Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Versur Finans - Tusenlappen.nu dröjsmålsränta

Det löste sig för min del! Trots deras försök till blåsning så fick jag betala 20% dröjsmålsränta. De försökte hävda att de skrivit fel dröjsmålsränta i det första avtalet. Sen försökte de även lägga på avgifter för att de skickat skulden till KFM. Men även där ljög de. Jag visste att de inte skickat någon skuld dit. Så där fick de heller inte in något extra.

Så ni som tecknat lån innan den här tråden skapades kan ju hävda att dröjsmålsräntan är 20%. Nu har de ju tyvärr ändrat till 360%. Dock hade jag nog bestridit en sån faktura och kallat det ocker. Men det är ju upp till var och en, om man vågar ta det till Tingsrätten.

Är du i samma sits? Har de skrivit 360 % till dig? Anmäl de till finansinspektion / polisanmälning.

Kriminellajävlar är det iaf. Ändrar avtalade villkor från 20% till 360%. Hur ska man gå tilllväga? Tog lånet långt innan Otto skrev om detta.

Ringde idag & pratade med dom, då jag själv tog ett lån där i december.
Så frågade jag angå det där med räntan och allt sånt.
Dom försökte förklara för mig att räntan är 30% per månad dvs mitt lån på 1500kr kostar 450kr i ränta i månaden vilken är räntan för lånet. 360% är årsräntan dvs 30% gånger 12.
Så dyrt det blev, nu kommer jag inte kunna betala räkningen innan den går ut, så då hamnar jag förmodligen hos kronofogden p.g.a dem....

Men har du inte betalt ska en dröjsmålsränta tas ut.. 360% är ren ocker. De måste anmälas till finansinpektionen.

Ringde idag & pratade med dom, då jag själv tog ett lån där i december.
Så frågade jag angå det där med räntan och allt sånt.
Dom försökte förklara för mig att räntan är 30% per månad dvs mitt lån på 1500kr kostar 450kr i ränta i månaden vilken är räntan för lånet. 360% är årsräntan dvs 30% gånger 12.
Så dyrt det blev, nu kommer jag inte kunna betala räkningen innan den går ut, så då hamnar jag förmodligen hos kronofogden p.g.a dem....

De ljuger så in i helvete! Det är inte någon ränta på 450 kr/månad. När går lånet ut? Dröjsmålsräntan får bara börja tas ut tidigast 30 dagar efter fakturadatum. Och även deras förbannade jävla dröjsmålsränta är ocker! Om de hotar med KFM så hota då med att ta det till Tingsrätten för deras ockerränta.

Nu har jag kollat runt på fler olika lånebolag & hittade Easycredits som har betydligt mera årsränta!
Hela 641 % har easycredits det är ju betydligt värre än Tusenlappen.

Men såklart så är alla lånebolag skit. Men Tusenlappen betalade ut det snabbt samt en trevlig kundservice.

Nu har jag kollat runt på fler olika lånebolag & hittade Easycredits som har betydligt mera årsränta!
Hela 641 % har easycredits det är ju betydligt värre än Tusenlappen.

Men såklart så är alla lånebolag skit. Men Tusenlappen betalade ut det snabbt samt en trevlig kundservice.

Någon årlig ränta och effektiv ränta är inte intressant gällande ett lån av den här formen. Den här formen av lån tas oftast på 30 dagar och är avtalat som detta. Man bör inte räkna baserat på år på sådana lån eftersom det inte är relevant eller meningen att man ska ha lånet under ett år, utan under en månad. När ett lån förfaller utgår dröjsmålsränta, som ska vara avtalad. Nästan alla sms-lånebolag har 9-36% årlig dröjsmålsränta. Här är skillnaden mot "Tusenlappen" som fortsätter ta en årlig ränta på 360%, vilket dels är felaktigt eftersom det ska utgå en dröjsmålsränta på ett förfallet lån, som dessutom ska vara avtalad när lånet togs. Dels är det ocker att ha en sådan ränta, det skulle behövas tas upp i rätten för att tillstyrkas som en oskälig ränta och ocker.

Det är verkligen inte trevligt eller bra på något sätt. Tvärtom vedervärdigt och hemskt! Dom enda jag kommer på som sysslat med liknande är Grandvik som tog skyhöga räntor på sina fakturor. Easycredit har en dröjsmålsränta på 30% årligen på förfallna skulder, verkligen inte några 641% - Det är en helt annan sak och räknat på ett sätt som inte är relevant för den här typen av lån.

Måste få fråga en dum fråga kanske men kapitalbelopp är väl den summan man lånar? Sen tillkommer ränta osv på det beloppet eller är jag helt ute och cyklar nu?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp