Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vattenfasta

Det är lite som att kräva källor att det finns en sol. Finns liksom miljarder källor ifrån forskningsvärlden. Jag har bifogat flertalet.
Nej, det är det inte.
Om någon kommer med ett påstående så är det ganska normalt att man kan behöva backa upp det med reputabla källor. Google och Youtube är inte sådana.
Du kom med något som kanske kan vara vettigt, men det var fortfarande väldigt mycket "Vi vet inte" i dem. Man har kunnat se korttids vinster i form av viktnedgång (då följer även blodtrycket ner, har inget med fastan att göra utan att vikt försvinner). Men det finns inga långtidsstudier som påvisar att detta är bra för hälsan.

Sen har vi det här med källkritik. Att en källa ska vara reputabel är ett krav.

Vi kan ju återigen också återgå till att fråga dig om du faktiskt läser det du kallar källor?

är ju en chatgpt "källa" du har alltså inte själv gjort någon efterforskning utan ställt frågan till chatgpt som sen har hittat material åt dig som du bara länkar in.
I den "källan" så står det 0 om vatten fasta över tid. Fan jag hittade inget i den om VATTEN fasta alls. Utan man hänvisar till:

"Fasting on alternate days, short‐term intermittent fasting (16–8 h of daily fasting), prolonged intermittent fasting, entire day fasting with a particular frequency per week, or fasting within a predetermined time frame (i.e., 1–2 days per week of total fasting or meeting up to 25% of daily calorie needs with no dietary restriction on the other days) are all common variations of intermittent fasting."

Så gör bättre, om du/ni inte vill bli ifrågasatta när ni kommer med påståenden :)

Nej, det är det inte.
Om någon kommer med ett påstående så är det ganska normalt att man kan behöva backa upp det med reputabla källor. Google och Youtube är inte sådana.
Du kom med något som kanske kan vara vettigt, men det var fortfarande väldigt mycket "Vi vet inte" i dem. Man har kunnat se korttids vinster i form av viktnedgång (då följer även blodtrycket ner, har inget med fastan att göra utan att vikt försvinner). Men det finns inga långtidsstudier som påvisar att detta är bra för hälsan.

Sen har vi det här med källkritik. Att en källa ska vara reputabel är ett krav.

Vi kan ju återigen också återgå till att fråga dig om du faktiskt läser det du kallar källor?

är ju en chatgpt "källa" du har alltså inte själv gjort någon efterforskning utan ställt frågan till chatgpt som sen har hittat material åt dig som du bara länkar in.
I den "källan" så står det 0 om vatten fasta över tid. Fan jag hittade inget i den om VATTEN fasta alls. Utan man hänvisar till:

"Fasting on alternate days, short‐term intermittent fasting (16–8 h of daily fasting), prolonged intermittent fasting, entire day fasting with a particular frequency per week, or fasting within a predetermined time frame (i.e., 1–2 days per week of total fasting or meeting up to 25% of daily calorie needs with no dietary restriction on the other days) are all common variations of intermittent fasting."

Så gör bättre, om du/ni inte vill bli ifrågasatta när ni kommer med påståenden :)
Finns hur mkt forksning som helst som och läkare som jobbat med detta i decennier. Google och Youtube är mer på din sida till förnpna för läkemedelsindustrin och matindustrin och andra vänster nötter som är rädd för att kossor fiser för mkt. Lyssn på Robert Lustig ,Sten Ekberg, Dr Berg, Dr Boz och allt vad dom heter, dom tillhandahåller såklart källor i massvis. Jag följer säkert 10 olika som hållt på med detta jela sina liv. Sen vet jag inte vad du misstror ens. Förr åt människan bata kött och imte varje dag, söts frukter enbartnör det var tillgängligt vissa årstider. Fanms ingen autism å annat som drabbar bar å varannan männiaka idag. 1/20 av pojkar har det i Kalifornien, för 40 år sen typ1/10000. Vad har hänt?
Var hittar du dina källor förresten, TV4 och Aftonbladet?

Finns hur mkt forksning som helst som och läkare som jobbat med detta i decennier. Google och Youtube är mer på din sida till förnpna för läkemedelsindustrin och matindustrin och andra vänster nötter som är rädd för att kossor fiser för mkt. Lyssn på Robert Lustig ,Sten Ekberg, Dr Berg, Dr Boz och allt vad dom heter, dom tillhandahåller såklart källor i massvis. Jag följer säkert 10 olika som hållt på med detta jela sina liv. Sen vet jag inte vad du misstror ens. Förr åt människan bata kött och imte varje dag, söts frukter enbartnör det var tillgängligt vissa årstider. Fanms ingen autism å annat som drabbar bar å varannan männiaka idag. 1/20 av pojkar har det i Kalifornien, för 40 år sen typ1/10000. Vad har hänt?
Var hittar du dina källor förresten, TV4 och Aftonbladet?

