Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Behöver råd om skuldsanering – Har vi en chans?

Tack för svaret! Jag funderar på om det ändå är bäst att vänta tills mina skatte- och momsskulder blir fastställda, som skuldrådgivaren föreslog. Om inte, hur ska vi tänka? Om vi får ett inledande och börjar betala till KFM, finns det inte en risk för utmattning om vi sedan får ett avslag? Kan fordringsägare skicka in skulder som förfaller under inledandet till KFM, eller tar de hänsyn till att vi inte kunnat betala på grund av inledande skuldsanering?
Så länge skulden är fastställd innan inledande så ingår skulden. Skulder som uppstår under inledande ingår inte. Så du kan ju räkna ut när denna skulden kommer och skicka in en ansökan i rätt tid. Idag är det ca 7 månader innan en ansökan gås igenom.

Såg nu att ni solidariskt ansvariga för lånen så gissar då på att det gäller dem flesta eller det största åtminstone? Ledsen att säga det då men då är ni lite fuck med skuldsanerings alternativ:( båda två unga och en total skuld på 700 är väl 1 på 100.000 att båda får igenom en skuldsanering nu.
Få bara du igenom den så hjälper det er inte heller då för då måste hon istället betala på alla lån själv. Enda skillnaden blir att 1 gång per år så kommer det in en liten summa från dig som betalar ner lånet lite. Är tyvärr inte så att få du sanering så försvinner halva lånet utan allt är kvar bara det att hon får betala det "själv"
Man känner ju ett visst hopp när man gör skuldsaneringstestet och får svaret "Du ser ut att uppfylla kraven för att få skuldsanering", men jag inser att både vår ålder och skuldsumman är emot oss. Det känns som att vi just nu befinner oss precis på gränsen, där allt kan börja eskalera. Risken är att vi snart hamnar hos inkasso och KFM, vilket bara skulle förvärra situationen. Momsskulden, som jag inte kommer kunna betala i februari, känns som ett säkert kort att hamna hos KFM, vilket i sin tur kommer leda till betalningssvårigheter för de andra lånen.

Vi gör verkligen allt vi kan. Jag kan inte trolla fram en högre inkomst, utan letar jobb som alla andra. Vi har redan sålt allt vi kan vara utan, men försäljningen av det som finns kvar kommer inte göra någon större skillnad på skuldsättningen. Eftersom vi redan gör allt vi kan, tyckte skuldrådgivaren att en ansökan om skuldsanering är ett bra nästa steg. Men om vi lyckas hålla oss borta från inkasso och KFM, känns det osäkert om en ansökan om skuldsanering i sig kan vara det som utlöser att situationen eskalerar. Kan det?

Lånet på 36 000 kr och de framtida skatteskulderna står på mig, resten är gemensamt.

Så länge skulden är fastställd innan inledande så ingår skulden. Skulder som uppstår under inledande ingår inte. Så du kan ju räkna ut när denna skulden kommer och skicka in en ansökan i rätt tid. Idag är det ca 7 månader innan en ansökan gås igenom.
Det var ungefär så jag tänkte vid en eventuell ansökan, men jag har inte helt stenkoll på vad som gäller. Man betalar ju moms vid momsdeklarationen, men eftersom jag själv räknar ut momsen när jag deklarerar, är jag osäker på om det belopp som jag redovisar och ska betala i februari automatiskt räknas som en fastställd skuld, eller om det bara blir det efter att Skatteverket har kontrollräknat.

Jag brukar göra bokslut och momsdeklaration i maj/juni, men jag har möjlighet att göra det redan i februari om jag vill. Tidigare har jag väntat till maj/juni eftersom man då har mer tid att lägga undan för eventuell restskatt och moms. Skillnaden nu är att våra gemensamma inkomster har minskat, vilket gör det svårare att lägga undan för detta. Får jag ett jobb så hjälper det inte heller så mycket så länge en av oss är föräldraledig.

Man känner ju ett visst hopp när man gör skuldsaneringstestet och får svaret "Du ser ut att uppfylla kraven för att få skuldsanering", men jag inser att både vår ålder och skuldsumman är emot oss. Det känns som att vi just nu befinner oss precis på gränsen, där allt kan börja eskalera. Risken är att vi snart hamnar hos inkasso och KFM, vilket bara skulle förvärra situationen. Momsskulden, som jag inte kommer kunna betala i februari, känns som ett säkert kort att hamna hos KFM, vilket i sin tur kommer leda till betalningssvårigheter för de andra lånen.

Vi gör verkligen allt vi kan. Jag kan inte trolla fram en högre inkomst, utan letar jobb som alla andra. Vi har redan sålt allt vi kan vara utan, men försäljningen av det som finns kvar kommer inte göra någon större skillnad på skuldsättningen. Eftersom vi redan gör allt vi kan, tyckte skuldrådgivaren att en ansökan om skuldsanering är ett bra nästa steg. Men om vi lyckas hålla oss borta från inkasso och KFM, känns det osäkert om en ansökan om skuldsanering i sig kan vara det som utlöser att situationen eskalerar. Kan det?

Lånet på 36 000 kr och de framtida skatteskulderna står på mig, resten är gemensamt.
Då kommer inte en sanering hjälpa er tyvärr för båda kommer inte att få sanering. Många på forumet här har en tendens att säga till alla att söka sanering trots att det inte är rimligt.
Visst du kanske kan få igenom den på dig (vilket jag är högst tveksamt till) men vad hjälper det? Hon måste ju då betala allt själv vilket hon inte kommer klara så dem går till kronofogden för henne istället.
Ni får då en som har lön med sanering och en som har lön med löneutmätning. Kronofogden ta inte hänsyn till det när dem räknar på belopp att behålla utan dem räknar med att den andre har 100% lön ut som dem får.
Testet på kronofogdens hemsida är bara skit, är hur lätt som helst att få svaret att man uppfyller kravet.
Och skuldrådgivare är inte dem bästa heller i många fall många har dålig koll.

Då kommer inte en sanering hjälpa er tyvärr för båda kommer inte att få sanering. Många på forumet här har en tendens att säga till alla att söka sanering trots att det inte är rimligt.
Visst du kanske kan få igenom den på dig (vilket jag är högst tveksamt till) men vad hjälper det? Hon måste ju då betala allt själv vilket hon inte kommer klara så dem går till kronofogden för henne istället.
Ni får då en som har lön med sanering och en som har lön med löneutmätning. Kronofogden ta inte hänsyn till det när dem räknar på belopp att behålla utan dem räknar med att den andre har 100% lön ut som dem får.
Testet på kronofogdens hemsida är bara skit, är hur lätt som helst att få svaret att man uppfyller kravet.
Och skuldrådgivare är inte dem bästa heller i många fall många har dålig koll.
Håller till viss del med. Och jag tror inte i heller man kvalificerar sig för skuldsanering med ovan förutsättningar. Hade man haft en person med alla lånen hade situationen varit en annan dock.

Jag förstår vad du menar, men jag är orolig att om vi släpper de mindre lånen och de hamnar hos KFM, får utmattning, så kanske vi inte får behålla tillräckligt för att fortsätta betala på det stora lånet. Risken är att allt faller samman ändå. Eller har jag fattat det hela fel?

Ja så kan det bli om det resulterar i löneutmätning. Det ni bör tänka på är tidsaspekten för att rädda situationen, och då blir det förhoppningsvis inte helt omöjligt att reda i en skuld hos KFM som ni kanske kan bli av med på ett par månader.

Alla skulder som uppstått innan inledande ingår. De behöver inte alls gått till KFM. Det går alldeles utmärkt att beviljas sanering fast man inte har några skulder alls hos KFM. Det är helt normalt att borgenärer skickar skulder till KFM under inledande. Det betyder inte att skulden uppstod under inledande utan den fanns ju redan där.

Har det inte pratats härinne tidigare om att företag kan överklaga ända in tills det vunnit laga kraft för skulder som finns? Dvs de kan "missa" att skicka in under inledande men att de sen kan överklaga efter beslut fattats men innan beslutet vunnit laga kraft.
Är väl iaf så snacket gått härinne tidigare?

Har det inte pratats härinne tidigare om att företag kan överklaga ända in tills det vunnit laga kraft för skulder som finns? Dvs de kan "missa" att skicka in under inledande men att de sen kan överklaga efter beslut fattats men innan beslutet vunnit laga kraft.
Ja precis. Det finns ju en viss herre som har som sport att lämna in överklagan i sista stund innan ett beslut vinner laga kraft även fast man inte har någon skuld till honom.

Det är inte så snacket har gått utan det är precis så som det har varit jag är en utav dom utsatta.

Skulden missas för övrigt inte utan den anmäls inte medvetet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp