Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Behöver råd om skuldsanering – Har vi en chans?

Alla skulder som uppstått innan inledande ingår. De behöver inte alls gått till KFM. Det går alldeles utmärkt att beviljas sanering fast man inte har några skulder alls hos KFM. Det är helt normalt att borgenärer skickar skulder till KFM under inledande. Det betyder inte att skulden uppstod under inledande utan den fanns ju redan där.
Jag har aldrig påstått att skulden måste finnas hos KFM. Men den måste existera innan inledande. Här finns inte skulden ännu, men den kommer finnas i nästa år.

Min fru och jag har tagit oss tid att diskutera, och vi har bestämt oss för att hålla hoppet uppe och kämpa vidare tills jag hittar ett jobb. Planen är att kombinera det med att jobba extra via mitt företag, och när hennes föräldraledighet tar slut hoppas vi att det ger oss utrymme att vända på situationen.

Om allt går som planerat, tror vi att vi kan vara klara med skulderna snabbare än på 5 år. Men vi är realistiska och inser att det kan ta längre tid beroende på hur allt utvecklas.

Tills dess kommer vi prioritera att betala av de mindre lånen som ett förebyggande steg, ifall vi inte lyckas spara tillräckligt snabbt till min kommande skatteskuld. Skulle jag hamna hos KFM på grund av obetalda skatter, påverkas åtminstone inte hennes inkomst av löneutmätning, och risken att det stora lånet också hamnar där minskar. Att vi betalar av de mindre lånen nu ökar vårt gemensamma betalningsutrymme om det värsta skulle inträffa. När skatten väl är betald, får vi göra vårt bästa för att amortera maximalt på det som återstår.

Jag vill tacka er alla för en reality-check. Jag hade hoppats få den här typen av feedback från skuldrådgivaren istället för flera "det kan jag inte svara på, ni får prova att ansöka"-svar. Jag förstår att skuldrådgivaren inte ville påverka oss till ett beslut som eventuellt kunde förvärra situationen, men med tanke på att vi är unga och har relativt "små" skulder, vilket känns som raka motsatsen när man själv är i situationen, så borde budskapet om att chansen att vi båda skulle få skuldsanering är ganska liten ha kommit fram tydligare.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp