Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad är era anledningar till att ni fått avslag på inledande?

Fast skäligheten bygger väl på en rad olika saker? Bara för att tex en sak (beroende på vad det är såklart) talar emot att man skall få sanering betyder det inte automatiskt avslag om 10 andra saker talar för en sanering..
Det är ju helhetsbilden som i slutändan avgör om det blir sanering eller inte.
Jo det är så det funkar. Sen är gränsen för vad som är skäligt från handläggare till handläggare. Men det räcker att 1 sak talar emot så blir det avslag.

och det är inte så märkligt. Beslutet ska ju hålla i en rättslig prövning om någon borgenär överklagar.

Jo det är så det funkar. Sen är gränsen för vad som är skäligt från handläggare till handläggare. Men det räcker att 1 sak talar emot så blir det avslag.

och det är inte så märkligt. Beslutet ska ju hålla i en rättslig prövning om någon borgenär överklagar.
Vad irrar du om? Skälighetsbedömningen syftar ju till att göra en helhetsbedömning med särskild fokus och tyngd i vissa delar. Klart vissa delar kan tala emot men ändå göra att det är skäligt. Inte som du beskriver att bara för att man har hög hyra så är det avslag direkt eller ex nytt lån avslag direkt.

Vad irrar du om? Skälighetsbedömningen syftar ju till att göra en helhetsbedömning med särskild fokus och tyngd i vissa delar. Klart vissa delar kan tala emot men ändå göra att det är skäligt. Inte som du beskriver att bara för att man har hög hyra så är det avslag direkt eller ex nytt lån avslag direkt.
Precis, en helhetsbedömning. Är det något i den bedömningen som bedöms göra dig oskälig så nekas du.

Jag betalade det som stod i inledande men fick avslag efter cirka 3-4 månader.
Jag har för mig du skrivit anledningen tidigare. Var det så att dem hittade något nytt? Eller gjorde dem bara en annan bedömning under inledande än vad dem gjort i första beslutet?

Jag betalade det som stod i inledande men fick avslag efter cirka 3-4 månader.
Okej tråkigt! Har fått inledande,beslut samt förslag,sålänge det ej vunnit laga kraft kan man alltså inte vara säker?

Jag har för mig du skrivit anledningen tidigare. Var det så att dem hittade något nytt? Eller gjorde dem bara en annan bedömning under inledande än vad dem gjort i första beslutet?
Enligt beslutet var det att en skuld var lite nyare. Det handlade om en skuld som var cirka 1,5 år gammal. Handläggare ringde mig dagen innan avslaget och frågade lite frågor om skulden. Tycket det var konstigt att jag fick inledande om det är orsak till avslag. De viste om den skulden vid beslutet om inledande. Jag ansökte om skuldsanering direkt igen men den andra gången fick jag avslag direkt.

Men det kanske är lika bra att jag inte fick skuldsanering beviljat. Mitt spelberoende var som värst då så jag hade kanske förstört min chans. Så jag har valt att vänta med att ansöka igen tills jag är helt säker att jag aldrig mer kommer. Jag går på spelbehandling och har gjort det varje vecka sedan januari förra året. Väntar att bli stabil innan jag ansöker igen. Men skuldsanering kommer vara min vändpunkt på riktigt. Så hoppas verkligen jag får den när jag söker nästa gång.

Okej tråkigt! Har fått inledande,beslut samt förslag,sålänge det ej vunnit laga kraft kan man alltså inte vara säker?
Om du har fått förslag på betalningsplan tror jag du har mycket större chans att bli beviljad. Tror chanserna är väldigt små att du inte blir beviljat.
Eftersom att du har fått betalningsplan har de säkert prövat allt och hittar inte något som de kan ge dig avslag. Nu tror jag att det bara är de du är skyldig till som kan stoppa att bli beviljad. Om de överklagar och får rätt. Någon får rätta mig om jag har fel.

Mitt fall var inte riktigt samma då jag inte fick någon betalningsplan.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp