Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Versur Finans - Tusenlappen.nu dröjsmålsränta

Måste få fråga en dum fråga kanske men kapitalbelopp är väl den summan man lånar? Sen tillkommer ränta osv på det beloppet eller är jag helt ute och cyklar nu?

Beloppet du lånar, plus räntan/avgiften tills det förföll. Är det iaf för mig på alla mina skulder jag haft och har.

Beloppet som är när skulden förfaller helt enkelt. Den räntan som tillkommit innan skulden förföll har redan kapitaliserats eller hur man ska uttrycka det. Sedan är det en egen kolumn för avgifter så som inkassoavgifter och kronofogde-avgifter som du inte betalar någon ränta på och som inte ingår i kapitalbeloppet. Sedan när skulden är förfallen får kommande ränta, dröjsmålsräntan - som ska vara avtalad eller enligt gällande lag - en egen kolumn och dröjsmålsräntan betalar du inte ränta på och ingår inte i kapitalbeloppet.

Senast ändrad:
Beloppet du lånar, plus räntan/avgiften tills det förföll. Är det iaf för mig på alla mina skulder jag haft och har.

Beloppet som är när skulden förfaller helt enkelt. Den räntan som tillkommit innan skulden förföll har redan kapitaliserats eller hur man ska uttrycka det. Sedan är det en egen kolumn för avgifter så som inkassoavgifter och kronofogde-avgifter som du inte betalar någon ränta på och som inte ingår i kapitalbeloppet. Sedan när skulden är förfallen får kommande ränta, dröjsmålsräntan - som ska vara avtalad eller enligt gällande lag - en egen kolumn och dröjsmålsräntan betalar du inte ränta på och ingår inte i kapitalbeloppet.

Tack för svar! Då har jag koll....kapitalbeloppet stämde ändå inte med ränta å avgift...dom har lagt på ytterligare ett par hundra när dom skickat till kfm....

Har mailat Finansinspektionen om detta bolag nu. De ändrar på ingående avtal. Stod 20% dröjsmålsräntan i avtalet jag inledde. Nu på fakturan ser jag 360% dröjsmålsränta. De står heller inte under finansinspektionens tillsyn heller. Hoppas fler mailar FI om detta bolag.
Ser att det är en snorvalp på 20 år som driver bolaget också.

Varför tillåts dessa skojare fortsätta?

De skriver att de rätt ändra till vilken dröjsmålsränta de vill. Vad är detta för oseriöst företag. Ska man dra det till tingsrätten el polis?

Ring och prata med dem! Hota med både polisanmälan och att du tänker dra det till TR. Säg att du kan betala skulden med korrekt dröjsmålsränta, dvs 20%. Annars polisanmäler du och drar det till TR.

Så gjorde jag iallafall. Var bara bestämd i telefon. Deras VD är en liten sprätt, och han är enkel att sätta dit. Han är en riktig småfifflare!

De skriver att de rätt ändra till vilken dröjsmålsränta de vill. Vad är detta för oseriöst företag. Ska man dra det till tingsrätten el polis?

Bestrid, oavsett instans, och hänvisa till den vid tidpunkten avtalade dröjsmålsräntan som står i kreditavtalet. Fanns det ingen avtalad dröjsmålsränta så är det gällande referensränta när lånet förföll som gäller, cirka 8-9%. Dom får INTE ändra dröjsmålsräntan överhuvudtaget. Den är avtalad när lånet togs och även om den inte är det så är den avtalad ändå enligt referensräntan då lånet förföll. Dröjsmålsränta ska alltid vara avtalad när lånet tas.

Tack för svar! Då har jag koll....kapitalbeloppet stämde ändå inte med ränta å avgift...dom har lagt på ytterligare ett par hundra när dom skickat till kfm....

ofta står det i avtalen att ränta och avgifter för kapitaliseras. Troligtvis ingår det någon förseningsavgift i kapitalet

Bestrid, oavsett instans, och hänvisa till den vid tidpunkten avtalade dröjsmålsräntan som står i kreditavtalet. Fanns det ingen avtalad dröjsmålsränta så är det gällande referensränta när lånet förföll som gäller, cirka 8-9%. Dom får INTE ändra dröjsmålsräntan överhuvudtaget. Den är avtalad när lånet togs och även om den inte är det så är den avtalad ändå enligt referensräntan då lånet förföll. Dröjsmålsränta ska alltid vara avtalad när lånet tas.

Ibland finns det förbehåll i avtal om att ränta för ändras oklart om sådant finns i detta fall.

Ibland finns det förbehåll i avtal om att ränta för ändras oklart om sådant finns i detta fall.

Nej fanns iallafall inget sånt förbehåll innan, och jag tror inte de har det nu.

Fick förresten en ny faktura från Tusenlappen igår om att jag skulle betala in en redan betald skuld. De är för roliga dessa bedragare!

De är iallafall polisanmälda och anmälda till Finansinspektionen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp