- Meddelanden
- 24
- Mottagna reaktioner
- 7
- Poäng
- 26
17% fler det stämmer17% fler måste det ska vara, blir väl en ökning från ca 4 till 4.7 eller så?
17% fler det stämmer17% fler måste det ska vara, blir väl en ökning från ca 4 till 4.7 eller så?
Förstår. Och du har en befintlig anställning?Yes fastställda med utslag.
Är det sant att det kan ta så lång tid? Klart jag inte tror du ljuger, men blev bara chockad av svaret. Jag har släppt 2 räkningar nu augusti/ september och släpper allt utom två små krediter på 2+3 tusen nu i månadsskiftet som kommer. Har vart så orolig att det ska gå fort till lönemätningen och att jag bara ska ha 2-3 månader/ löner att få ihop en buffert på och köpa upp lite typ förbrukningsvaror mm. Vågar man lita på att det tar minst 4-5 månader iallafall? Skulle underlätta otroligt mycket för mig, men jag är helt ny i situationen och livrädd för allt nu som ska hända. Vågar jag lita på att det tar längre tid innan lönemätning börjar kan jag dessutom lösa månadskostnaden på de jag släppte nu aug/ sept och släppa allt först i sep/oktober istället. Ge mig hopp...https://kronofogden.se/kundservice-svarar/vantetider
Denna sida med kronofogdens väntetider uppdateras varje tisdag.
På senaste uppdateringen i tisdags: Så arbetade dom ansökningar som kom in 20 april och förväntad kötid är ca 5 månader.
Jag tror inte du hinner få löneutmätning på 5-6 månader, speciellt inte om du drar ut på det lite med att skriva under delgivningar och annat, vänta på påminnelser etc.
Första skulderna hamnar i föreläggande hos KFM efter ca 3-4 månader (beroende på långivare/inkasso), sen tar det ytterligare ca ett halvår (eller ännu längre) från första föreläggande innan dom gjort utredning om utmätning och man får utmätningsbesked. Speciellt om du var ikapp med alla skulder när du släppte dom så tar det säkert minst 9-10 månader innan utmätning startar.
Delvis om du släppte dina skulder i Juni 2023 så startar utmätning troligen som tidigast mars 2024 om du sköter dina kort rätt, delvis vänta in påminnelser, skriv inte på direkt etc. Innan dess har du fått beskedet, kanske tom att du hinner ansöka om skuldsanering 2 gånger ifall du är snabb att skicka in en andra ansökan om du blir nekad.
Jag släppte allt i juni och har inget hos inkasso eller KF än.Är det sant att det kan ta så lång tid? Klart jag inte tror du ljuger, men blev bara chockad av svaret. Jag har släppt 2 räkningar nu augusti/ september och släpper allt utom två små krediter på 2+3 tusen nu i månadsskiftet som kommer. Har vart så orolig att det ska gå fort till lönemätningen och att jag bara ska ha 2-3 månader/ löner att få ihop en buffert på och köpa upp lite typ förbrukningsvaror mm. Vågar man lita på att det tar minst 4-5 månader iallafall? Skulle underlätta otroligt mycket för mig, men jag är helt ny i situationen och livrädd för allt nu som ska hända. Vågar jag lita på att det tar längre tid innan lönemätning börjar kan jag dessutom lösa månadskostnaden på de jag släppte nu aug/ sept och släppa allt först i sep/oktober istället. Ge mig hopp...
För en person här så gjorde vi en kontroll. Det tog ganska exakt (precis under) 7 månader från första föreläggande till utmätningsbesked.Är det sant att det kan ta så lång tid? Klart jag inte tror du ljuger, men blev bara chockad av svaret. Jag har släppt 2 räkningar nu augusti/ september och släpper allt utom två små krediter på 2+3 tusen nu i månadsskiftet som kommer. Har vart så orolig att det ska gå fort till lönemätningen och att jag bara ska ha 2-3 månader/ löner att få ihop en buffert på och köpa upp lite typ förbrukningsvaror mm. Vågar man lita på att det tar minst 4-5 månader iallafall? Skulle underlätta otroligt mycket för mig, men jag är helt ny i situationen och livrädd för allt nu som ska hända. Vågar jag lita på att det tar längre tid innan lönemätning börjar kan jag dessutom lösa månadskostnaden på de jag släppte nu aug/ sept och släppa allt först i sep/oktober istället. Ge mig hopp...
Blir så otroligt lättad när jag läser, men kan man lita på att inte vissa ärenden går fortare än andra? Så otroligt glad att jag hittade detta forum och alla är så otroligt snälla och hjälpsamma, så tack. En annan fundering jag har, ska jag eller KFM " berätta" att man ska få löneutmätning? Jag jobbar i kommunen och jag antar det är löneadministratören som ska få veta detta, skulle helst vilja slippa blanda in min enhetschef om det går undvika. Tänker att kommunen är min arbetsgivare, men enhetschefen " bara" är chef över min arbetsplats och inte min arbetsgivare?Jag släppte allt i juni och har inget hos inkasso eller KF än.
Tack snälla för svar. Jag är orolig för allt nu, så jag är så otroligt glad över att ha hittat hit med alla snälla och hjälpsamma människor. Jag kanske tänker helt fel, men en buffert känns som min enda livlina att överleva , så varje månad som går innan lönemätning börjar är så otroligt viktig för mig nu.För en person här så gjorde vi en kontroll. Det tog ganska exakt (precis under) 7 månader från första föreläggande till utmätningsbesked.
Föreläggande kom mitten på oktober förra året och andra veckan i maj så kom utmätningsbeskedet.
Första föreläggande kommer inom 2-4 månader bereonde på hur snabba bankerna/inkasson är.
Såvida dom inte har blivit snabbare senaste månaderna, så räkna i allafall mellan 8-11 månader från att du släppt till utmätning. Någon gång kring nästa sommar.
Men misstänker tvärtom att det kanske blivit ännu längre handläggningstider sedan dess. Det har det blivit för väntetiderna på skuldsanering.
Jag släppte mitt i slutet på juni/slutet på juli och första räkningarna har inte gått till KFM ännu.
Du behöver inte säga någonting, KF meddelar lönekontoret när det ska börja betalas. De som arbetar med lönerna har tystnadsplikt och det är inte säkert din chef behöver få veta om du inte berättar själv.Blir så otroligt lättad när jag läser, men kan man lita på att inte vissa ärenden går fortare än andra? Så otroligt glad att jag hittade detta forum och alla är så otroligt snälla och hjälpsamma, så tack. En annan fundering jag har, ska jag eller KFM " berätta" att man ska få löneutmätning? Jag jobbar i kommunen och jag antar det är löneadministratören som ska få veta detta, skulle helst vilja slippa blanda in min enhetschef om det går undvika. Tänker att kommunen är min arbetsgivare, men enhetschefen " bara" är chef över min arbetsplats och inte min arbetsgivare?
Hur sparar du din buffert? Hört att KF tar sparade pengar vid utmätning.Tack snälla för svar. Jag är orolig för allt nu, så jag är så otroligt glad över att ha hittat hit med alla snälla och hjälpsamma människor. Jag kanske tänker helt fel, men en buffert känns som min enda livlina att överleva , så varje månad som går innan lönemätning börjar är så otroligt viktig för mig nu.
Jag är ju precis i början nu, har inte något sparat än alls. Min tanke är dock att ta ut pengar och gömma i madrassen ( typ 10 00 till ofursedda utgifter). Att byta ut telefonen, från delbetalning till att köpa kontant för att få ner månadskostnad och vara uppdaterad så jag inte behöver byta på 5-6 år. Eventuellt köpa ny säng, då den jag har är 10 år gammal och nerluggen, köpa på mig tvättmedel, pasta,nudlar, konserver, schampo mm som håller länge för att slippa kostnad per månad när man har lite att leva på sen. Köpa en bra vinterjacka, skor etc som du inte kommer ha råd med sen. Gå en sista gång till frissan, lite strumpor, trosor, bh mm. Listan kan göras lång, men du förstår tänket tror jagHur sparar du din buffert? Hört att KF tar sparade pengar vid utmätning.