Verkar inte riktigt gå fram varken forskning eller någonting annat. När någon bestämt sig är det omöjligt argumentera. Lite som dom som pratar om att jorden är platt.

Verkar inte riktigt gå fram varken forskning eller någonting annat. När någon bestämt sig är det omöjligt argumentera. Lite som dom som pratar om att jorden är platt.
Jo, den bekväma lögnen är såklart lättare än den lite obekväma sanningen. När dumburken säger fett och kött är farligt men inget om socker och rökning så vet man vilka som betalar dom, lika så när Aftonbladet hyllar Ozempic.. Det är förlorade människor och man får bara låta dom vara.

Det är nog typerna som tror att jorden går under imorgon i en klimatkatastrof och gick runt med svarta sopsäckar över huvudet under "Pandemin" :D

Vill man gå ner i vikt så är nog en sakta förändring i matvanorna det mest hållbara långsiktigt. Dra ner på köttet och öka andelen grönsaker på tallriken i en takt så kroppen vänjer sig . Att sedan förbränna mer energin än man stoppar i sig genom att vara aktiv är nog A och O, räcker ju att gå en rask promenad dagligdags för att ge resultat på vågen. Sedan påverkar givetvis faktorer som ålder vikt hälsotillstånd levnadsstil mm vad som är bäst för den enskilde individen.

Har man vattenfasta i 14 dagar och går in i ketos så är det nyttigt av vissa anledningar som Terry säger kring cellreparation och fettförbränning och rensa ut kroppen på skit.

Men att gå hungrig med näringsbrist i 14 dagar skapar ju både koncentrationssvårigheter, humörsvängningar och dålig ork. Kroppen får ju inte i sig något av kostcirkeln (proteiner, kolhydrater, kalorier, vitaminer, fetter, mineraler, salter, antioxidanter, fibrer etc).
Allt som kroppen och hjärnan behöver i någon mängd för att fungera bra.

Jag skulle också ha stora problem att prestera på jobbet om jag inte åt något och bara drack vatten i 14 dagar. Även om effekterna mot kroppen är goda i efterhand, där har nog Terry rätt.
Hoppas inte min kommande handläggare på skuldsaneringen håller på med nån fasta och är på dåligt humör och inte kan göra en rättvis bedömning … eller ger mej avslag . Hahahah

Screenshot_20250514-200802.pngNyss på en sida jag följer, 42 dagar fadta och vem kan säga killen till höger mår dåligt och löper större risk för diabetes mm än på före bilden? Handlar ju inte bara om vikt utan om välmående fysiskt och psykiskt. Nu har han en bra start och motivation att hålla det med bättre kost och motion. Han är säkert 15 år yngre i kroppen nu.

Vill poängtera att hjärnan inte kan använda sig av fett som energi, och efter 14 dagar måste man äta nog kolhydrater för att underhålla metabolismen. Lipolysen räcker inte till. Så visst, fasta mer än 14 dagar om du vet vad du gör. För andra, kortare intervaller funkar också. Jag kör periodisk fasta, 16:8 och det fungerar toppen för mig.

Vill poängtera att hjärnan inte kan använda sig av fett som energi, och efter 14 dagar måste man äta nog kolhydrater för att underhålla metabolismen. Lipolysen räcker inte till. Så visst, fasta mer än 14 dagar om du vet vad du gör. För andra, kortare intervaller funkar också. Jag kör periodisk fasta, 16:8 och det fungerar toppen för mig.
Kan poängtera att kroppen gör glukos av fett till dom få organ som behöver det. Va 5% är glukus oavsett i kroppen å resten ketoner när du fastar länge. Annars skulle alla som fastar 42 dagar el flera månader dö. Kroppen gör till och med sitt eget vatten om det behövs. Därför finns det folk som kör torr fasta oxå, är dubbelt så effektivt som vattenfasta. Hört att 3 dagar torr fasta skall vara som 6 vattem fasta dagar. Men nog inget jag känner jag måste prova.

[

Bilagor

• Screenshot_20250515-202440.png
    Screenshot_20250515-202440.png
    365.3 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp