Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vi som klarade skuldsaneringen och vill hjälpa andra vidrare.

Något jag tycker är intressant är om man kämpar länge med att få tillbaka pengar av spelbolag. Varför ska man då tvingas ompröva om man till slut lyckas? Det är ju inga pengar man hade haft om man bara gett upp.

Jag har själv fått tillbaka pengar av spelbolag, en större summa om 120.000, en om 60.000 och flera på 10-20.000 men jag kom överens med spelbolagen att betala ut pengarna till en anhörigs konto för att jag skulle slippa ompröva eller jag vågade inte ta risken att få pengarna till mitt konto ifall det skulle synas någonstans i några skattepapper eller annat.

Men att man ens ska behöva hålla på så är sjukt. Det är ju inga pengar man ens hade haft om man inte lagt ner massa tid och energi på det. Dessutom lång tid efter man fick saneringen godkänd.

Lite det svaret jag sökte. Delvis om det är bara beloppet det handlar om, vilket det verkar vara i detta fall.

Tänkte om exempelvis gåvor från privatpersoner är juridiskt exkluderade från omprövning likt CSN bidrag som inte räknas som inkomst och inte ska omprövas även om inkomsten ökar och man jobbar.

Tyckte att Klar hade ett bra svar på frågan: Kommer att förhålla mig till det om det skulle dyka upp en situation.
"
Situation 1; inga problem.
Situation 2 och 3; begära omprövning.
Anledningen (som jag tänker) är att om du tar summan och delar med 12 blir det ungefär summan, 4-5000/månad som man antas begära omprövning för.
Då har du gjort rätt om det på något sätt skulle framkomma att du mottagit dessa pengar."
Man kan aldrig veta om borgenärer får reda på sånt här el inte. Vill man vara säker omprövar man. Handl på skusan sa till min make att om han skulle få en vinst el ett arv på mer än 40 000 kr så skulle han ompröva. Den summan gällde för honom o för sju år sen. För nån annan kanske summan är en annan.

Något jag tycker är intressant är om man kämpar länge med att få tillbaka pengar av spelbolag. Varför ska man då tvingas ompröva om man till slut lyckas? Det är ju inga pengar man hade haft om man bara gett upp.

Jag har själv fått tillbaka pengar av spelbolag, en större summa om 120.000, en om 60.000 och flera på 10-20.000 men jag kom överens med spelbolagen att betala ut pengarna till en anhörigs konto för att jag skulle slippa ompröva eller jag vågade inte ta risken att få pengarna till mitt konto ifall det skulle synas någonstans i några skattepapper eller annat.

Men att man ens ska behöva hålla på så är sjukt. Det är ju inga pengar man ens hade haft om man inte lagt ner massa tid och energi på det. Dessutom lång tid efter man fick saneringen godkänd.
Och samtidigt har du antagligen tagit en massa lån som nu ingår i din sanering för att spela bort pengar så är inget konstigt med att borgenärerna, dom som lånade ut pengarna så du kunde spela också vill ha tillbaka mesta möjliga..

Och samtidigt har du antagligen tagit en massa lån som nu ingår i din sanering för att spela bort pengar så är inget konstigt med att borgenärerna, dom som lånade ut pengarna så du kunde spela också vill ha tillbaka mesta möjliga..

Ja, men då tycker jag borgenärerna skulle ha överklagat skuldsaneringsbeslutet istället. Att komma och kräva pengar från någon som kämpat för upprättelse är lite sjukt tycker jag. Det är ju inga pengar som finns hos den skuldsatte utan något den kanske kan få tillbaka om den kämpar för det. Inga pengar som är inräknade i någon sanering.

Men ja, begär pengarna till en skuldfri anhörig istället. Det är säkrast så slipper man fundera.

Så här svarade Lawline när en person ställde ungefär samma fråga. Alltså vad som händer om man vinner på lotto om man har skuldsanering.

Min bedömning är att vinster från lotterier, oavsett om det är tillgångar som gäldenären får månadsvis eller i en engångssumma, inte utgör ett undantag från skuldsaneringen och därmed bör omfattas. Lotterivinsterna är fastställda till sitt belopp, är inte någon säkerhetsrätt, kräver ingen motprestation och är inte tvistiga. Således kommer lotterivinsterna utgöra underlag för betalningsplanen som Skatteverket upprättar där det bestäms hur mycket den skuldsatta ska betala varje månad/under en viss tidsperiod.

Vad menar Lawline med det som jag gjort i tjock text? Om du spelar på sport så krävs det ju en motprestation? Eller om du spelar poker så spelar du mot andra spelare, det krävs en motprestation.
Lawline bör man inte förlita sig på..

Ja, men då tycker jag borgenärerna skulle ha överklagat skuldsaneringsbeslutet istället. Att komma och kräva pengar från någon som kämpat för upprättelse är lite sjukt tycker jag. Det är ju inga pengar som finns hos den skuldsatte utan något den kanske kan få tillbaka om den kämpar för det. Inga pengar som är inräknade i någon sanering.

Men ja, begär pengarna till en skuldfri anhörig istället. Det är säkrast så slipper man fundera.

Förstår inte ens hur du kan nå den slutsatsen. Du verkar iofs tycka att mygla maximalt är en bra linje, då är det mer begripligt.

Jag antar att du är en som använder "är sjukt" lite då och då, annars verkar det ännu knepigare.

Varför ska borgenärer överklaga något som dom inte känner till? Det är ju inte så lätt för Santander genom intrum att veta att Kerstin "söker upprättelse" från spelbolag, eller att Kerstin får det.

Senast ändrad:

Det är därför man inte använder svenska konton för sina spelvinster. Jag har pengar på utländska konton och lever ganska bra fast jag har skuldsanering. Tar bara ut pengar när jag verkligen behöver. Spela på sidor där du kan sätta in och ta ut med utländska alternativ är det bästa.

Finns revolut, paypal, neteller och ett flertal andra alternativ där man kan ha kort kopplat. Är även väldigt lätt att öppna bankkonton i EU länder också om man vill handla med kryptovalutor som inte svenska banker tillåter.

Dock är det sjukt att man ska ompröva en spelvinst där det krävts en prestation för att vinna. T.ex lotto så förstår jag att omprövning ska göras men om det krävs en prestation för att vinna så är det sjukt att man ska ompröva.

Det går ju inte att ompröva om man gör förluster direkt så varför ska man ompröva när man tagit en risk med sina egna pengar? Som dessutom krävt en motprestation.
Så du sitter med pengar på utländska konton samtidigt som du har sanering? Sen sitter folk som knappt vet ut och in och får avslag för sanering.

Jisses...

Så du sitter med pengar på utländska konton samtidigt som du har sanering? Sen sitter folk som knappt vet ut och in och får avslag för sanering.

Jisses...

Ja, jag har vunnit pengarna helt lagligt och jag är inte dum i huvudet som tar ut pengarna till en svensk bank i stora volymer.

Vill ni supa upp pengarna eller använda de på Leos Lekland så är det ert val. Om jag vill spela för de pengar jag får över efter mina löpande utgifter är betalda så är det upp till mig. Man gör vad man vill för sina pengar som man har över. Låter mest som du är avundsjuk.

Jag har gjort mina hundår. Du vet inte hur länge jag hade löneutmätning så håll käften bara. Nu med sanering så har man det bra. Det är inte jag som valt att det ska vara fria månader i juni och december. Jag tycker det är extremt generöst.

Så du menar alltså att man ska riskera sina egna pengar på spel, för att sedan ta ut vinsterna och ompröva? Då är det ju ingen ide att spela alls då man inte kan vinna även om man vinner. Läser du ens vad du skriver?

Senast ändrad:
Lawline bör man inte förlita sig på..

Istället för en tröttsam one-liner kan du ju utveckla varför man ska ompröva när man tagit risker med sina egna pengar och blivit belönad med något där det krävts en motprestation.

Vad gäller om Åsa med skuldsanering investerar alla sina pengar i dyr whisky eller konst. Sedan får avkastning på detta genom åren och säljer allt dagen efter skuldsaneringen är slut? Eller alla som använder sina pengar och stoppar in på Avanza och gör vinst? De behöver inte ompröva som jag förstått det.

Vad är skillnaden mellan aktier och att spela? Är ju i princip samma sak. Men det är okej att göra vinster på aktier men inte på spel?

Har läst om folk i forumet som sparat ihop 250 tusen under sin skuldsanering genom att spara i aktier. Hur kan det vara okej, men att spela ihop 250 tusen ska omprövas?

pompon kommer slå något sorts rekord hur snabbt någon lyckats gå från avklarad skuldsanering till att komma tillbaka på löneutmätning en dag

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp