att hamna hos Kronofogden innan ansökan ens behandlas.
Vi känner oss ensamma i den här situationen och skulle verkligen uppskatta råd från er som har erfarenhet av att ansöka om eller handlägga skuldsanering. Finns det andra åtgärder vi borde överväga innan vi går vidare?
Tack så mycket på förhand! Har ni några frågor så svarar jag mer än gärna.
båda två unga och en total skuld på 700 är väl 1 på 100.000 att båda får igenom en skuldsanering nu.