Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad händer när en förfrågan blir 3 månader gammal?

Helt otroligt. Mitt kreditbetyg rörde sig inte en millimeter när 1 ff försvann, det gjorde det inte förra gången heller när jag blev av med 1 ff. Ok, 8 förfrågningar kvar då.. Nu kan jag definitivt skrota teorin om att kreditbetyget förändras när 3 mån gått sedan en förfrågan gjordes, i alla fall vad gäller mig själv :( o_O

Ja ok, har själv inte varit hos kronofogden på väldigt många år, det är tufft. Förhoppningsvis får du så småningom ordning på din situation på ett eller annat sätt:tummen:
Ja det finns roligare saker , samtidigt väldigt glad att min skuld minskar rejält varje månad :) finns ju dom som har utmätning och det inte minskar ! Det måste vara tungt !

Uppdateras MINUC / CreditSafe och Bisnode på samma datum? Skall iväg och byta bil nästa vecka och vill att min nästa rating tickar in då jag blåst rent bland kort och krediter förra månaden.

Uppdateras MINUC / CreditSafe och Bisnode på samma datum? Skall iväg och byta bil nästa vecka och vill att min nästa rating tickar in då jag blåst rent bland kort och krediter förra månaden.
Det är bara UC betyget som uppdateras så ofta. Bisnode ändras vid deklarationen och vid antal förfrågningar (men det är inte ofta man ser någon förändring där). Creditsafe ändras i princip bara i samband med förändringar i inkomst, underskott etc, dvs detsamma som Bisnode. Tror inte antal förfrågningar sparas på Creditsafe eller vägs in i kreditbedömningen

Nu blir jag dock lite konfunderad. Jag har en rätt så hög inkomst, äger dyr villa och har 0 på allt vad anmärkningar och kfm heter, så om bilfirmor som bara använder bisnode och creditsafe kör en upplysning så ser de inte alls vad man har i blanco? Har ca 400k i blanco så en UCff kanske inte ger bästa ränta eller erbjudande.

Nu blir jag dock lite konfunderad. Jag har en rätt så hög inkomst, äger dyr villa och har 0 på allt vad anmärkningar och kfm heter, så om bilfirmor som bara använder bisnode och creditsafe kör en upplysning så ser de inte alls vad man har i blanco? Har ca 400k i blanco så en UCff kanske inte ger bästa ränta eller erbjudande.
Ta mig som exempel: Jag sålde aktier till förlust 2019. Plus = fick tillbaka väldigt mycket på skatten. Minus = resulterade i ett mycket högt underskott. Det hade lika gärna kunnat vara lån som gett det höga underskottet. Så ja de ser, de bryr som inte om vad underskottet beror på. I tex mitt fall får man vänta till nästa deklaration och hoppas det ser annorlunda ut då (vilket det kommer att göra för min del). Men nej: Tar de en Bisnode eller en Creditsafe syns inte vart du har lån hos de som tar UC eller hur mycket, men de ser hur mycket skatt du betalat, underskott, osv. Vill dock poängtera att det inte är ovanligt att de tar både UC & Bisnode tex, eller att de som normalt sett använder något annat än UC ibland plötsligt tar just en UC. Somliga företag alternerar och tar inte alltid samma kreditupplysning.

Ta mig som exempel: Jag sålde aktier till förlust 2019. Plus = fick tillbaka väldigt mycket på skatten. Minus = resulterade i ett mycket högt underskott. Det hade lika gärna kunnat vara lån som gett det höga underskottet. Så ja de ser, de bryr som inte om vad underskottet beror på. I tex mitt fall får man vänta till nästa deklaration och hoppas det ser annorlunda ut då (vilket det kommer att göra för min del). Men nej: Tar de en Bisnode eller en Creditsafe syns inte vart du har lån hos de som tar UC eller hur mycket, men de ser hur mycket skatt du betalat, underskott, osv. Vill dock poängtera att det inte är ovanligt att de tar både UC & Bisnode tex, eller att de som normalt sett använder något annat än UC ibland plötsligt tar just en UC. Somliga företag alternerar och tar inte alltid samma kreditupplysning.

Jag håller på en hel del med aktier (för typ 500 kronor i månaden) men även om summan är låg så är det tusentals transaktioner, köper en aktie för 2 kronor säljer en för tre och dylikt. Innebär detta en massa klydd för mig vid nästa års deklaration?
Måste jag ens göra något?
Påverkar det min skatteåterbäring?

Det har blivit svårare att låna sedan Corona. Jag har inga kronofogdeskulder eller betalningsanmärkningar men när jag sökte lån hos Sambla juli-20 fick jag inte ett enda vettigt erbjudande. Kreditbetyget på UC var just då 1,0 och syftet var enbart att få lägre ränta, allting skulle gå till att lösa ett annat lån. Jag hade i alla fall ”sparat” på UC-betyget om jag var du, använd hellre någon av de andra som -vanligtvis - tar Bisnode eller Creditsafe:)

Senast ändrad:
Jag håller på en hel del med aktier (för typ 500 kronor i månaden) men även om summan är låg så är det tusentals transaktioner, köper en aktie för 2 kronor säljer en för tre och dylikt. Innebär detta en massa klydd för mig vid nästa års deklaration?
Jag höll på med ganska stora pengar, men precis som du så köpte och sålde jag ett stort antal gånger, många transaktioner blev det. Jag gjorde dock misstaget att INTE handla via ISK, investeringssparkonto (heter det så när det gäller aktier?); alltså att det skattas direkt med schablonskatt, så jag hade skitjobbiga deklarationer 2 år på rad. Nu har jag lagt ner det där med aktier och är lika glad för det:) Så för att svara på frågan: har du systemet där du redan skattat för allting så får du förenklad självdeklaration och kan andas ut.. i så fall ska det inte påverka skatteåterbäringen såvitt jag förstår

..och vad innebär ”stora pengar” kan man ju undra. Jag kunde alltså köpa/sälja för 100 k på en dag. Men oftast var det lägre belopp i rullning, som 2000-20 000 kr. Jag har ett ”normalt heltidsjobb” så jag hade inte tiden att hålla på varje dag, samt ibland gjorde jag varken köp eller försäljningar på ett tag. Försökte väl ”daytrada” vilket ibland och för somliga kan komma farligt nära spelmissbruk, vilket dock inte jag lider av.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp